Tuli pitkästä aikaan eteen aurauskulmien säätö ja ajattelin tehdä itse kun on ennenkin onnistunut tuolla
'keppimittarilla' Tiedän paljonko tällä hetkellä on liikaa haritusta ,mutta ei muista alkuukaan kuinka paljon
esim 1/4 kierros kummastakin raidetangonpäästä vaikuttaa milleinä itse kulmiin.Tietekin siihen vaikuttaa
varmaan myös kierreosan paksuus mutta olisko jollain joku MUTU-tuntuma.Auto on F-Astra,ja tieto auttais tosi paljon kun rattikin on nyt ihan suorassa ja vois säätää saman verran kummastakin RT-päästä.
Itselläni on sellainen muistikuva että tuo puolikierrosta yhteensä vaikutti yllättävän paljon,mutta autot
ovat olleet ennen takaveto Opeleita tai jenkkejä.
Kysymys niille jotka on itse säätänyt aurauskulmat
Re: Kysymys niille jotka on itse säätänyt aurauskulmat
Homma selvis.....
- motorsport
- 'Diplomat'

1/4 kierroskin on aika paljon. Puoli kierrosta vaikuttaa aurauskulmaan jo useita millejä. Eli ne on aika pieniä liikkeitä mitä yleensä on tarve tehdä, kun säätää aurausta.
Itse säädin rullamitalla, ensin auto tasaiselle, sitten liidulla merkit sopivaan kohtaan molempiin renkaisiin eturenkaiden taakse(auto takavetoinen).
Sitten rullamitan nollapää renkaan keskiuraan ja lukema renkaan keskiuran reunaan.Sitten työnsin autoa eteenpäin että sain saman mittaushomman tehtyä renkaan etupuolelta liitumerkkien kohdalta.
Ennen mittausta autoa kannattaa painella että lukema olisi luotettava.
Ennen tähän ryhtymistä otin raidetangot irti ja herkistelin kierteet ja rasvasin hyvin,niin oli hyvä säätää pienillä pihteillä aurausta ilman renkaan irti ottamista.
Sitten koeajo että ratti on suorassa, ja tarkistus mittaus.
Sitten rullamitan nollapää renkaan keskiuraan ja lukema renkaan keskiuran reunaan.Sitten työnsin autoa eteenpäin että sain saman mittaushomman tehtyä renkaan etupuolelta liitumerkkien kohdalta.
Ennen mittausta autoa kannattaa painella että lukema olisi luotettava.
Ennen tähän ryhtymistä otin raidetangot irti ja herkistelin kierteet ja rasvasin hyvin,niin oli hyvä säätää pienillä pihteillä aurausta ilman renkaan irti ottamista.
Sitten koeajo että ratti on suorassa, ja tarkistus mittaus.