astra g pakosarja vuotaa
astra g pakosarja vuotaa
Moro! Tarttisin jelppiä hieman kun itse en ole perehtynyt tarkemmin tuohon pakosarjaan, eli pakosarja vuotaa selvästi kun kokeilee kierroksilla sekä kuulee tietysti äänestä. Onko vaikea homma vaihtaa itse esim. eikö siellä ole jokin tiiviste? Sekä mieleeni tuli, että syökö se tehoja autosta jonkin verran jos pakosarja vuotaa?
-Sami-
-Sami-
-sami-
Mors
Mulle sanottiin, että tosiaan Opelin tyyppivika, Joko sun pakosarja on halki tai sitten sulla on mennyt ne kaksi pulttia poikki sieltä sisältä. Ei se paha homma ole ottaa niitä pultteja irti.
Sanottiin, että ota etupuskuri irti ja irroita ne alemmat pultit ja sitten pakosarjan pultit, Luultavasti 2 pulttia poikki, jos vain ne niin kannattaa vaihtaa samalla pakosarjan tiiviste ja tietysti samalla tutkia jos on halki. myös muistaakseni, että jonkinlaista tahnaa tai jotain spraytä olisi olemassa jota laitetaan/ruiskutetaan pakosarjaan ja kun kone on käynnissä niin näkee jos se vuotaa.
Sanottiin, että ota etupuskuri irti ja irroita ne alemmat pultit ja sitten pakosarjan pultit, Luultavasti 2 pulttia poikki, jos vain ne niin kannattaa vaihtaa samalla pakosarjan tiiviste ja tietysti samalla tutkia jos on halki. myös muistaakseni, että jonkinlaista tahnaa tai jotain spraytä olisi olemassa jota laitetaan/ruiskutetaan pakosarjaan ja kun kone on käynnissä niin näkee jos se vuotaa.
Pakosarjan hitsaus
Itselläni katkesi noin 2 vuotta sitten kaksi vasemmanpuoleisinta pulttia pakosarjasta, silloin autolla oli ajettu reilu 90 tkm. Näitä vaihtaessa katkesi muutama muukin pakosarjan pulteista. Pulttien vaihto meni samoihin töihin kun venttiilivarren kumienkin vaihto, eli erikseen niiden vaihdolle en osaa sanoa hintaa.
Nyt 135 tkm kohdalla sitten pakosarja halkesi 2 ja 3 sylinterin välistä noin 10 cm matkalta. Sen hitsaaminen maksoi sit noin 50 € erikoishitsaamossa. Hitsaus onnistui pakosarjaa irroittamatta.
Nyt 135 tkm kohdalla sitten pakosarja halkesi 2 ja 3 sylinterin välistä noin 10 cm matkalta. Sen hitsaaminen maksoi sit noin 50 € erikoishitsaamossa. Hitsaus onnistui pakosarjaa irroittamatta.
Re: Pakosarjan hitsaus
Jos pakosarja on valurautaa niin eikös oikaoppinen valuraudan hitsaus edellytä kappaleen lämmittämistä (~300 C?) ja hidasta jäähdytystä?Tony_Jkl kirjoitti:
Ns. kylmähitsauskin onnistunee osaavissa käsissä
http://ylivieska.cop.fi/Kunnossapito/at190/bjorkman.doc
Re: Pakosarjan hitsaus
Mielenkiintoista.oomeka kirjoitti:Jos pakosarja on valurautaa niin eikös oikaoppinen valuraudan hitsaus edellytä kappaleen lämmittämistä (~300 C?) ja hidasta jäähdytystä?Tony_Jkl kirjoitti:
Ns. kylmähitsauskin onnistunee osaavissa käsissä
http://ylivieska.cop.fi/Kunnossapito/at190/bjorkman.doc
Omassakin kotterossa pakosarja on yllättäen halki, en ole sen antanut isommin itseäni haitata, mutta voisi sen kanssa vähän räpellellä...niin olisi sitten hyvä syy ostaa ehjä
Tuaa, asioista mitään ymmärtämättä herää kysymys kuinka metsään mennään seuraavanlaisella toiminnalla:
1 halkeaman putsaus ja siistiminen
2 pakosarja kuumaksi ihan vaan autoa käyttämällä
3 hitsaus migillä ( ei mitään käsitystä minkälainen lanka, sellainen joku mig-lanka siellä varmaan on
4 antaa auton käydä vielä vähän aikaa ja sitten sammuttaa
5 ihmetellään että mistä se hirveä rutina kuuluu pakosarjan jäähtyessä
Miten monessa kohdassa mennään metsään ?
Kotoa löytyy kyllä puikkohitsausvehkeet, mutta taitamattomalle sen kanssa sohiminen voi saada jo aika ison reiän aikaan. Tosin puikon kanssa voisi kikkailla noilla seoksilla.
Miten ohutta materiaali muuten on tuossa kohdassa, mistä se sarja yleensä halkeaa ?
Vai jatkanko vaan pakosarjaviritteisellä pirssillä ajelua ?
E39 M5
[url=http://www.opelclubfinland.fi/forum/viewtopic.php?t=119774]
[url=http://www.opelclubfinland.fi/forum/viewtopic.php?t=119774]
-
E Partanen
- 'Admiral'

Re: astra g pakosarja vuotaa
Arpa antoi tämän viestinketjun, kun mietin mihin kertoisin omat kokemukseni Astran pakosarjasta.
