powerofopel kirjoitti:ei vi...u näitä spray maalaajia! se ei saá....a sovi auton pelleille.... miks ei maksa jollekin puolitutulle tai tutun tutulle muutamaa kymppiä tai kepakoria siitä kunnon maalaamisesta, tietenkin jos ei oo rahaa maksaa niitä saatika maaleja!
Itse voin vaikka suoriltaan luvata 3 keissiä karjalaa, jos joku sillä hinnalla omaan calsuun vetää värin pintaan
Mikä niistä spraymaaleista tekee auton pelleille sopimattomia?
ei ollut vissiin tässä topicissa puhe koko auton maalauksesta! ainoastaan puhetta jostain pikku ruosteiden peitosta kaarista yms...! koko auton maalaus onkin sitten ihan eri asia ja se voi maksaakin jo ihan tutullakin maltaita! samoin kuin itse maalit.
ja spray maalit on yksi komponenttisia ja siinä on heti jo iso ero 2k on tietääkseni aivan eri luokkaa noiden kilikaleihin verrattuna.
Pienistä paikoistahan tässä oli kait kyse, ruosteet putsataan tai hiotaan pois, pohjamaalia ja sitten spreitä päälle, pysäyttää lisäruostumisen. Metalli ei ruostu, jos ei saa vettä(kosteutta) ja happea(ilmaa)...
Hieman ruosteisia takakaaria aloin joskus paikkailemaan spreillä niin menihän se ekakerta reisille. Pistehiekkapuhalsin ruosteet veke, ruosteenestomaalia, pakkelia, hionta ja taas r-estomaalia, toistoa niin kauan kunnes pinta näytti sileältä. Päälle väri ja lakka. Spraytä tietenkin. Ei kauaa mennyt kun oli alkanut hieno työn tulos kuplimaan, mutta vika oli siinä että peltiin oli jäänyt hädintuskin nähtävissä olevia ruosteensyömiä reikiä jotka meni pellistä läpiasti. Sieltähän pääsi sitten takakautta kosteus sinne väliin kun en sinne mitään "kosteusblokkia" älynnyt laittaa...
Aika on suhteellinen käsite: "Ei kauaa mennyt kun oli alkanut hieno työn tulos kuplimaan" , = voi olla yhtä ku 1 vuosi, mä oon noissa korjauksissa huomannu 1-2 vuoden jälkeen, että hetkinen, mikähän meni vikaan, jos meni..., tehään sitten uudestaan, ei siinä mitään...
En kyllä tuota sinkkispraytä edes harkitsisi kun ei missään tunnu pysyvän, edes hiekkapuhalletulla pellillä.
Eli epoksimaalia puhtaalle/matataksi hiotulle osalle ja sitten värimassa päälle. Epoksiakin saa 1K tavarana, mutta taitaa joutua ruiskun läpi laittamaan. 20€ ruiskut ajaa kyllä vähintään saman asian kuin spraypakattu maali, mutta saapahan pohjat vedettyä kunnon aineilla. PPG:n db40 epoksipohja maksaa n. 80€ litra (sis. kovete) eli 0,1l olisi noin 8 € ja sillähän vetää jo vaikka kuinka paljon kun valmista tulee 200ml.
Spraypulloista sen verran että ne sisältää enimmäkseen ohennetta, että värimassa tulisi pullosta ulos. Mutta kyllä niilläkin värimassan saa huomaamattomille pienille alueille kätevästi. Lakka onkin eri asia mutta jos ei niin tarkka niin kyllä menee.
Itse maalasin spraypullolla kuskin puoleisen kynnyskotelon kun kunnolla ruostunu. Eka hiekkapuhallus vaikkei välttis kaikki ruosteet lähe, mut parempi ku ei mitää. Sitten vedin sinkkiä ja pakkelilla tasoitin, sitten spraymaali, mutta mites sitten kun sprayn jälkeen jälki oli mielestäni hyvä, mutta kun spray lakkaa laittaa nii kuivumisen jälkeen pinta jää pehmeeksi ja helposti naarmuuntuu ym.
Tartteeko lakkaan jonkin kovetteen, että maalipinta/lakkapinta on kova eikä ota "osumaa" niin herkästi vai mite? Ja maalit on ihan automaalikaupasta ostettuja purkkeja, jotka sekoitettu sillä laitteella. Joku akra joku sellainen nimi sekä laatulakkaa kuulema.
Jos lakka spraypulloon sotkettu, niin 2k lakassa sinne menny liian vähän tai ei lainkaan kovetinta, ellei purkin pohjassa sitten ollut jotain puhkaistavaa kovetin systeemiä.
Edit1: Ja jos 1k lakka niin luonnollisesti pehmeämmäksi jää kunnolla kuivuttuaankin..
"Auto on kuin tyttöystävä, mutta siihen käytetään enemmän aikaa ja rahaa"