EGR käytöstä poisto. Uudet suuttimet 2.0DTi
EGR käytöstä poisto. Uudet suuttimet 2.0DTi
Vectra x20DTL egr venttiilin käytöstä poistosta kysyisin, kun olen tuon egr venttiilin tulpannut ja seurauksena lyö vikatilaa päälle tyhjäkäynnillä ja pintakaasulla ajaessa, mutta heti kaasua pikkuisen painaessa häiriö valo sammuu. Häiriö valo ei syty muissa tilanteissa.
Vanhoja otsikoita lukiessa huomasin muiden laittaneen ilmanmäärämittarin 1-pinniin 15kOhm vastuksen, joka huijaisi imuilman lämpöä
ja täten ei kytkisi vikatilaa päälle. Kysymys kuuluukin toimiiko patentti..? ja onko 15kOhm vastus arvo sopiva? Kone tyyppi siis x20DTL vuosimalli -97.
15kOhm
----[/\/\]----1
---------------2
---------------3
---------------4
Suuttimien vaihto:
Käyvätkö 2.2DTi suuttimet 2.0DTi:in? Kokemuksia?
Vanhoja otsikoita lukiessa huomasin muiden laittaneen ilmanmäärämittarin 1-pinniin 15kOhm vastuksen, joka huijaisi imuilman lämpöä
ja täten ei kytkisi vikatilaa päälle. Kysymys kuuluukin toimiiko patentti..? ja onko 15kOhm vastus arvo sopiva? Kone tyyppi siis x20DTL vuosimalli -97.
15kOhm
----[/\/\]----1
---------------2
---------------3
---------------4
Suuttimien vaihto:
Käyvätkö 2.2DTi suuttimet 2.0DTi:in? Kokemuksia?
Re: EGR käytöstä poisto. Uudet suuttimet 2.0DTi
1: Toimii
2: Käy, jos panet koko ruiskun. Jos vaihdat pelkän suutinkärjen vanhoihin vaatii pientä numerojumppaa tietää sattuuko ruiskurunko ja kärki yhteen. Piisaavat n. 160 heppaan. (Purkausaukot on muistaakseni 5 X .205)
2: Käy, jos panet koko ruiskun. Jos vaihdat pelkän suutinkärjen vanhoihin vaatii pientä numerojumppaa tietää sattuuko ruiskurunko ja kärki yhteen. Piisaavat n. 160 heppaan. (Purkausaukot on muistaakseni 5 X .205)
Laitoin vastuksen paikalle, vikavalo syttyi edelleen. Tällä kertaa täytyi sammuttaa auto ja startata uudelleen että sammui.
Otin vastuksen pois, ja tekee samaa mitä ennenkin, että kaasua painaessa valo sammuu.
Täytyyköhän laittaa suuremmalla vastus arvolla oleva vastus?
Otin vastuksen pois, ja tekee samaa mitä ennenkin, että kaasua painaessa valo sammuu.
Täytyyköhän laittaa suuremmalla vastus arvolla oleva vastus?
Oletko tuon ketjun lukenut? : http://www.opelclubfinland.fi/forum/vie ... 5&t=180403
Eli vastus patentti ei toimi tässä vanhassa DTL mallissa.
vastuspatentti pelaa jos egr on alipaineella toimivaa mallia.
vikasi ei kuullosta egr vialta vaan alipainevuodolta, kannattaa ekana tarkastaa onko moottorissa öljyä, jos ne on ok
niin tutkia että onko alipaineletkut kunnossa koska:
egr toimii alipaineella ja tuolla vastuksella huijataan egr pois käytöstä, kuitenkin sama alipainepumppu tuottaa alipaineen
egr käyttölaitteen lisäksi myös muuttuvasiipisen ahtimen ohjaukselle sekä imusarjan pyörreläpille.
eli jos sinulla on alipainevuoto jossakin letkussa ennen magneettiventtiileitä ei yksikään niistä kolmesta venttiilien takana olevista laitteista pelaa.
mars mars tarkastamaan ensin öljyt ja sitten letkut.
ja jottei tartte perään huudella heti niin jos öljy on vähänä niin se alipainepumppu ei tuota riittävästi alipainetta ja se auto kyllä sen huomaa.
