Opel Vectra A -91 1.6i käynnistysongelma
Re: Opel Vectra A -91 1.6i käynnistysongelma
Juu ei ollu tarkotus hyökätä henkilökohtaisesti ketään vastaan mutta kun oon kanssa aika noviisi näissä autoasioissa ja haluankin juuri noita ideoita mitä kannattaisi tehdä tämänkaltaisessa ongelmassa. Voi olla, että hankin sen induktioanturin maanantaina jos ei täältä muita ideoita tule.
- Undertaker
- 'Diplomat'

En ole koskaan kuullut induktioanturista puhuttavan. Joten osta sytytyksenohjainyksikkö. Siellä on myös induktiokela mutta älä sitä osta(ainakaan vielä
)
Ihan vain näin tarkennuksena ettet väärää osaa osta.
Ihan vain näin tarkennuksena ettet väärää osaa osta.
- JNN
- OCF Tapahtumavastaava

- Jäsennumero: 3208
Yksi helppo konsti on tietysti vielä koittaa puhdistaa kaikki koneen maajohdot, siis myös laturin sekä startin. Ja tarkistaa johtojen kunto, esim. punosmatot saattavat olla lähes poikkirispaantuneita.. Ja laita vaikka vielä tulppien kierteisiin(kin) kuparitahnaa parhaan maakontaktin varmistamiseksi.
"Auto on kuin tyttöystävä, mutta siihen käytetään enemmän aikaa ja rahaa"
Siis mikä se "musta laatikko" siellä oikeasti on? Opelin korjausoppaan mukaan: "1.6i ja 1.8i-moottoreissa sytytystä säätää sama ohjausyksikkö kuin polttoaineen suihkutustakin(katso luku kolme)" ja luvussa kolme lukee ohjausyksikön sijaitsevan kuljettajan jalkatilassa verhoilulevyn takana.
Oon aikasemmin kattonu sinne ja tää ohjausyksikkö on noin vhs-kasetin kokonen ja siellä virranjakajan kannen alla on noin tulitikkurasian kokoinen musta boxi.
Oon aikasemmin kattonu sinne ja tää ohjausyksikkö on noin vhs-kasetin kokonen ja siellä virranjakajan kannen alla on noin tulitikkurasian kokoinen musta boxi.
- Undertaker
- 'Diplomat'

Se hanskalokeron vieressä oleva ohjainyksikkö on ruiskuboxi eli ECU. Älä siihen koske.
Aukaset sen virranjakajan ja siellä on sellanen musta pikkuboxi johon menee muutamana piuha. Sen vaihdat.
Aukaset sen virranjakajan ja siellä on sellanen musta pikkuboxi johon menee muutamana piuha. Sen vaihdat.
Vaihdoin kyseisen osan ja ainakin näiltä näkymin näyttäis opeli taas toimivan. Toivottavasti juttu ei saa jatkoa.
Kiistelty osa kulki ainakin motonetissä nimellä Sytytysmoduli. Nyt mitä oon kattellu noita niin siellä sit taitaa olla vielä se induktioanturikin mutta ostin vain tuon sytytysmodulin ja se auttoi asiaan. Kiitokset kaikille nopeista vastauksista ja muutenkin avunnannosta.
Kiistelty osa kulki ainakin motonetissä nimellä Sytytysmoduli. Nyt mitä oon kattellu noita niin siellä sit taitaa olla vielä se induktioanturikin mutta ostin vain tuon sytytysmodulin ja se auttoi asiaan. Kiitokset kaikille nopeista vastauksista ja muutenkin avunnannosta.
Osaisko joku vähän tarkentaa ku tää mun auto anto vikakoodit 12 ja 35. Mä en oikeen ymmärtäny mitä noi tarkottaa
35 Idle stepper motor Poor or no idle speed control
- Undertaker
- 'Diplomat'

