Omega syö öljyä

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
_pexxi_
'Senator'
'Senator'

Omega syö öljyä

Viesti Kirjoittaja _pexxi_ »

kyseessä siis z22xe moottori ja ajettu 180tkm. Onkohan tossa aika vaihtaa venttiilivarren kumit vai onko noissa koneissa ollut jotain muuta että miksi kuluttaa?
Omega B2 2002 Elegance
Z22XE
Cruise
'Admiral'
'Admiral'

Re: Omega syö öljyä

Viesti Kirjoittaja Cruise »

Savuttaako? Ainakin mun omega (x20xe) syö sen verran mitä ohjekirja sano, eli 7.5dl/1000km
Noi nakutekit syö aina vähän. Jos ei syö oikeen älyttömasti niin anna palaa vaan :peukku:
_pexxi_
'Senator'
'Senator'

ei se kyllä savuta.. en oo mitannu tarkalleen tota kulutusta mutta jotenki tuntuu ku auto ollu mulla 4kk ja kolmesti joutunu jo lisään nii vähä kohtuuttomalta.. ainaki ku vertaa entiseen calibraan joka oli c20ne koneella :D
Omega B2 2002 Elegance
Z22XE
htn76
'Senator'
'Senator'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja htn76 »

mun calibra 20xe koneella syö öljyä n.0,3l/1000km , eli mielestäni kohtuullinen.
ja astra 20xev koneella melkein litran/1000km, ajettu 300tkm, sinistä savua, joutu huijaan katastusmiestä viime leimalla, lähtee kansi irti vko:lla 9, kun alkaa oleen öljyn kulutus kohallaan :food:
mutta saa nähä miten noi astran ohjurit sitten kun venat on 6mm varrella että miten kuluneet.
_pexxi_
'Senator'
'Senator'

on tuo ihme vehe tuo omega :lol: ennen se söi vähä alle puolilitraa /1000km nyt viimesen lisäyksen jälkeen oon ajanut 2200km ja sieltä on hävinny alle 2dl öljyä siis en oo tehny mitään korjauksia tolle koneelle :D
Omega B2 2002 Elegance
Z22XE
Antti H
OCF Member 2017

Viesti Kirjoittaja Antti H »

Mulla söi öljyä että kerran piti lisätä oljynvaihon välillä. Laitoin Forten motor flush tököttimet koneeseen ja Valvolinen öljyt.. Vieläkin on öljy ylärajassa vaikka kilometrejä tullut reilusti bensaa säästämättä
Saab 9-3 2.8t V6 Aero xwd
Omega B2 caravan
DTM Calibra.
Öljyä palaa siis autoissa, kuin myös kotona

OCF Formulatietäjä 2010&2018
Boah
'Diplomat'
'Diplomat'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Boah »

No tuo Z22XE on X20XEV-koneen isoveli ja pikkuvelihän on kuuluisa irtolevista venavarren kumeistaan.
Toyota Corolla 2006 1.6 A
exclusive
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja exclusive »

ei tuo vielä ole paha jos muutaman desin joutuu öljyä lisäämään 1000km...mulla X20XEV koneinen vectra, ajettu 228tkm ja öljyä sai lisätä n.1,5l 1000km...taitaapi olla ominaisuus noissa se että vie öljyä..venttiilit kun hioin niin 5 venttiilivarren kumia lähti irti kun otin venttiilin pois ja tökkäsin uudestaan paikoilleen, osasta oli palasia murtunut ja osa oli niin piukassa että sai oikein repiä niitä pois.
Saab 9-3 2.0T biopower stage2 (käyttis)
Volvo 940 OM606 (projekti)
Volvo 240 2.0 8v -83 (Projekti)
Nissan micra 2.0 -85 (jm kilpuri)
_pexxi_
'Senator'
'Senator'

Boah kirjoitti:No tuo Z22XE on X20XEV-koneen isoveli ja pikkuvelihän on kuuluisa irtolevista venavarren kumeistaan.
vaan jos ne ollu irti niin ei kai ne itestään mee takas paikalleen :)
Antti H kirjoitti:Mulla söi öljyä että kerran piti lisätä oljynvaihon välillä. Laitoin Forten motor flush tököttimet koneeseen ja Valvolinen öljyt.. Vieläkin on öljy ylärajassa vaikka kilometrejä tullut reilusti bensaa säästämättä
tuota motor flush ainetta oon itekki suunitellu että jos kokeilis seuraavan öljynvaihon yhteydessä.. öljynä oon käyttäny rally formulaa mutta oon aatellu että onkohan tuo 50-kuuma viskositeetti vähä liian korkee.. ku 30 riittää ihan hyvin..
Omega B2 2002 Elegance
Z22XE
_pexxi_
'Senator'
'Senator'