kierroksia lisättäessä pumppu pyörii nopeampaa ja kykenee tuottamaan vähillä öljyillä riittävän alipaineen.
vikasi ei kuullosta egr vialta vaan alipainevuodolta, kannattaa ekana tarkastaa onko moottorissa öljyä, jos ne on ok
niin tutkia että onko alipaineletkut kunnossa koska:
egr toimii alipaineella ja tuolla vastuksella huijataan egr pois käytöstä, kuitenkin sama alipainepumppu tuottaa alipaineen
egr käyttölaitteen lisäksi myös muuttuvasiipisen ahtimen ohjaukselle sekä imusarjan pyörreläpille.
eli jos sinulla on alipainevuoto jossakin letkussa ennen magneettiventtiileitä ei yksikään niistä kolmesta venttiilien takana olevista laitteista pelaa.
mars mars tarkastamaan ensin öljyt ja sitten letkut.
ja jottei tartte perään huudella heti niin jos öljy on vähänä niin se alipainepumppu ei tuota riittävästi alipainetta ja se auto kyllä sen huomaa.
kierroksia lisättäessä pumppu pyörii nopeampaa ja kykenee tuottamaan vähillä öljyillä riittävän alipaineen.
Öljyä on. Kaikki alipaine letkut olen vaihtanut uusiin viime kesänä, mutta tarkistan letkut kuitenkin pajalle mentyä, jos joku on huonosti kiinni.
Näin olisin taipuvainen uskomaan. Erillisellä imuilman lämpöanturilla olevassa systeemissä lienee tuon lämpötilan huijjaaminen vaikeampaa? Niissä DTL-mottoreissa, joissa imuilman lämpöanturi on ilmamäärämittarin yhteydessä tuo patentti toimii.Vec b kirjoitti:Eli vastus patentti ei toimi tässä vanhassa DTL mallissa.
Niinkuin vp44 sanoi. Vanhoissa DTL:ssä on se imuilman anturi erillisenä imuletkussa.
Kokeile ime siitä EGR:n kalvon letkusta. Ei saisi tulla ilmaa. Jos tulee helposti, niin kalvo halki. EGR suljetaan kun painaa tarpeeksi kaasua ja kun kierrokset ylittää n.2200rpm. Siksi vikavalo sammuu kun kaasuttaa reippaasti tai ajaa pienellä vaihteella.
Ja alipaine ohjaa myös tavallista turboa, ei ainoastaan muuttuvasiipistä.
Kokeile ime siitä EGR:n kalvon letkusta. Ei saisi tulla ilmaa. Jos tulee helposti, niin kalvo halki. EGR suljetaan kun painaa tarpeeksi kaasua ja kun kierrokset ylittää n.2200rpm. Siksi vikavalo sammuu kun kaasuttaa reippaasti tai ajaa pienellä vaihteella.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Alipaine letkut ok. Otin egr venttiilin tulppauksen pois tarkistaakseni, että johtuuko vikatilaan meneminen tuosta tulppauksesta ja
koko koeajon aikana ei vikatila käynyt päällä. Kun olen tuon imusarjan puhdistanut niin sotkeutuuko se uudelleen jos jätän egr:n käyttöön
kun olen huohotin putken poistanut imuputkesta ja olen ymmärtänyt, että huohotin putki ja egr yhdessä aiheuttavat imusarjan kovan karstaantumisen..?
Sitten olisi pikku kysyttävää turbon vaihdosta. Mulla olis hyllyssä Garret t25 ahdin mitenköhän tämän sopivuu ja toimivuus
olisi x20DTL koneen seurassa? Tarkoituksena olisi hommata isommat suuttimet ja asentaa samaan syssyyn ahtimen kanssa.
