Mulla on tollanen B-Zafira 1.9CDTI kuusivaihteisella automaatilla ja 88kw versiona, käyttöönotto on 3/06, olen auton toinen omistaja. Ostin auton 11/07 eli auto oli n. 1v 8kk vanha, ajettu sillä oli 185tkm, entinen taksi. Autossa oli havaittu Oulun autoåströmillä koritarkastuksessa alkuvuodesta 07 alle vuoden vanhana 90000km huollon yhteydessä, että takaluukun kannessa maali kuplii. Asialle ei tietenkään oltu tehty mitään. Ostin auton sitten marraskuussa ja silloin tuo jälki oli n. 2 euron kolikon kokoinen ja maali siitä irtosikin eka pesussa. Alla hapettunutta sinkitystä ja oikeaa ruostetta. Silloin kyselin tuota hommaa Åströmiltä ja sanoivat että onulkopuolisen aiheuttama, eikä koritakuu korvaa luonnollisesti ulkopuolisen aiheuttamaa vauriota, sen toki ymmärsinkin, jätin asian sikseen. Tällä hetkellä takaluukussa on muutama uusi alku, ja tuo vanha kasvaa, innolla odotan aina seuraavaa pesua saanko uusia läsejä luukkuun. Kynnyksissä takaovien alatiivisteiden alla on euron kokoiset ruostekohdat joista hienosti valuu ruosteen väri helmaa pitkin. Ovien alalaidoissa samoja täpliä, parista jo lähtenyt maalikin. Kesällä käytin autoa Åströmillä näytillä autossa 230tkm ja reilu 3vuotta ikää, olivat hyvin kiinnostuneita asiasta ja kuvasivat kaikki viat, ja lähettivät ne maahantuojalle, että miten toimitaan. Jo seuraavana päivänä tuli vastaus ettei moiset vauriot missään tapauksessa kuulu takuuseen, vaan asiakas hoitakoon auton kuntoon, jos haluaa, ja maksaa tietysti itse.
Mondeoita, Focuksia, Mersuja jne maalataan vielä liki 10vuotiaana takuuseen. Tuttuni sai -01 Mondeonsa kyljet uuteen väriin keväällä, autolla oli ajettu reilu 400tkm, auton hän oli ostanut uutena Saksassa ja toi sieltä Suomeen muuttoautona -03, muuttaessaan takaisin Suomeen, auto vieläpä ns. tuontiauto, ainakin autoliikkeiden mukaan vaihtokauppaa tehdessä.
Edellinen automme oli -97 diesel f astra farkku, ostettiin -03 ajettu oli 180tkm, auto oli virheetön ostaessa, maalipinta aivan loistava, käytönjälkiä ei ollut, myytiin se 12/07 ja ajettu silloin oli 350tkm eli 180tkm ajettiin sillä 4 ja puolivuotta. Auto oli ruosteeton edelleen ja virheetön edelleen myytäessäkin, mitään ruostumista ei ollut. Eli ainakaan käytöstä Zafiran ruostuminen ei ole kiinni ja väitän olevani keskivertoa parempi auton pitäjä, vaikka itsekkin asentajana olen, yleensähän suutarin lapsella ei ole kenkiä. Huollan autoni itse, en käytä merkkiliikkeessä, ja väitän autoni saavan varmasti paremman huollon kuin merkkiliikkeessä, ja kone ei pese autoa meillä, kuin äärimmäisessä tilanteessa, pesen käsin, kesät talvet.
Miten muilla on suhtauduttu ruoste/kori hommiin takuun puitteissa? Onko kokemusta, seuraavaksi, ostetaan meille japsiauto, jos tilanne ei jollain tavalla muutu