Tulee ihan mieleen HGR illan jutut
Opel Ascona B 2.5
-
0500_Ascona
- 'Admiral'

Tämä kävi minullakin mielessä mutta ei kuulu tapoihin suoraan haukkua jotain, MUTTA tehdäänpä poikkeus: MIELESTÄNI ON HAUSKAA JOS JYRKI TIETÄÄ KAIKESTA KAIKEN JA OSAA SEN TÄLLÄ TAVALLA MEILLE MUILLEKIN KERTOA: HALVEKSUEN. En kai minäkään omasta päästä keksi näitä juttuja, vaan ne perustuvat mm. kavereiden kokemuksiin (eli näitä sanotaan esson jutuiksi... kai...?) ja niihin perustuen hain noita perusteita joilla tämän jutun saa toteutettua. Esim Haverinen ei ole pystynyt esittämään näin suoria vastauksia siihen että miten se on mahdollista. Etkä sinäkään tuonut niitä niin tarkasti esille kuin esim. "peto" teki, eikä tämä Junnukaan uskaltanut kertoa miten sen on tehnyt ja epäilen edelleen että onko edes tehnyt tai toisaalta eipä se minulle edes kuulu. Ehkä se on kuullu että joku on sen nyt onnistunut tekemään ja halusi "sohaista muurahaispesää" kirjoittamalla tänne. Ja en tiedä missä perseenreijässä se Jyrki asuu (yksi katsastuskonttori koko alueella...?), mutta täällä pääkaupunkiseudulla kun niitä on tuhkatiheään ja on yksityistä ja valtion asemaa, niin kyllä niissä taso vaihtelee: Jos se katsastumies ei halua sitä leimaa siihen antaa niin SE EI SITÄ ANNA. Se ei liene lainvastaista jos se siitä sen "vian" etsii...? Nekin on vain ihmisiä, joiden tietotaso on valovuosien päästä siitä mitä se voisi olla: Ei ne voi tietää kaikista automerkeistä kaikkea, niille täytyy kantaa tuota faktatietoa ja mieluiten suoraan maahantuojalta ja mielellään leiman kera..... Ja itsekin alan tässä kallistua niihin katsastusmiesten (kaksi kappaletta kuuluu kaveripiiriin...) mielipiteeseen: kannattaa ostaa suoraan tarpeeksi tehokas auto niin ei tarvitse virittää ja ihmetellä mikä on laillista ja mikä ei. Ja nyt täytyy palata takas hiekkalaatikolle kun jäi neppiskisa kesken....On 2003-09-06 13:48, Amppa wrote:
Ettei vaan Jyrkillä olis jonkinnäköinen pätemisen tarve? SAITKO?![]()
Se nyt vaan on siistiä olla minä!
Siis mikä siinä nyt on niin vaikea käsittää, että B asconaan saa kaikkien pykälien mukaan sen max 132hv 2.5 kutosen laittaa? Alunperin dieseliin on oikein AKEkin hyväksyntänsä antanut? En ymmärrä miksi pitää väkisin vängätä vastaan? Itsekin olen muuten tämän asian kanssa käynyt katsastuskonttorilla ja mitään ongelmaa ei ole ainakaan alkuperäisen dieselin kanssa.
Itse olen näitä asioita kertonut ja maininnut esim. muutaman eron bensan ja dieselin etuakselin välillä ihan harrastajia auttaakseni, mutta ei se kyllä yhtään palkitse kun palaute on tällaista. Tuskin kiinnostaa Jyrkiäkään sen enempää kirjoitella. Usko pois, Jyrki on toisenkin auton rakentanut ja pykäliä sitämyöten tarkastellut.
<font size=-1>[ This Message was edited by: Mikko I on 2003-09-07 19:11 ]</font>
Itse olen näitä asioita kertonut ja maininnut esim. muutaman eron bensan ja dieselin etuakselin välillä ihan harrastajia auttaakseni, mutta ei se kyllä yhtään palkitse kun palaute on tällaista. Tuskin kiinnostaa Jyrkiäkään sen enempää kirjoitella. Usko pois, Jyrki on toisenkin auton rakentanut ja pykäliä sitämyöten tarkastellut.
