Vectra B ja takapöntön tiivisterengas

Auton alustaan liittyvä keskustelu.
Renkaat, vanteet, madaltaminen, jarrut, jne...
keltanokka
'Diplomat'
'Diplomat'

Vectra B ja takapöntön tiivisterengas

Viesti Kirjoittaja keltanokka »

Piti vaihtaa mokomaan uusi takapönttö. Pakoputkiston keskiputken päädyssä on se lyijy-/metalliverkkotiivisterengas. Mokoma ei iirronnut sitten millään ehjänä...... Oli palanu täysin kiinni siihen putkenpäähän ja puukon avulla sain irrotettua ainoastaan pieniä paloja kunnes puukosta katkes terä... :o Annoin perkis koko paskan kanssa ja vien romun pajalle, tapelkoot siellä paremmilla välineillä.
Pari kertaa olen vaihtanu putkea astraan, ja aina on irronnu mukavasti se tiivisterengas. Jopa siitä etuputkesta, vaikka olettaisin että on kyse huomattavan lämpimämmästä kohdasta kuin mitä vectran takapönttökiinnitys.

Lähinnä tiedustelisin mikäli vectran omistajat on kohdannu samaa ongelmaa että tiivistekartio sulannu kiinni putkeen?
lmb-58
'Diplomat'
'Diplomat'

Re: Vectra B ja takapöntön tiivisterengas

Viesti Kirjoittaja lmb-58 »

vasta vaihdoin tiivisteen omaan b-veccuun ja oli vuotopaikasta sulanut kiinni pöntön liitokseen mutta lähti aika helposti irti, ja mitä muita olen laittanut niin kaikki on irronnut sovinnolla.
opel vectra c 2,2 gts
keltanokka
'Diplomat'
'Diplomat'

Irroitin melkein puolet siitä tiivisteestä, kunnes auton pohja esti loput. Oli tosiaan kovettunut ja sulanu niin kiinni että katkesi moran terä. Laikalla olis saanu irti ne loput, mutta olis tosiaan vaatinu ainakin sen keskiputken irroituksen katalysaattorista. Joten päätin viedä romun pajalle, siellä saavat auton nostettua ilmaan ja työkalut on eri lajia kuin hylsysarja ja puukko.

En olisi uskonut että voi näin pahasti palaa kiinni, ellen olis nähny ihan omin silmin. Ja vielä kauttaaltaan koko rengas, useamman millin paksuna kerroksena. Itse pönttö oli puhki saumastaan ja lopulta katkesi juuri kiinnityslaipan kohdalta. Eli jos se pönttö on ollut tukossa ja se olisi aiheuttanut ylimääräistä lämpörasitusta.
lmb-58
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja lmb-58 »

ei kyllä kannata sitä keskiputkea katista irrottaa jos ei ole pakko, tai ainakin pitää saada pyörimään ne pultit kunnolla, mulla meni molemmat poikki ja jäi pätkät kattiin, hitsailin muttereita niin kauan kun pystyi, ja sitten poraamaan, en ole koskaan porannut niin kovia pultteja, meni monta terää pilalle, parin tunnin poraamisen jälkeen sain reiät auki, terät oli ihan uusia ja laadukkaita, minun oli pakko irrottaa se liitos kun ihan vähä tupsutti ja sai happea, siis ei saanut päästöarvoja, kannattaa varata kaasupillit kaveriksi, mulla oli vain mikki. oliko sulla se liitos vuotanut kun oli niin lujaan palanut kiinni.
opel vectra c 2,2 gts
keltanokka
'Diplomat'
'Diplomat'

Nyt on pönttö kiinni, korjaamonsetä sai hyvin laitettua ja toimii varmasti. Oli kuulemma palanut kunnolla kiinni se tiivisterengas, ja ruosteessa. Onneksi en lähtenyt irroittamaan sitä keskiputkea, tässävaiheessa olisi sitten myös uusi katalysaattori.... Astrasta kävi juurin niin kuin Imb kirjoitit, eli katki poikki ne pultit. Porasin kaikki auki ja kiinni 8mm pulteilla ja mutterit toiselle puolelle.
Nämä ooppelit on kuin harakat, aamulla piti astralla liikkeelle ja eiköhän lyöny molemmat takarummut lukkoon. Ainoa suunta oli alaspäin kun auto kaivautui parkkipaikan soraan.... :lollis:

Kiitokset Imb:lle avusta :thumbsup:
Vastaa Viestiin