Eber - toimiiko vai ei?
Re: Eber - toimiiko vai ei?
Eilen tuli raotettua konepeltiä sen verran, että katsoin tuon eberin pakoputken sijainnin ja sehän löytyy suoraan turbon kohdilta (takaa) kun kurkkaa.
VWSharan 2.0TDI, Vectra C 1.9CDTI exiä kymmenkunta ooppelia ja muutama kansanauto.
Testatkaa ihmeessä oikosulkemalla lämpökytkin ennen kuin teette johtopäätöksiä.
Mikä tahansa 5 cm pätkä (ehjää) sähköjohtoa riittää siihen.
Omassa B-vectrassa ei koskaan lähtenyt alkuperäinen eber + asteilla käymään.
Lähempänä on -2 - -5 astetta haarukka.
Mikä tahansa 5 cm pätkä (ehjää) sähköjohtoa riittää siihen.
Omassa B-vectrassa ei koskaan lähtenyt alkuperäinen eber + asteilla käymään.
Lähempänä on -2 - -5 astetta haarukka.
Ysiysi Vectran vakioeberi on techillä ohjelmoitava eli siihen ei pääse kiinni Eberin omalla testerillä. Laite lukkiutuu en nyt muista monenko virhekäynnistyksen jälkeen ja sitten on asiaa koodien lukuun
Siitä pystyy käsittääkseni testerillä katsomaan mikä paikka on vialla.
En tiedä onko C-Vectra miten toteutettu, mutta uusi laite ei saa olla paskana 35 tkm jälkeen.
En tiedä onko C-Vectra miten toteutettu, mutta uusi laite ei saa olla paskana 35 tkm jälkeen.
Täytyy taas kerran tunnustaa tyhmyytensä, mutta en löytänyt ko.anturia, vaikka sitä äsken yritin käydä katsomassa. Eli varmaan tarkoitit, että se on siellä muoviritilän alla raitisilmasuodattimen oikealla puolella, mutta enpä siellä oikein mitään anturia nähnyt...ainoat sähköpiuhat mitä näin oli pissapojan suuttimelle menevät lämmityspiuhat. En irrottanut sitä koko ritilää, mutta katselin siis sen ritilässä olevan läpän alta joka taittuu auki kun raitisilmasuodatin vaihdetaan.
Onhan se siellä, mutta tumpelo mikä tumpelo...oliskiko yhtään vielä tarkennuksia anturin sijaintiin...ja pitäisikö anturi näkyä ihan paljaalla silmällä vai pitääkö ensin irrottaa joku suojus tms....
Onhan se siellä, mutta tumpelo mikä tumpelo...oliskiko yhtään vielä tarkennuksia anturin sijaintiin...ja pitäisikö anturi näkyä ihan paljaalla silmällä vai pitääkö ensin irrottaa joku suojus tms....
Hei kuule tässä taitaa taas iskeä nämä mallierot esiin. Taisi olla niin, että noista uusimmista on kirjoitettu, että Eberi ottaa lämpötilatiedon ilmamassamittarilta. Voipi olla, että sitä lämpöanturia ei C-Vectrassa olekaan. Testerissä pitäisi sinun käydä. En vaan tiedä pitääkö mennä opelille vai muualle. Onko siitä uudesta Eberistä mitä papereita mukana?
Eipä siitä ole mitään papereita mukana, ainoastaan yhdestä merkkihuollon huoltotositteesta näin, että Eber oli vaihdettu (siis edellisen omistajan aikana) noin 1,5v/35.000km sitten ja syynä se, että edellinen Eber oli mennyt niin epäkuntoon ettei korjaaminen enää kannattanut. Joku kirjoitti, että kun Eber on yrittänyt käynnistyä tuloksetta oliko se 20 kertaa, niin heittää itsensä lukkoon -> pitäisikö tuosta tulla ilmoitus kojelautaankin vai näkeekö ainoastaan Techillä?
Mä tossa ihmettelin yks aamu et mikä on kun ei koppi lämpiä vaikka oon 10km ajanu. Aikasemmin se lämpes joparin kilsan jälkeen. Tutkin sit tota eberiä eikä se kyllä mitään elonmerkkejä antanu. Tossa vielä kokeilin et laitoin jonkun lämpötila-anturin oikkariin ja koitin uudestaan, mut ei se siltikään toiminu. Eli onko DTL -98 astrassa se lämpötila-anturi siinä etupuskurissa säleikön kohdilla? Siitä mä sitä ainakin testasin. Pitää vissiin lähtee ostamaan siihen eberiin sitä sytytintä jos se sillä lähtis toimimaan. Laittakaa joku tietoa et onko lämpötila-anturi oikea, että ei tuu turhaan osia ostettua.