<font size=-1>[ This Message was edited by: Mikko I on 2003-09-07 19:11 ]</font>
No nimenomaan,juurikin noita kaverien kokemuksia kutsutaan esson jutuiksi.Sillä sehän ei todellakaan tarkoita sitä,että joku rakennelma olisi laillinen,vaikka joku kaveri sellaisen olisi jossain onnistunut leimaamaan.Konttoreissa ja suikkalakeissa on eroja,niinkuin niin moneen kertaan on tälläkin foorumilla todettu.On 2003-09-07 18:00, 0500_Ascona wrote:
En kai minäkään omasta päästä keksi näitä juttuja, vaan ne perustuvat mm. kavereiden kokemuksiin (eli näitä sanotaan esson jutuiksi... kai...?)
Jutut kannattaa perustaa noihin AKE:n säännöksiin,eikä kavereilta kuultuun.
Pitää Mikko paikkansa, eipä tässä enää paljoa muuta..On 2003-09-07 19:10, Mikko I wrote:
Tuskin kiinnostaa Jyrkiäkään sen enempää kirjoitella.
mutta on pakko kuitenkin takertua muutamiin 0500_Asconan kirjoituksiin.
Jos havaitset ns. halveksuntaa sinua tai muita kohtaan tarkenna mistä lauseesta sen ammennat?Tämä kävi minullakin mielessä mutta ei kuulu tapoihin suoraan haukkua jotain, MUTTA tehdäänpä poikkeus: MIELESTÄNI ON HAUSKAA JOS JYRKI TIETÄÄ KAIKESTA KAIKEN JA OSAA SEN TÄLLÄ TAVALLA MEILLE MUILLEKIN KERTOA: HALVEKSUEN.
Jos löydät sen siitä kohdasta jossa nauran typeryyksillesi vouhottaessasi kuinka autosi on laiton, niin on typerää vouhottaa että autosi on laiton. Kait sen voi sanoa halveksumattakin?
Jos taas et edelleenkään ole ymmärtänyt että tuolla linkissä on suora ohje miten 2,5 litrainen ascona tehdään, niin huoh..
Mikäli tämän topiikin perusteella päättelet että tiedän kaikesta kaiken niin on melkein pakko esittää tarkoituksellinen halveksuva kysymys: Kuinkahan monen eri asian ympärillä aivosi työskentelevät?
Heh, no minä taas esitän noita tarinoitani viranomaisten lausuntojen/pykälien perusteellaEn kai minäkään omasta päästä keksi näitä juttuja, vaan ne perustuvat mm. kavereiden kokemuksiin (eli näitä sanotaan esson jutuiksi... kai...?)
Minkä jutun? Sinähän et usko että 2,5 6-syl moottorinen B- Ascona on mahdollista tehdä.ja niihin perustuen hain noita perusteita joilla tämän jutun saa toteutettua.
"Näin suorat vastaukset" ovat siis nuo 'ohjeet' kuinka se tehdään? Niinkö?Esim Haverinen ei ole pystynyt esittämään näin suoria vastauksia siihen että miten se on mahdollista.
Öh, miksi teho on alempiko? Kyllä se asia on niin että konttorilla pitää olla dokumentti tai muussa tapauksessa dynolappu jotta voi toistaa sanansa tosiksi, ei riitä että kertoo miksi... siksi siellä on se linkki pdf dokumenttiin josta ilmenee mm C-Commodoren moottorin teho. Se taas ei ole tietenkään (joukossa voi olla poikkeuksia) viranomaisille kelpaava paperi, mutta mm. saksan rekisteriote ko. autosta on. Tai muu dokkari jonka he kelpuuttavat.Etkä sinäkään tuonut niitä niin tarkasti esille kuin esim. "peto" teki,
Miksi kertoisikaan? Näitä juttuja kun lukee tekee mieli 'päästä täältä pois'. Noihin asioihin se perustuu, onhan tuota asiaa vatvottu forumissa jos toisessa jo kauan.eikä tämä Junnukaan uskaltanut kertoa miten sen on tehnyt ja epäilen edelleen että onko edes tehnyt tai toisaalta eipä se minulle edes kuulu.
Ja onko sillä mitään väliä onko Junnu niin tehnyt, noin se kuitenkin onnistuu.
Pitäisköhän meidän kysellä tuon linkistä löytyvän tekstin kirjoittajalta mistä nuo tiedot on oikein peräisin..?
Juu, ja muurahaispesässä on lisäksesi keitä?Ehkä se on kuullu että joku on sen nyt onnistunut tekemään ja halusi "sohaista muurahaispesää" kirjoittamalla tänne.
