Imusarjan puhdistus/naftan paluuletkut

Keskustelua Opelin dieselmoottoreista.
pexu
'Kapitän'
'Kapitän'

Re: Imusarjan puhdistus/naftan paluuletkut

Viesti Kirjoittaja pexu »

Niin pitäis, silleen teinkin. Paitsi ettei ollu kaveria joka olis laittanu kiinni ne putket sillon kun vielä starttasin. Koitettiin äsken vetää sitä käyntiin mutta ei yritäkkään. Nyt näköjään moottorin vikavalo sytty heti kun yritti vetää sitä käyntiin. Hinattiin se opelin pihaan, jos joutaisvat huomenna kattoo mitä se valittaa..
Astra G 1.6 16v -02
pexu
'Kapitän'
'Kapitän'

Astra lepää rauhassa yön opelin lämpösessä tallissa.. voin vaan kuvitella mitä tulee lasku olemaan.. tässä oon pääni puhki miettiny et mikä meni vikaan, en oo vielä ainakaan mitään syytä keksiny. Mikähän mahtais sytyttää vikavalon startatessa, mutta ei jää päälle virran ollessa päällä. Niin sellanen tuli mieleen että voiko alipainepumppu estää autoa käynnistymästä? Kun yritin käynnistää sitä starttaamalla niin imupuolelle menevä alipainepumppu piti välillä aika mielenkiintosia ääniä. Tietääkö joku viisaampi et miten se alipaine vaikuttaa imusarjalla? Vaikuttaako sen toimivuus käynnistymiseen?
Astra G 1.6 16v -02
Lotkotes
'Agila'

Re: Astra G 1.7TD -98

Viesti Kirjoittaja Lotkotes »

huuhkar kirjoitti:
Juho M-P kirjoitti:Tuohon ilamamassamittarin lämpöanturin johdon väliin. Nasta numero 1.

http://i4.photobucket.com/albums/y141/J ... MG3298.jpg
Itsellä Astra G 1.7 TD (X 17 DTL).Vikakoodin lukia kertoi että EGR-venttiili on rikki.Onkohan kenelläkään tietoa minkä numeroiseen johtoon vastus pitää laittaa? Ja riittääkö pelkästään alipaineletkun tulppaus egr-venttiililtä?
Ittellä samaa vikaa..Tukin alipaine letkun ja tinasin 15Kohmin vastuksen Ilmamäärä mittarin piuhaan numero:1 väriltään ruskea. Vika valo vaan jatkaa samaa palamista. MITÄ PITÄIS TEHDÄ??
snuggles
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja snuggles »

Voisko olla niin yksinkertainen vika, että tinaus epäonnistunut?
pexu
'Kapitän'
'Kapitän'

Yleismittarilla mittaa sen vastuksen yli että johtaako se? Jos johtaa niin sitten sulla varmaan on joku muu vikakoodi päällä. Tai sitten väärän kokonen vastus.
Astra G 1.6 16v -02
rgs1
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja rgs1 »

Tai sitten tuo patentti ei toimi 1,7:ssa...onko jollakin onnistuneesti kokeiltu?
Werip
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja Werip »

diudau.
ostin 5vko sitten vectran -98 2.0 dth ja olen miettinyt että mikä mahtaa olla vikana kun 2800-4000rpm varsinkin isommilla vaihteilla ajaessa tuntuu kuin joku painelisi on/off katkaisijaa koneen käynnin kanssa.
vikakoodeja ei ole.
autolla olen ajanut sen 1000km viikossa ja muutosta ei ole ollut. kaikkiaan ajettu 412tkm
p-a ja öljyn suodattimet vaihdettu 4000km sitten

tänään avasin egr käkättimen ja kyllä nousi hymy huulille kun yritin vetää sitä ulos. ihan umpijumissa paskan takia. lampulla tiirailin ja ihmettelen, että mistä se ilma voisi päästä enää kulkemaan läpi.
no tämä pieni tutkimusretkeni tuonne johtanee siihen että ensiviikolla pitänee putsata imusarja ja tutkailla mitä muuta kivaa sieltä löytyy.