Astra G 1.6 16v -02
-98 mallissa pitäis olla se erillinen anturi, kun taas C-vecun ottaa IMM:stä sen lämpötilan.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Joo, no kyllä mä sit varmaan oikeen anturin testasin. Pitää nyt varmaa käydä se tulppa vielä ostamassa ja vaihtaa se. Ei vaa kiinnosta hirveesti rahaa laittaa jos se koko paska onki sitten mossahtanu. En tiiä toimiko se tossa alkusyksystä kun en osannu siihen kiinnittää huomiota kun vasta olin auton ostanu, mutta kyllä ainaki auto lämpes hyvin.
Astra G 1.6 16v -02
Meinasin arvata, että ei tule, mutta enpäs tiedä, jos sattuu olemaan ajotietokone? Mutta, ellei sen toiminnasta muutenkaan tule ilmoituksia niin ei tule lukittuneestakaan. Vaan mistäpä tuon tietäisit, jos se ei ole koskaan toiminutfiat127 kirjoitti: itsensä lukkoon -> pitäisikö tuosta tulla ilmoitus kojelautaankin vai näkeekö ainoastaan Techillä?
Kävin ostamassa sen sytytystulpan tuohon eberiin ja sain sen vaihdettuakin, vaikka alkuu sai vähä miettiä et mistä päästä sitä mötikkää alkaa purkamaan. Irrotin etupuskurin ja ite eberin niistä kiinnikkeistä niin oli ihan mukava työskennellä. Tossa äsken testasin että toimisko se, mutta ei se äsken ainakaan lähteny pelittää. Laitoin sen lenkin siihen lämpötila-anturin piuhoihin, mutta ongelma taitaa olla siinä, että koneessa vesi oli vielä sen verran lämmintä et kun auto oli vähän aikaa tyhjäkäynnillä rouskuttanu niin tuntu et ne molemmat eberille tulevat putket oli ihan lämpimät. Niin ja naksahdus käy siellä takarenkaan kohdilla kun auton sammuttaa. Se tais vissii ohjata sitä löpö syöttöä eberille? vai oonko oikein ymmärtäny? Pitää oottaa et jäähtyy kunnolla ja sit vielä testa jos se siitä innostuis.
Astra G 1.6 16v -02
Hei astra miehet, osaako joku sanoa että mistä teillä tulee se eberin polttoaineen syöttöletku? Kun ihmettelin äsken et ei toimi ei ja sit katoin et ei kyllä näytä löpökään virtaavan siinä eberille menevässä läpinäkyvässä putkessa. Sit katoin et mistähän se tulee niin siinä polttoainesuotimen takana oli vaan pätkä kumiletkua. Enkä löytäny mitää mistä se olis irronnutkaan. Eli jos joku vois kertoa että mistä normaalisti tulee se eberin polttoaine letku?
Astra G 1.6 16v -02
Tuossa kokeilin saada sitä eberiä tulille laittamalla dieseliä kuppiin ja sen letkun pätkän sinne mikä tuli siitä pieneltä pumpulta, joka menee eberille. En saanu sitä eberiä kuitekaan käynnistymään ja mietin et pumppaako se pumppu ollenkaan. Otin sen letkun irti ja kyllä sieltä vähä dieseliä lirahti mutta ei sitä sen enempää tullu, vaikka auto oli ollu käynnissä jo muutamia minuutteja.
Eli sökähtääkö toi pumppu jos se käy ilman polttoainetta? Kun toi syöttöletku on tainnu olla jo ties kuinka kauan irrallaan tuolla konehuoneessa.
Niin ja edelleen odottelen, että jos joku ystävällinen vois laittaa kuvaa tai selostaa että mistä se eberin polttoaineletku lähtee? Ilmeisesti jostain polttoainesuotimen läheltä?
Eli sökähtääkö toi pumppu jos se käy ilman polttoainetta? Kun toi syöttöletku on tainnu olla jo ties kuinka kauan irrallaan tuolla konehuoneessa.
Niin ja edelleen odottelen, että jos joku ystävällinen vois laittaa kuvaa tai selostaa että mistä se eberin polttoaineletku lähtee? Ilmeisesti jostain polttoainesuotimen läheltä?
Astra G 1.6 16v -02
Minulla lähti tänään ekan kerran eberi käyntiin kovan savutuksen kera.