Tällä hetkellä opelissa on kaikki vakio hilut tekniikassa, ainat mitä olen laittanut välijäähdyttimen mitä ei vakiona ole DTL mallissa,
Inmotion lastu, vapaavirtaus-suodin ja öljynkeräys-säiliö ja on tällä hetkellä PALJON vakioa tehokkaampi (vakiona erittäin laiska, vakiossa kyllä edes
huomaa, että kyseessä on turbodiesel)
koko koeajon aikana ei vikatila käynyt päällä. Kun olen tuon imusarjan puhdistanut niin sotkeutuuko se uudelleen jos jätän egr:n käyttöön
kun olen huohotin putken poistanut imuputkesta ja olen ymmärtänyt, että huohotin putki ja egr yhdessä aiheuttavat imusarjan kovan karstaantumisen..?
Sitten olisi pikku kysyttävää turbon vaihdosta. Mulla olis hyllyssä Garret t25 ahdin mitenköhän tämän sopivuu ja toimivuus
olisi x20DTL koneen seurassa? Tarkoituksena olisi hommata isommat suuttimet ja asentaa samaan syssyyn ahtimen kanssa.
Tällä hetkellä opelissa on kaikki vakio hilut tekniikassa, ainat mitä olen laittanut välijäähdyttimen mitä ei vakiona ole DTL mallissa,
Inmotion lastu, vapaavirtaus-suodin ja öljynkeräys-säiliö ja on tällä hetkellä PALJON vakioa tehokkaampi (vakiona erittäin laiska, vakiossa kyllä edes
huomaa, että kyseessä on turbodiesel)
Juho M-P kirjoitti:Niinkuin vp44 sanoi. Vanhoissa DTL:ssä on se imuilman anturi erillisenä imuletkussa.
Tällä hetkellä on siis egr käytössa eikä enään mene vikatilaan, mutta silloin kuin oli poissa käytöstä vikatila kytkeytyi tyhjäkäynnillä ja pikku kierroksilla pinta kaasulla ajaessa ja sammui heti kuin painoi ihan vähän kaasua, että ei tavinnut noin paljoa nostaa kierroksia kuin n.2200rmp:n.
Esimerkiksi kuin auto meni vikatilaan tyhjäkäynnillä ollessaan niin painoi kaasua sen verran, että kierrokset nousivat n.100-200rmp niin vikatila poistui käytöstä sama homma ajaessa ihan vähän kaasua painaessa vikatila poistui päältä ja pienillä vaihteilla ajaessa hieman kovilla kierroksilla myös sillon kytkeytyi vikatila päälle, mutta taas vastaavasti sammu pikkuisen kaasua lisätessä.
Missä tarkalleen ottaen nuo alipaineletkut sijaitsee?
Vectra B X20DTH -00 Voyage
Heh. Niitä on vähän joka puolella konehuonetta, sillä on vaikka ja minkälaista joka ohjautuu alipaineella.remedy kirjoitti:Missä tarkalleen ottaen nuo alipaineletkut sijaitsee?
Ei kannata itse alkaa niitä letkuja vaihtelemaan jos ei tiedä mitä tekee ota joku asiasta tietoinen kaveri kaveriksi
vaihtamaan/tarkastamaan jos epäilet letkuissa olevan vuotoja.
No kaks korjaamoa on jo nostanut käet pystyyn tuon auton kans et pakko rueta itekkin tekeen jotain asian eteenVec b kirjoitti:Heh. Niitä on vähän joka puolella konehuonetta, sillä on vaikka ja minkälaista joka ohjautuu alipaineella.remedy kirjoitti:Missä tarkalleen ottaen nuo alipaineletkut sijaitsee?![]()
Ei kannata itse alkaa niitä letkuja vaihtelemaan jos ei tiedä mitä tekee ota joku asiasta tietoinen kaveri kaveriksi
vaihtamaan/tarkastamaan jos epäilet letkuissa olevan vuotoja.
Vectra B X20DTH -00 Voyage
No, jos ei ole vielä selvinnyt, niin alipainepumppu on se pyöreä parin jääkiekon kokoinen käikäle nokka-akselin päässä "keskellä konehuonetta". Sen alapuolelta lähtee alipaineletkusto kahtena haarana yksi turbolle ja toinen akun takana oleville paineenmuuntimille. Kiiltävää kovaa mustaa (paitsi yksi pätkä valkoista) muovipilliä ulkomitta siinä 4 milliä. Alkaako tuommoisia näkyä?