Niin.. persereijässä ei ollut yhtään katsastusasemaa joten päätin mennä tuohon kaupungin laidalle asustelemaan..sitäpaitsi siellä persereijässä olisi haissut aika pahalle...Ja en tiedä missä perseenreijässä se Jyrki asuu (yksi katsastuskonttori koko alueella...?), mutta täällä pääkaupunkiseudulla kun niitä on tuhkatiheään ja on yksityistä ja valtion asemaa, niin kyllä niissä taso vaihtelee: Jos se katsastumies ei halua sitä leimaa siihen antaa niin SE EI SITÄ ANNA.
Ja jos auto on asiallinen ja insinööri ei siihe leimaa anna, ja se on lain puitteissa tehty oikein, löytyy vaikkapa tutusta http://www.ake.fi osoitteesa kohta *palaute* johon voit jättää yhteydenottopyynnön koskien kyseisen katsastuskonttorin toimia..
Tietenkin kannattaa kahdesti harkita jättääkö valituksia omasta laittomasta autostansa kuinka tarkoin terveisin..
Nii´i, se jota ne ei tiedä, pitää todistaa, itse, ja siten että asia uskotaan, jotenkin muistelen niin sanoneenikin?Se ei liene lainvastaista jos se siitä sen "vian" etsii...? Nekin on vain ihmisiä, joiden tietotaso on valovuosien päästä siitä mitä se voisi olla: Ei ne voi tietää kaikista automerkeistä kaikkea, niille täytyy kantaa tuota faktatietoa ja mieluiten suoraan maahantuojalta ja mielellään leiman kera...
Kaverisi varmaan tykkää että kertoilet täällä kuinka autosi on laiton? (niinhän sinä sanoit..).. Ja itsekin alan tässä kallistua niihin katsastusmiesten (kaksi kappaletta kuuluu kaveripiiriin...) mielipiteeseen:
No mitäs ihmettelet, usko poiskannattaa ostaa suoraan tarpeeksi tehokas auto niin ei tarvitse virittää ja ihmetellä mikä on laillista ja mikä ei.
Onnea peliin! Toivottavasti et jää ihan viimeiseksiJa nyt täytyy palata takas hiekkalaatikolle kun jäi neppiskisa kesken....
Minä nyt vielä referoin tekstiä aiemmasta linkistä:
Suurin paino 2 litrainen diesel, (n.166kg)
Suurin paino bensakorisessa 135-137kg ja suurin teho 20 litrainen bensa 110hp.
Näin maksimirajoiksi muodostuu seuraavaa:
Iskutilavuus bensa, 1979cc x 1,25 (eli 25%) = 2473,75 = ~2473cc
Diesel 2,0, 1998 x 1,25 = <b>2497,5cc</b>
<b>Paino diesel, 166kg x 1,20 (20%) = 199,2kg.</b> Paino bensiinimoottori 135 kg x 1,2 = 162 kg.
Teho 110hp x 1,2 (20%) = <b>132 hp.</b>
Näiden rajojen puitteissa on mahdollista saada muutoskatsastuksella asennettua <b>2,5 litrainen (2490 cc, 172 kg) kuusisylinterinen C-commodoren 130hv</b> moottori B- asconaan. Mutta kyseisin arvoin ei B-mantaan, koska sitä ei ole tehty dieselillä.(Vaikka tiedämmekin niiden olevan alustaltaan käytännössä samanlaisia.) Tietty ongelmaksi <b>saattaa muodostua</b> bensiini ja dieselkoristen asconoiden korien erovavaisuuksien todistaminen. (joita todennäköisesti ei ole) mutta <b>jos</b> niin <b>vaaditaan</b> se on <b>todistettava</b> ennenkuin bensiinikoriseen voi muutoskatsastamalla muutoksen tehdä.
Sensijaan 2,4 litrainen 2410cc (125hp) kokoinen moottori on mahdollista asentaa sekä B-mantaan ja asconaan sekä tehojen että painon ja iskutilavuuden puitteissa muutoskatsastamalla.
Vai oliko taustalla joku pitempi kestoinen hiekkalaatikko-leikki kuten aikoinaan jossain topicissa (m... vs. Z...) ?
Kyllä mä uskon, että sulla on kokemusta autojen laitosta, mutta on myös olemassa niitä joilla sitä on vähemmän.
Puhaltakaa taas kupillinen herneitä

--- Ikuisuusprojekti ---
EDIT:otetaan kirjoitusvirhe pois ku sä lainaat sitä kohta kuitenkin
<font size=-1>[ This Message was edited by: Amppa on 2003-09-07 20:43 ]</font>
Vai oliko taustalla joku pitempi kestoinen hiekkalaatikko-leikki kuten aikoinaan jossain topicissa (m... vs. Z...) ?
