Opelin katsastus ihmeitä

Keskustelua Opeleista
Vastaa Viestiin
aantsa
'Admiral'
'Admiral'
Viesti:

Opelin katsastus ihmeitä

Viesti Kirjoittaja aantsa »

Olen nyt katsastanut kahteen otteeseen tuon nykyisen -96 Astra farkkuni.
Eka kerralla meni läpi puhtaasti.
Toka kerralla vasen etujousi tuotti uudemman kierroksen konttorilla kun oli mokoma poikki.
Sama vaiva opelissani on ollut "aina". Eli niin kauan kun olen tuon omistanut. Sikäli mielenkiintoista, että vuosi sitten katsastaessa tuolla ei ollut merkitystä. Vai eikö konttorin setä huomannut?
No jousta vaihdettaessa ilmeni raidetangon pään väljyys. Se heiluu ku hullun mulk... no saitte ajatuksesta kiinni.
Sekään ei konttorilla ketään kiinnostanut tänä vuonna.
Ihmetyttää näiden katsastajien "ammattitaito". Tuo on minun ensimmäinen ruosteeton auto ja mieleen hiipii että onko auton leiman saanti herkkyys kiinni siitä, miltä biili näyttää päällepäin?
No mulla on leima ja ajelen onnellisena vuoden. Tosin täytyy se raidetangon pää hoitaa kuntoon. Motonetistä ~10€ ja saattaisi olla jopa niin yksinkertainen homma, että hoituu itseltä... Vinkkejä huolin toki kun on vähän tuo peukalo keskellä kämmentä...
Ensimmäinen tärkeä sana: Ooppeli menee lujaa!
Siihen loppu!
-Miika 5v-
TJT
'Diplomat'
'Diplomat'

Re: Opelin katsastus ihmeitä

Viesti Kirjoittaja TJT »

aantsa kirjoitti:O Tosin täytyy se raidetangon pää hoitaa kuntoon. Motonetistä ~10€ ja saattaisi olla jopa niin yksinkertainen homma, että hoituu itseltä... Vinkkejä huolin toki kun on vähän tuo peukalo keskellä kämmentä...
Osta samalla uusi säätötanko, joka on raidetangonpään ja raidetangon välissä. On kuitenkin niin ruosteessa ja jumissa, ettei sillä tee enää mitään.
Kun vihdoin parin ulosvetäjän hajoittamisen jälkeen saat raidetangonpään irti olkavarresta, niin vertaa uutta ja vanhaa osaa keskenään.

Jos ovat identtiset, niin mittaa raidetangon ja raidetangon pään väli tarkasti.

Tämän jälkeen avaa vain raidetangon puolelta lukituspultti ja ota se mielellään kokonaan irti.
Nyt saat esim leveällä ruuvarilla hieman levitettyä raidetankoa kiristyspultin kohdalta.

Vanhasta raidetangonpäästä saa vaikka isoilla pihdeillä hyvän otteen, joten pääsee vääntämään koko nivelen säätötankoineen pihalle, vaikka vähän ruosteessa olisikin.

Säätötangossa on sitten toisella puolella vasenkätiset kierteet, joten väärinpäin ei mene paikoilleen.
"ON ERI ASIA TARVITA NIITÄ SAATANAN VALOJA, KUIN TAAS SE, ETTÄ OMAT VALOT AUTTAISI ASIAAN NIINKUIN NIITTEN KUULUISI! -Jiri
Vsq
'Diplomat'
'Diplomat'

Re: Opelin katsastus ihmeitä

Viesti Kirjoittaja Vsq »

Jousien katkeileminen on monen auton "tyyppivika".

Isän -94 F-Astrasta katsastaja oli pitkään tunnustellut onko jousia poikki. Oli lopulta luovuttanut, mutta ei ollut huomannut että toisen takajousen yläpuolinen lautanen oli lyssähtänyt kasaan kiinnityspisteestään. Ongelma havaittiin itse noin kuukausi katsastuksen jälkeen ja tilalle rakennettiin uusi jousilautanen.

Siskon Renuun katsastusmies puolestaan vaihdatti jousen sen takia, että jousen pää oli epätasainen. Jousen vaihdon yhteydessä remonttimies oli huomannut, että molemmat jouset ovat identtiset eli jousi ei ollutkaan poikki :banghead:
nykyinen: Opel Astra K 1.6 CDTi BiTurbo MT6 Sports Tourer Innovation -17
ex: Opel Astra J 1.6T MT6 Sports Tourer Sport -11
ex: Opel Astra H 1.8 Cosmo -04
ex: Opel Astra G 1.6 16V Club Caravan -99
ex: Ford Taunus 1.6 -77
Vastaa Viestiin