74kw koneeksi tämä tuntuu ihan käsittämättömän laiskalta varsinkin pienillä kierroksilla, tutkimukset ovat käynnistyneet.

saa toki kertoa vinkkejä millä muulla tavoin voisin parantaa tämän kulkua. tämä on ensimmäinen diesel käyttöinen autoni ja kyllä masentaa tuo laiskuus. positiivista on toki että kulutus on pysytellyt alle 7l/100 km kohden koko ajan ja öljyäkään ei tunnu syövän :food:
D-Iivil
'Senator'
'Senator'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja D-Iivil »

Werip kirjoitti:
74kw koneeksi tämä tuntuu ihan käsittämättömän laiskalta varsinkin pienillä kierroksilla, tutkimukset ovat käynnistyneet.
Laiska se on alakierroksilla alkuperäisellä softalla vaikka mitä tekisi. Mutta kyllä vetoja pitäisi tulla sitten siinä parin tonnin paikkeilla viimeistään.

Imusarjan putsaus ja EGR:n poisto käytöstä nyt kannattanee alkuunsa tehdä.
-= elä käy pienemmilles vittuilemaan =-
Lotkotes
'Agila'

Viesti Kirjoittaja Lotkotes »

rgs1 kirjoitti:Tai sitten tuo patentti ei toimi 1,7:ssa...onko jollakin onnistuneesti kokeiltu?
Tätä mä kans epäilen :banghead: Pitää tutkia asiaa kun kerkiää :what:
remedy
'Kapitän'
'Kapitän'

Viesti Kirjoittaja remedy »

Miten usein kannattaa tehä imusarjan puhdistus? Edellisestä on aikaa noin 2½ vuotta, jonka teki edellinen omistaja. Kilometrejä on tullut sen jälkeen noin 60 000km.
Vectra B X20DTH -00 Voyage
Juho M-P
OCF Member
OCF Member

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

remedy kirjoitti:Miten usein kannattaa tehä imusarjan puhdistus? Edellisestä on aikaa noin 2½ vuotta, jonka teki edellinen omistaja. Kilometrejä on tullut sen jälkeen noin 60 000km.
Ei kannata.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
nokivasara81
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja nokivasara81 »

D-Iivil kirjoitti:
Werip kirjoitti:
Laiska se on alakierroksilla alkuperäisellä softalla vaikka mitä tekisi. Mutta kyllä vetoja pitäisi tulla sitten siinä parin tonnin paikkeilla viimeistään.

Imusarjan putsaus ja EGR:n poisto käytöstä nyt kannattanee alkuunsa tehdä.
Tässä monta juttua lukeneena törmään aina tähän että laiska vakiona ja alakierroksilla, itsellä 1998 dtl astra ajettu 400tkm
ja vetoja piisaa hyvin pienillä kierroksilla esim ajaa 3-vaihteella 20km/h ja kaasua lähtee 1100-1300 repimään ihan mukavasti
eikä ole viritetty.
Olisko paikat jo hioutuneet sopiviksi kun kulkee hyvin, ei kyllä savutakkaan eikä kuluta öljyä.
talven aikana olisi tarkoitus laittaa parempi polttoaineen jäähdytys.
tuolla systeemillä ei tarvitse vp44 kanssa murehtia että leviääkö kun lämmöt aisoissaa. :bonk:
D-Iivil
'Senator'
'Senator'
Viesti:

Heh, mulla on ainakin superlaiska keräämään kierroksia alta kahen tonnin. Sitten kyllä tapahtuukin mukavasti. Olis kiva joskus päästä koeajamaan varmasti vakiota ja toimivaa samanlaista DTI-vectraa, niin olis jotain vertailupohjaa. Mulla kun ei ole mitään hajua että onko tuohon omaan kiesiini esmes päivitelty softaa tms kun kulku on niin laiskaa alhaalta ja sitten taas on selkee piikki kun turbo lähtee mukaan siinä parissa tonnissa.
nokivasara81 kirjoitti: tuolla systeemillä ei tarvitse vp44 kanssa murehtia että leviääkö kun lämmöt aisoissaa. :bonk:
Käsittääkseni se pumppu hajoaa siitä elektroniikastaan, ei niinkään mekaanisesti, joten mahtaako tuo jäähdytys kuitenkaan auttaa tuohon? Osaako joku viisaampi kertoa?
nokivasara81
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja nokivasara81 »

