Vikakoodi 73 (-94 omega x20xev)
Vikakoodi 73 (-94 omega x20xev)
Eli hyviä ehdotuksia mikä aiheuttaa tuon vikakoodin omegassa --Mass air flow temperature Voltage low-- ???
oireita: tyhjäkäynti heittelee --> kaasuläppäkotelo puhdistettu perusteellisesti ja samoin icv (puhdistettu ja vaihdettu useamman kerran)
lambda uusittu, imuvuotoja etsitty (ei löytynyt) muutaman kerran ajossa syttynyt vikavalo (kakkosella lähelle rajoittajaa, kolmonen silmään ja antaa luisua ilman kaasua) vikavalo sammuu kyllä melkein heti kun painaa kaasua..
Ainoa vikakoodi minkä antaa on siis tuo 73
Uskaltaisin myös väittää että autossa ei ole kaikki vedot tallella kun vertaa siihen miten se meni silloin kun toimi kunnolla...
oireita: tyhjäkäynti heittelee --> kaasuläppäkotelo puhdistettu perusteellisesti ja samoin icv (puhdistettu ja vaihdettu useamman kerran)
lambda uusittu, imuvuotoja etsitty (ei löytynyt) muutaman kerran ajossa syttynyt vikavalo (kakkosella lähelle rajoittajaa, kolmonen silmään ja antaa luisua ilman kaasua) vikavalo sammuu kyllä melkein heti kun painaa kaasua..
Ainoa vikakoodi minkä antaa on siis tuo 73
Uskaltaisin myös väittää että autossa ei ole kaikki vedot tallella kun vertaa siihen miten se meni silloin kun toimi kunnolla...
Re: Vikakoodi 73 (-94 omega x20xev)
Huono kosketus imuilman lämpötila-anturilla sanoisin. Eli kannattaa tarkistaa liitin ja johdot.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
olen kyllä puhdistanut liittimen... mietin että jos tuo on sen lämpötilatunnistimen koodi niin mikäköhän se sitten on itse maffin (siis ilmamäärämittarin) koodi??
69 Intake air temperature sensor Voltage low
71 Intake air temperature sensor Voltage high
73 Mass air flow temperature Voltage low
74 Mass air flow temperature Voltage high
Näköjään tuli sitten tekstin pohjalta tulkittua väärin... olis pitänyt tarkistaa tuosta kooditaulukosta.
Tuohan on nimenomaan ilmamassa(määrä)mittariin liittyvä vikakoodi. Ihan normivika siis... eli liitin ja johtimet kannattaa tarkistaa siitä.
71 Intake air temperature sensor Voltage high
73 Mass air flow temperature Voltage low
74 Mass air flow temperature Voltage high
Näköjään tuli sitten tekstin pohjalta tulkittua väärin... olis pitänyt tarkistaa tuosta kooditaulukosta.
Tuohan on nimenomaan ilmamassa(määrä)mittariin liittyvä vikakoodi. Ihan normivika siis... eli liitin ja johtimet kannattaa tarkistaa siitä.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Kyseessä on todennäköisesti imuvuoto.
Se mistä lähtisin kartoittamaan vikaa on imusarjan tiiviste/kireys, alipaine/huohotin putket ja kaikki muu lamdaan asti matkanvarrelle mitä sattuu.
Mulla on ollu tuo sama vikakoodi ittellä Astrassa, siinä oli merkkiliike ja kuulemma Oulun pätevin vanha Opelin asentajakin ihmeissään et mistä se johtuu.
Meinasivat ensin että ilmamäärämittari ois rikki tai boxi...
...mulla oli imusarjan tiiviste rikki 1 ja 2 sylinteriltä.
Se mistä lähtisin kartoittamaan vikaa on imusarjan tiiviste/kireys, alipaine/huohotin putket ja kaikki muu lamdaan asti matkanvarrelle mitä sattuu.
Mulla on ollu tuo sama vikakoodi ittellä Astrassa, siinä oli merkkiliike ja kuulemma Oulun pätevin vanha Opelin asentajakin ihmeissään et mistä se johtuu.
Meinasivat ensin että ilmamäärämittari ois rikki tai boxi...
...mulla oli imusarjan tiiviste rikki 1 ja 2 sylinteriltä.

Yksi mahdollinen imuvuodon kohde mihin itse olen törmännyt kyseisessä koneessa on aktiivihiilisäiliön tuuletusventtiili.