exclusive kirjoitti:ei tuo vielä ole paha jos muutaman desin joutuu öljyä lisäämään 1000km...mulla X20XEV koneinen vectra, ajettu 228tkm ja öljyä sai lisätä n.1,5l 1000km...taitaapi olla ominaisuus noissa se että vie öljyä..venttiilit kun hioin niin 5 venttiilivarren kumia lähti irti kun otin venttiilin pois ja tökkäsin uudestaan paikoilleen, osasta oli palasia murtunut ja osa oli niin piukassa että sai oikein repiä niitä pois.
niin siis ei tuo enään paha oo.. ihmettelen tässä vaan että miten se itestään loppu se kulutus.. eipä se mua haittaa kuhan vaan pysyis nyt tuossa :)
Omega B2 2002 Elegance
Z22XE
Harmu
'Kapitän'
'Kapitän'

Viesti Kirjoittaja Harmu »

kattokaas puristuspaineet jos oikeen menee paljon öljyä. itsellähän söi noin 1.5l / 1000km ja syyksi ilmeni männän renkaiden jumiutuminen syynä tämä jatkuva, tasainen, ohjekirjan mukainen, 0,75l / 1000km kulutus. olipa siellä sitten jo alkanut mäntäkin ottamaan itseensä jne. nyt ei ole 6tkm jälkeen öljypinta laskenut ja öljyn väritkään eivät ole pahasti mustuneet.
OA
'Kapitän'
'Kapitän'

Viesti Kirjoittaja OA »

Tuli tuossa mieleen kun porukka on venttiilinvarrenkumiremontin jälkeen jatkunutta öljynkulutusta saanut kuriin noilla motor flush -aineilla jolloin ilmeisesti männänrenkaiden karstat on saatu pois. Olisiko samaa vaikutusta jos kokeilisi laittaa bensan sekaan näitä valve cleaner -mömmöjä ja antaa motarilla kenkää reilusti? Ainakin purkin kyljessä lupaavat että puhdistaa palotilat yms...tiedä sitten miten höpö-höpö mömmöjä ovat.
Kait se vanha temppu, eli lusikallinen diesel-öljyä männän päälle ja antaa vuorokauden tai pari vaikuttaa, edelleenkin toimii?
_pexxi_
'Senator'
'Senator'

kyllähän ne renkaat tietenkin karstottuu ajanmyötä jos kuluttaa öljyä vähänkään.. Ajattelin että onkohan mulla lähteny kastat liikkeelle tuosta, kun tuo kulutus laski yhtäkkiä noin rajusti ja on tullu annettua viime aikoina aika rajustikkin tennaria tolle vehkeelle.. tiiäppä häntä mutta seuraavan öljynvaihdon yhteydessä teen tuon motor flush käsittelyn, ostin jo aineetkin mutta se ei ollu forten vaan valvolinen ei taida olla merkitystä. Ja öljyksi ostin tuota täys synteettistä maxlife 5w-40 öljyä kun monesta paikasta oon lukenu että tuo rally formula ei kaikissa koneissa oikeen pysy sisällä muillakaan merkeillä siis..
Omega B2 2002 Elegance
Z22XE
JNN
OCF Tapahtumavastaava
OCF Tapahtumavastaava
Jäsennumero: 3208

Viesti Kirjoittaja JNN »

Ei siihen öljynkulutuksen muutokseen vaikuttais se, jos edellisdet öljyt oli jotain 0w-50 tms. lirua, paksumpaa tilalle ja avot kulutus loppui.. :D
Kyllä tuota Forten tavaraa on parhaaksi kehuttu. Itellä ei ole osunut kaupassa silmään, huuhtelin viimeks c20ne:n tuolla valvolinen kamalla. Ainakin tuli vanhat öljyt siististi ulos kun ohenivat sen verran. Ja väri muuttui kyllä entistä mustemmaksi. Semmoista ihmettelin, kun forten aineessa kuulemma tyhjäkäyttöaika korotetuilla kierroksilla 25-30 min., ja tuota valvolinea ei saanut pitää sisässä 5min kauempaa.. :o Olihan fortea edullisempaakin.
"Auto on kuin tyttöystävä, mutta siihen käytetään enemmän aikaa ja rahaa"
veera
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja veera »

niin tuohon kulutuksen vaihteluun sen verran että sillä on ilmeisesti merkitystä minkä tyyppisessä ajossa auto on. olen vaan itsellä huomannut että kun ajelee motaria 400km 125-130km/h niin johan kuluu ölppää selvästi enemmän vrt. 80-90km/h:n maantieajossa.
Vastaa Viestiin