Vetcran kirjoitti:Osaisko joku vähän tarkentaa ku tää mun auto anto vikakoodit 12 ja 35. Mä en oikeen ymmärtäny mitä noi tarkottaa
Tuo vikakoodi ei varmaankaan liity tuohon sammumiseen koska vikakoodi tarkoittaa tyhjäkäynnin askelmoottoria.
Veikkaisin viaksi bensapumpun relettä.
itsellä ollut ykspisteruiskuissa juurikin kyseisiä vikoja:
virranjakajan sisällä oleva tikkuaskin kokoluokkaa oleva musta mötikkä hajoaa noin 200tkm /10v jälkeen. sytytyksen ohjausyksikkö tms nimeltään. katso montako johtoa siihen menee ennenkuin ostat sen väärän.
Bensapumpun rele, joskus ei käynnisty mutta sitten kun lähtee niin käy ja kukkuu kunnes taas sammutat eikä lähdekään, satunnaisvika. Rele löytyy vänkärin oikean jalkaterän oikealta puolen muovin alta.
virranjakajan sisällä oleva tikkuaskin kokoluokkaa oleva musta mötikkä hajoaa noin 200tkm /10v jälkeen. sytytyksen ohjausyksikkö tms nimeltään. katso montako johtoa siihen menee ennenkuin ostat sen väärän.
Bensapumpun rele, joskus ei käynnisty mutta sitten kun lähtee niin käy ja kukkuu kunnes taas sammutat eikä lähdekään, satunnaisvika. Rele löytyy vänkärin oikean jalkaterän oikealta puolen muovin alta.
nyt on puurot ja vellit menny sekaisinlmb-58 kirjoitti:no sytytysmoduuli, mutta kyllä sen induktioanturin nimelläkin saa.
sytytyksenohjausyksikkö on nimeltään musta laatikkomainen osa joka lähettää eculle tiedon että kone pyörii nopeudella X
induktioanturi on käämipaketti joka muodostaa sykkivän jännitteen sytytyksenohjausyksikölle.
eli suomeksi induktioanturi tunnistaa liikkeen jonka sytytyksenohjausyksikkö vahvistaa ja lähettää ruiskuboksille.
kumpikin noista osista voi hajota. ja itse vaihtaisin molemmat parina koska viallinen käämi hajottaa ohjausyksikön.
sitä piitahnaa PITÄÄ laittaa koska muuten se ohjain kyrvähtää parissa kuukaudessa. ja jos sitä ei ole paketin mukana sitä pitää ostaa erikseen. piitahna voi olla joissain paketeissa korvattu lämmönjohto geelillä.
Vectra OPC vagon, Astra j ctdi paku, Astra h GTC, Vectra c sedan.
veikaan että se on ns. monivammapotilas.Undertaker kirjoitti:Tuo vikakoodi ei varmaankaan liity tuohon sammumiseen koska vikakoodi tarkoittaa tyhjäkäynnin askelmoottoria.Vetcran kirjoitti:Osaisko joku vähän tarkentaa ku tää mun auto anto vikakoodit 12 ja 35. Mä en oikeen ymmärtäny mitä noi tarkottaa
sytytyksen osat ei saa suoraan vikavaloa palamaan mallissa jossa on normaali virranjakaja, mutta epäsuoraan kylläkin.
esim. tuo joutokäynninn säädin voi olla oikeasti likainen ja takertelee, mutta voi olla että sytytys pätkii jolloin koneen joutokäynti tippuu ( tai boksin mielestä jopa katoaa kokonaan) jolloin boksi väittää että ei voi kontrolloida joutokäyntiä ja sytyttää vikavalon.
tai kun osa kipinöistä katoaa matkalle niin palamatonta bensaa pääsee pakoputkeen ja boksi väittää seoksen olevan rikaalla tai jopa lambda-anturin olevan rikki.
Pystyykö sitä käämiä jotenkin testaamaan onko se kunnossa? Vaihdoin itse vain tuon sytytysmodulin ja autto ongelmaan mutta mahtaakohan se nyt sitten kyrvähtää kotvan kuluttua. Varmaan jokin muukin voi hajottaa sen modulin? Itsellä oli ainakin puolan johto kuollut ja puolan maadotus ei toiminu.ipa kirjoitti:
kumpikin noista osista voi hajota. ja itse vaihtaisin molemmat parina koska viallinen käämi hajottaa ohjausyksikön.
Ajan kanssa tuon tietenkin näkee onko todellinen vika jo korjattu vai hajooko tuo uudestaan.
jos se käämipaketti näyttää mustuneelle tai jos käämin pinnassa oleva lakka hilseilee niin vaihtaisin.
samoin jos sitä käämiä kasassa pitävä "lankarulla" on haperoa.
kun lakka ei ole enää eristämässä niin käämi voi olla aina ajoittain oikarissa.
joutuu vaan purkamaan koko paketin osiksi että sen saa vaihdettua.
samalla kannattaa katsoa tarkkaan ja huolellisesti piuhojen kunto varsinkin jakajan läpiviennin kohdalta.
samoin jos sitä käämiä kasassa pitävä "lankarulla" on haperoa.
kun lakka ei ole enää eristämässä niin käämi voi olla aina ajoittain oikarissa.
joutuu vaan purkamaan koko paketin osiksi että sen saa vaihdettua.
samalla kannattaa katsoa tarkkaan ja huolellisesti piuhojen kunto varsinkin jakajan läpiviennin kohdalta.
Mulla kadetissa (1.6i) saman kuuloinen ongelma ja ihmetyttää, että miksi se lähtee sitte työntämällä käyntiin jos avaimella ei.8TKM8 kirjoitti: Siis mulla oli, että lämpimänä toimii hyvin ja ajossa toimii hyvin mutta kun pääsee jäähtymään niin ei enää lähde käyntiin. Eli jos moottori on lämmin
ja sammuttaa sen lähtee kyllä heti hyvin käyntiin mutta parin tunnin jälkeen ei välttämättä lähde.
Ja monesti niinkin, että riittää kun saa työntämällä koneen vähän edes yrittämään, niin sitten se taas lähtee avaimella.
Mietin, että olisko mullaki tuolla sytytys puolella se vika.
Onko muita ideoita?
Astra Caravan 2.0DTI CDX -00
Kadett E 1.6i -90
Kadett E 1.6i -90