-98 Astra G outo humina?
-98 Astra G outo humina?
Eli autosta kuuluu sellainen vonkuminen että luulis olevan laakeri paskana-->vaihdoin laakerin sille puolelle mistä ääni selvästi tuli eli kuskin puolelta takaa. Vanha laakeri kyllä rutisi mutta klappia ei ollut, ääni ei hävinnyt mihinkään. Mistä tämä ääni voi johtua? Toiselle puolelle ei kehtais laakeria vaihtaa turhan päiten ja kun ääni tulee vielä tosi selvästi kuskin puoleltakin. Voiko renkaat vonkua silleen aaltomaisesti? Ääni häviää KOKONAAN kun kääntää oikealla suht tiukasti, kuuluu selvimmin 90-120 vauhdissa.
Re: -98 Astra G outo humina?
voi renkaatkin sen äänen aiheuttaa. katso onko renkaat kulunu tasasesti, ettei ole semmosta aaltomaista kulumista tai sisäreunat hampailla
Iha normaalilta näytti kyllä, tosin sillä on näköjään ajettu yhden kilon paineilla jonkun aikaa, ei varmaan hyvää tykkää sekään? Merkkirenkaatki vielä niin ihmettelin tota ääntä. Noh tällä viikolla talvikumit alle niin näkee.Jaakko- kirjoitti:voi renkaatkin sen äänen aiheuttaa. katso onko renkaat kulunu tasasesti, ettei ole semmosta aaltomaista kulumista tai sisäreunat hampailla
mulla on identtinen vika, vm. 99 farkku astra. Takapyörät pyörii normisti kun nostaa auton ylös, eikä kolise sivuttain vetäessä silleen että laakerissa ois isoa vikaa, mutta just tuolla 80-100 paikkeilla mulla ääntää ja häviää kokonaan kun kääntää oikealle ja vasemmalle kääntäessä humisee voimakkaimmin. Renkaissa se ei ole sullakaan varmaan siis vikaa jos sama vika kuin mulla, koska kuuluu kesä ja talvinakeilla. Nyt kesänakeilla ei liikoja ole häirinnyt koska 215/40-17 renkaat pitää muutenkin meteliä, mutta hiljasilla normikokoisilla talvikitkoilla mielellään haluaisi tuosta viasta eroon. En sitten tiedä voisiko vika olla takajarruissa että laahaisivat juuri niin vähän että tuota ääntä pääsee syntymään, itse purin takasatulan ja rasvasin mutta ei auttanut, mutta tokkopa tuosta uuden veroista kotikonstein tullut.
Nyt kyllä näyttää siltä että motonetin laakeri on ollut uudesta asti väljä. Renkaasta kun tempasee kiinni ja nitkuttelee niin siinä on kyllä huomattavaa klappia ja se klappi ei voi tulla muualta kuin laakerista. Otin renkaan poiskin ja heiluttelin laakerikupista ja toisella kädellä pitää laakerin kiinnikepulteista kiinni niin tuntuu että siellä navan sisällä on välystä. Onko tämä mitenkään mahdollista että uutena laakeri on jo väljä? Ajettu sen 80km vaihdon jälkeen.
Kyllähän sekin mahdollista lienee. Omassa tuttavapiirissä kokemuksia kolmesta motonetistä ostetusta ossca merkkisestä G-astran etupyöränlaakerista jotka kaikki hajosivat alle vuodessa, yksi juuri noin että tuli klappia. Itse en viitsi muuta kuin pääasiassa SKF/FAG-tekeleitä nykyään laittaakaan kun tuntuu että noita muita saa olla vaihtamassa varsin pian taas uudelleen. Siinä hukkuu se halvalla tarvikkeella saavutettu "säästö" varsin nopeasti ja vaikka saisi takuuseen uuden ja itse vaihtaakin niin kyllä siitä aina oma vaivansa on.
Nyt tuntuu että se ääni tulee apukuskin puolelta kun menee takapenkille kuuntelemaan.
Tosin tuosta ei kyllä varma voi olla yhtään. Jospa se sielläkin puolella oleva laakeri on paskana. Mutta kuitenkin tuossa uudessa laakerissa on sitä klappia ja tänään lähti motonetiltä tulemaan toinen ja tuo pitänee palauttaa..