Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Ostin juuri vm. -94 Vectran X20XEV koneella. Autolla on ajettu 144 tkm. Mitkä ovat auton yleisimmät viat ja mitä muuta on syytä ottaa huomioon? Tähän asti kaikki huollot on tehty merkkiliikkeessä. Mikä on kyseisen moottorin jakohihnan vaihtoväli? Olen ihmetellyt autoa käynnistettäessä kuuluvaa surisevaa ääntä mikä tulee luultavasti konehuoneen puolelta. Ääni kuuluu 5 - 30 sekuntia ja sitten lakkaa. Onko kenelläkään tietoa mistä se tulee? Ensivaikutelma autosta on hyvä vaikka olen paljon lukenut Ecotecin vioista.
Hihnan vaihtoväli on 60 tkm. Se suriseva ääni saattaisi olla ilmapumppu joka pumppaa käynnistyksessä ilmaa pakoputkeen. Vioista pahin taitaa olla ruoste, eli kannattaa pitää korista hyvää huolta.
Juu, kyl se mitä ilmeisemmin on ilmapumppu joka sitä ääntä pitää..kuuluu asiaan. Ruoste on ehkä se ikävin vihollinen, vaikka noi A2 mallit onkin sen suhteen paremipia kuin A1.
Hyvä konehan se muuten on kunhan vaan pitää hihnan vaihtovälistä huolta, mieluummin vaihtaa vaikka 50-55tkm välein. Myöhemmällä ajalla venttiilinnostajat saattaa alkaa naputtaa. Puhdistamalla äänen saa usein pienenemään.
On 2003-08-24 14:56, Tuomas wrote:
Hihnan vaihtoväli on 60 tkm. Se suriseva ääni saattaisi olla ilmapumppu joka pumppaa käynnistyksessä ilmaa pakoputkeen jos tuossa mallissa on sellainen. Vioista pahin taitaa olla ruoste, eli kannattaa pitää korista hyvää huolta.
kyllä. ns. ilmapumppu tunkee pakoputkeen ilmaa ja kappas,pakokaasut on taas puhtaampia!! hienoa eikö totta?? mutta antaa vissiin jonkun verran pelivaraa virityksen suhteen,eli pysyy pakokaasut helpommin rajoissa,näin muistaisin lukeneeni,korjatkaa jos olen väärässä.