Eli oireena oli se pieni säksätys pakosarjasta, joka kuului hetken aikaa (n.30sek.) kylmän koneen käynnistyksen jälkeen. Täältä olinkin jo lukenut pakosarjojen halkeamisista, ja pulttien katkeamisista. Piti sitten itse kokeilla, ennenkuin uskoin miten helposti pinnapultti menee poikki. En sitä päässyt kiristämään oikeastaan ollenkaan, kun oli jo poikki, ja tietysti kannen sisään siten, ettei siitä tyngästä saanut millään kiinni. Mig:illä sitten hitsailin mutterin kiinni pinnapultin tynkään, ja varovasti vääntämällä pinnapultin pala tuli nätisti ulos kolostaan. Poraamaanhan tuohon paikkaan ei mahdu, kun on jäähdytin tiellä.
Semmoisen johtopäätöksen olen tehnyt, että ilmeisesti pakosarja venyttelee ajan myötä noita pultteja. Aikansa kestää se pinnapultti, kunnes antaa periksi. Pakosarja saattaisi mennä siksi halki, että osa pinnapulteista ei enää pidä pakosarjaa kantta vasten. Taikka itse haluan itselleni uskotella, ettei pakosarja ole vielä halki.
Eli kannattanee heti vuodon alettua vaihtaa sekä tiiviste, että kaikki pinnapultit, niin ehkä säästyy kalliin pakosarjan hankkimiselta.
Eli oireena oli se pieni säksätys pakosarjasta, joka kuului hetken aikaa (n.30sek.) kylmän koneen käynnistyksen jälkeen. Täältä olinkin jo lukenut pakosarjojen halkeamisista, ja pulttien katkeamisista. Piti sitten itse kokeilla, ennenkuin uskoin miten helposti pinnapultti menee poikki. En sitä päässyt kiristämään oikeastaan ollenkaan, kun oli jo poikki, ja tietysti kannen sisään siten, ettei siitä tyngästä saanut millään kiinni. Mig:illä sitten hitsailin mutterin kiinni pinnapultin tynkään, ja varovasti vääntämällä pinnapultin pala tuli nätisti ulos kolostaan. Poraamaanhan tuohon paikkaan ei mahdu, kun on jäähdytin tiellä.
Semmoisen johtopäätöksen olen tehnyt, että ilmeisesti pakosarja venyttelee ajan myötä noita pultteja. Aikansa kestää se pinnapultti, kunnes antaa periksi. Pakosarja saattaisi mennä siksi halki, että osa pinnapulteista ei enää pidä pakosarjaa kantta vasten. Taikka itse haluan itselleni uskotella, ettei pakosarja ole vielä halki.
Eli kannattanee heti vuodon alettua vaihtaa sekä tiiviste, että kaikki pinnapultit, niin ehkä säästyy kalliin pakosarjan hankkimiselta.
Itellä kans näytti olevan n.4cm halkeama pakosarjassa, sekä pakosarjan tiiviste on huonossa kunnossa että vuotaa myös sieltäkin välistä.
Onkos toi pakosarja ihan valurautaa vai jotain teräsvalua tms. kaveri kyseli, kun lupasi sen halkeaman hitsata umpeen.
Onkos toi pakosarja ihan valurautaa vai jotain teräsvalua tms. kaveri kyseli, kun lupasi sen halkeaman hitsata umpeen.
Onko jotain vinkkejä miten saa noi katkenneet pultit pois koneen sisältä? Itellä katkes kaks pulttia pakosarjasta (ylin ja alin vasemmalta).
Hirveesti ei ole työtilaa ellei koko etuosaa pura autosta, että pääsee joko porakoneella poraamaan ne ruuvit tai mahdollisesti hitsaamalla?
Hirveesti ei ole työtilaa ellei koko etuosaa pura autosta, että pääsee joko porakoneella poraamaan ne ruuvit tai mahdollisesti hitsaamalla?
Ostat siihen porakoneeseen semmosen kulmavaihteen millä pystyt kääntään sen porakoneen 90 asteen kulmaan ja poraat reijät pultteihin sit vastakierretapilla pois tai sit ostat semmosen sarjan missä on poranterät ja oikeen kokoset tapit millä saa pyöritettyä ne pultit pois siältä. Kummatki löytyy esim motonetista.
Hevov vittua 24/7
Amatöörit tasentaa.
Amatöörit tasentaa.
ne vastakierretapit vain tahtoo hirveesti katketa ennenkuin mitään irtoo, jos on vielä pulttia jäljellä niin hitsaa mutteri ja varovasti sitten edestaisin vääntelemällä saattaa irrota. kokemuksesta tiedän että ne tapit katkeaa jos pultti on vähänkin tiukemmassa, jos irtoo sillä tapilla, niin irtoaa silloin melkein käsin. niistä on niin huonoja kokemuksia että en enää edes yritä, kaikki tapit poikki ja piste. olisko ne tarkoitettu siihen että jos katkeaa syvemmältä niin voi irrota.
opel vectra c 2,2 gts
Oftopiccia mut mulla on Bilteman tapit ja en oo saanu niitä sit millään vitullaka poikki 
Hevov vittua 24/7
Amatöörit tasentaa.
Amatöörit tasentaa.
juu en sitä väitäkään, mutta mulla on katkeillut kun hammastikut, joten en ainakaan itse yritä enää koskaan. varmaan jotku kestää toiset ei.Jäksteri kirjoitti:Oftopiccia mut mulla on Bilteman tapit ja en oo saanu niitä sit millään vitullaka poikki
opel vectra c 2,2 gts