Hiilisäiliöstä oli irronnut jotain murusia jotka olivat jumittaneet em. venttiilin niin, ettei se mennyt kiinni.
Puhdistuksen jälkeen toimi niin kuin pitikin ja tyhjäkäynti asettui.
Hiilisäiliöstä oli irronnut jotain murusia jotka olivat jumittaneet em. venttiilin niin, ettei se mennyt kiinni.
Puhdistuksen jälkeen toimi niin kuin pitikin ja tyhjäkäynti asettui.
Joo kyllä minä tuota imuvuotoa kovasti olen epäillyt mutta ei sitä vaan tahdo löytyä... (2 purkkia one shottia suihkutellut
Tänään auto ilmeisesti -yritti- alkaa välillä vetämään oikein kun osakaasulla kiihdyttäessä lähti vetämään oikein iloisesti, tökkäsi, lähti vetämään, tökkäsi jne... tuota imusarjan kireyttä en ole tarkastanut.. Jollakin oli kuulemma egr:n jalka vuotanut sieltä kannen ja jalan välistä aiheuttaen vähän samantyyppisiä oireita, tätäkään en ole vielä tutkinut ja tuntuu melko työläältä kun miettii missä se tuossa omegassa sijaitsee
... Miten tuo aktiivihiilisäiliön venttiilin puhdistus käytännössä tapahtuu???
-Listaan tähän vähän mitä on jo tehty
-kaasuläppäkotelon puhdistus ja alipaineletkujen uusintaa
-lambda uusittu
-maf puhdistettu (langat)
-liittimiä puhdisteltu
-egr tukittu (sokea laippa + alipaineletkut tukkoon)
-icv puhdistettu ja vaihdettu muutaman kerran
Tänään auto ilmeisesti -yritti- alkaa välillä vetämään oikein kun osakaasulla kiihdyttäessä lähti vetämään oikein iloisesti, tökkäsi, lähti vetämään, tökkäsi jne... tuota imusarjan kireyttä en ole tarkastanut.. Jollakin oli kuulemma egr:n jalka vuotanut sieltä kannen ja jalan välistä aiheuttaen vähän samantyyppisiä oireita, tätäkään en ole vielä tutkinut ja tuntuu melko työläältä kun miettii missä se tuossa omegassa sijaitsee
-Listaan tähän vähän mitä on jo tehty
-kaasuläppäkotelon puhdistus ja alipaineletkujen uusintaa
-lambda uusittu
-maf puhdistettu (langat)
-liittimiä puhdisteltu
-egr tukittu (sokea laippa + alipaineletkut tukkoon)
-icv puhdistettu ja vaihdettu muutaman kerran
Mää veikkaan että suurella todennäköisyydellä syy on siinä imusarjan tiivisteessä. (voi se imuvuoto toki olla muuallakin)
Mulla oli päässy löystymää senverran se että tiiviste oli menny alapuolelta poikki ja imenyt osittain sen tiivisteen kanavaan.
Ei se vissiin paha oo irrottaa omagassa tuo imusarja? ...vai kuin ne on hankalassa paikassa ne takimmaiset kiinnitysmutterit?
Mulla oli päässy löystymää senverran se että tiiviste oli menny alapuolelta poikki ja imenyt osittain sen tiivisteen kanavaan.
Ei se vissiin paha oo irrottaa omagassa tuo imusarja? ...vai kuin ne on hankalassa paikassa ne takimmaiset kiinnitysmutterit?

Tuon hiilisäiliön venttiilin auki jumiutumisen voit poissulkea niin, että irroitat venttiilistä imusarjaan
menevän letkun sieltä imusarjan päästä ja imaiset letkusta, siitä ei saisi tulla ilmaa. (siis moottori sammuksissa, virrat pois.)
Tai sitten jätät väliaikaisesti irti sen letkun, tukit imusarjan reiän ja kokeilet käyttää/ajaa autoa.
Venttiilin sijainnista omegassa ei ole tietoa, b vectrasta löytyy puolapaketin takaa (sinipunainen liitin).
menevän letkun sieltä imusarjan päästä ja imaiset letkusta, siitä ei saisi tulla ilmaa. (siis moottori sammuksissa, virrat pois.)
Tai sitten jätät väliaikaisesti irti sen letkun, tukit imusarjan reiän ja kokeilet käyttää/ajaa autoa.
Venttiilin sijainnista omegassa ei ole tietoa, b vectrasta löytyy puolapaketin takaa (sinipunainen liitin).