D-Iivil kirjoitti:Heh, mulla on ainakin superlaiska keräämään kierroksia alta kahen tonnin. Sitten kyllä tapahtuukin mukavasti. Olis kiva joskus päästä koeajamaan varmasti vakiota ja toimivaa samanlaista DTI-vectraa, niin olis jotain vertailupohjaa. Mulla kun ei ole mitään hajua että onko tuohon omaan kiesiini esmes päivitelty softaa tms kun kulku on niin laiskaa alhaalta ja sitten taas on selkee piikki kun turbo lähtee mukaan siinä parissa tonnissa.
nokivasara81 kirjoitti: tuolla systeemillä ei tarvitse vp44 kanssa murehtia että leviääkö kun lämmöt aisoissaa. :bonk:
Käsittääkseni se pumppu hajoaa siitä elektroniikastaan, ei niinkään mekaanisesti, joten mahtaako tuo jäähdytys kuitenkaan auttaa tuohon? Osaako joku viisaampi kertoa?
Mitä olen lukenut että tuota vp44 pumppua on muissakin autoissa ja joissa on vakiona polttoaineen jäähdytys ei ole levennyt pumppuja.
Tämän ohjausyksikön kuoret uivat osakseen polttoaineessa ja kiertokulmaanturi on myös josta johtuu lämpöä sinne,
jos tarkkaan katsot sitä vp44 yksikön kuorta on siinä matalat rivat jotta paikat jäähtyisi, tämä eletroniikka ei tykkää liiasta lämmöstä
kuten ei mikään eletroniikka pitemmän päälle.
Voin olla väärässäkin tietenkin mutta itse aijon laittaa sellaisen jos pidentäisi pumpun ikää, veholla näytti olevan mb kuorma-auton pa-jäähy 14.30e
että ei ainakaan hintansa takia ole kallis kokeilu.
D-Iivil
'Senator'
'Senator'
Viesti:

nokivasara81 kirjoitti:
D-Iivil kirjoitti:Heh, mulla on ainakin superlaiska keräämään kierroksia alta kahen tonnin. Sitten kyllä tapahtuukin mukavasti. Olis kiva joskus päästä koeajamaan varmasti vakiota ja toimivaa samanlaista DTI-vectraa, niin olis jotain vertailupohjaa. Mulla kun ei ole mitään hajua että onko tuohon omaan kiesiini esmes päivitelty softaa tms kun kulku on niin laiskaa alhaalta ja sitten taas on selkee piikki kun turbo lähtee mukaan siinä parissa tonnissa.
Mitä olen lukenut että tuota vp44 pumppua on muissakin autoissa ja joissa on vakiona polttoaineen jäähdytys ei ole levennyt pumppuja.
Tämän ohjausyksikön kuoret uivat osakseen polttoaineessa ja kiertokulmaanturi on myös josta johtuu lämpöä sinne,
jos tarkkaan katsot sitä vp44 yksikön kuorta on siinä matalat rivat jotta paikat jäähtyisi, tämä eletroniikka ei tykkää liiasta lämmöstä
kuten ei mikään eletroniikka pitemmän päälle.
Voin olla väärässäkin tietenkin mutta itse aijon laittaa sellaisen jos pidentäisi pumpun ikää, veholla näytti olevan mb kuorma-auton pa-jäähy 14.30e
että ei ainakaan hintansa takia ole kallis kokeilu.
Okei :) Kuten sanoinkin, niin itse olin ymmärtänyt ettei tuo niin lämmöstä olisi kiinni. Mites tuommoinen PA-jäähy tarkalleen toimii? Asennetaan johonkin PA-linjan väliin?
Vastaa Viestiin