Olen sen jo kerran purkanut ja tutkinut ja pähkäillyt monta tuntia.
Kävin opelillakin poistamassa vikakoodit (tech 2 + candi?) ja olen odotellu että paljonko tarvii pakkasta että käynnistyy, vai käynnistyykö ollenkaan.
Ulkolämpömittari näytti jotain -2 astetta tänään.
Etupuskurin takana olevaa ulkolämpöanturia jäähdyttämällä se ei ole käynnistynyt. Kokeilin kylmäsprayllä ja mittari meni -30 asteeseen, mutta ei se eberi sieltä ottanut tulta.
Minulla lähtee eberistä vain 4 johtoa ja sitä voi mielestäni tutkia vain opelin testereillä.
Vanhemmissa laitteissa tulee noin 7 johtoa ja niihin sopii yksinkertainen eberin vikakoodin lukulaite.
Näin minulla. Vannoutuneena tee-se-itse miehenä suosittelisin tämän kokemuksen perusteella vikakoodien lukua ennen kuin teette vehkeelle mitään.
Kyllähän se parin minuutin hommasta 30€ tuntuu pahalta, mutta minäkin tuhlasin aikaa tähän vehkeeseen ihan liikaa.
Polttoaineen imeytysputki hehkutulpan alla pitää vielä joskus uusia, kun näytti olevan vähän kurttuinen. Se ei maksa paljoa ja auttaa puhtaana palamiseen.
Olen sen jo kerran purkanut ja tutkinut ja pähkäillyt monta tuntia.
Kävin opelillakin poistamassa vikakoodit (tech 2 + candi?) ja olen odotellu että paljonko tarvii pakkasta että käynnistyy, vai käynnistyykö ollenkaan.
Ulkolämpömittari näytti jotain -2 astetta tänään.
Etupuskurin takana olevaa ulkolämpöanturia jäähdyttämällä se ei ole käynnistynyt. Kokeilin kylmäsprayllä ja mittari meni -30 asteeseen, mutta ei se eberi sieltä ottanut tulta.
Minulla lähtee eberistä vain 4 johtoa ja sitä voi mielestäni tutkia vain opelin testereillä.
Vanhemmissa laitteissa tulee noin 7 johtoa ja niihin sopii yksinkertainen eberin vikakoodin lukulaite.
Näin minulla. Vannoutuneena tee-se-itse miehenä suosittelisin tämän kokemuksen perusteella vikakoodien lukua ennen kuin teette vehkeelle mitään.
Kyllähän se parin minuutin hommasta 30€ tuntuu pahalta, mutta minäkin tuhlasin aikaa tähän vehkeeseen ihan liikaa.
Polttoaineen imeytysputki hehkutulpan alla pitää vielä joskus uusia, kun näytti olevan vähän kurttuinen. Se ei maksa paljoa ja auttaa puhtaana palamiseen.
Caravelle -01 carsport
Vectra C1 2.2 -02
Ford Thunderbird 5.0 -92
Motto: No kyllähän mä nyt tollasen saan tehtyä ittekkin...
Vectra C1 2.2 -02
Ford Thunderbird 5.0 -92
Motto: No kyllähän mä nyt tollasen saan tehtyä ittekkin...
Minä tutkin taas tänään omaa eberiäni kun nyt oli pakkasta opelin oman mittarin mukaan -3,5c auto käyntiin ja ukko auton alle eberin pakoputkea tutkimaan-> ei todellakaan mitään.
sitten ajoa 3 min ja uudelleen auton alle kattomaan->ei mitään
kyllä se on sökönä hemmetti. no pitää alkaan miettiä että miten sitä saisi kuntoon. ehkäpä pitää ajaa opelille ja luetuttaa vikakoodit vaikka alkusi vai pitäiskö tuota alkaa itse ensin purkaan ja kattoon mitä se on syönyt. kumpa tietäis ton vian niin vois laitella kuntoonkin mutta vikahan voi olla missä vaan.
sitten ajoa 3 min ja uudelleen auton alle kattomaan->ei mitään
kyllä se on sökönä hemmetti. no pitää alkaan miettiä että miten sitä saisi kuntoon. ehkäpä pitää ajaa opelille ja luetuttaa vikakoodit vaikka alkusi vai pitäiskö tuota alkaa itse ensin purkaan ja kattoon mitä se on syönyt. kumpa tietäis ton vian niin vois laitella kuntoonkin mutta vikahan voi olla missä vaan.