Kyllä mä uskon, että sulla on kokemusta autojen laitosta, mutta on myös olemassa niitä joilla sitä on vähemmän.
Miten muka??? Mä kun olen jo viikon yrittänyt tunkea tätä kuutiota tohon neliönmuotoiseen reikään.Jos Amppa luet itse aiemmat tekstit huomaat myös että siellä lukee suomeksi että miten 6-syl 2,5 moottorinen ascona on mahdollista tehdä, niin kaasutin kuin ruiskumoottorillakin.
Puhaltakaa taas kupillinen herneitä

--- Ikuisuusprojekti ---
EDIT:otetaan kirjoitusvirhe pois ku sä lainaat sitä kohta kuitenkin
<font size=-1>[ This Message was edited by: Amppa on 2003-09-07 20:43 ]</font>
On 2003-09-07 20:37, Amppa wrote
Jos Amppa luet itse aiemmat tekstit huomaat myös että siellä lukee suomeksi että miten 6-syl 2,5 moottorinen ascona on mahdollista tehdä, niin kaasutin kuin ruiskumoottorillakin.
Miten muka??? Mä kun olen jo viikon yrittänyt tunkea tätä kuutiota tohon neliönmuotoiseen reikään.![]()
Noniin, nyt siis itselleni alkaa muotoutua selkeä kuva ettet ole lukenut yhtään mitään aiemmin kirjoitettua ko. topiikissa/linkeissä.
Onko silloin edes järkeä ottaa osaa keskusteluun millään tavoin?
Minusta tämä on jossainmäärin halveksuntaa 0500:sataselta kirjoittajaa/kirjoittajia kohtaan..jos 'paperilta' lukee..On 2003-09-01 14:30, 0500_Ascona wrote:On 2003-09-01 14:27, peto wrote:
Lainaus otettu tuolta http://www.opel6070club.com/osakokonais.htm
Muutoskatsastamalla voidaan autoon asentaa moottori seuraavien pykälien mukaisesti:
1. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä alkuperäistä kevyemmän, teholtaan tai iskutilavuudeltaan pienemmän moottorin vaihtaminen.
2. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä myös sellaisen alkuperäistä painavamman, teholtaan tai iskutilavuudeltaan suuremman moottorin (vertailumoottori) vaihtaminen, jonka auton valmistaja on tarkoittanut käytettäväksi samaan mallisarjaan kuuluvassa, yleiseen tieliikenteeseen tarkoitetussa autossa, taikka myös vertailumoottoreita tehokkaamman, painavamman tai iskutilavuudeltaan suuremman moottorin vaihtaminen. Vaihtaminen on sallittua seuraavin edellytyksin:
a) auton jarrut, voimansiirto ja muut liikenneturvallisuuteen vaikuttavat rakenteet vastaavat vertailumoottorilla varustettua autoa, mahdollinen vakiovarusteena oleva lukkiutumaton jarrujärjestelmä mukaan luettuna;
b) autoon vaihdettavan vertailumoottoreita painavamman moottorin massa on korkeintaan 20 % suurempi kuin painavimman vertailumoottorin massa; jos vaihdettavan moottorin massa on yli 10 % suurempi kuin painavimman vertailumoottorin massa, tulee moottorin alla olevalle akselistolle kohdistuva massan lisäys kompensoida vastaavasti siirtämällä varusteita tai keventämällä korin osia;
c) autoon vaihdettavan vertailumoottoreita tehokkaamman moottorin teho on korkeintaan 20 % suurempi kuin tehokkaimman vertailumoottorin teho saman normin mukaan mitattuna; (SAE / nykyään käytetään DIN)-> aina tarkkana ilmoitetun tehon normin suhteen.
d) autoon vaihdettavan vertailumoottoreita iskutilavuudeltaan suuremman moottorin iskutilavuus on korkeintaan 25 % suurempi kuin iskutilavuudeltaan suurimman vertailumoottorin iskutilavuus;
e) moottorin vaihdon mahdollisesti edellyttämien uusien tai muutettujen kiinnikkeiden tulee olla asianmukaiset; tarvittaessa kiinnikkeiden lujuudesta on esitettävä luotettava selvitys;
f) jos autoon vaihdettavaan moottoriin on tehty alkuperäistä tehoa ilmeisesti lisääviä muutoksia, on muutetun moottorin tehosta tarvittaessa esitettävä luotettava selvitys;
g) jos autoon vaihdettavan moottorin käyntinopeusalue ja vääntömomentti poikkeavat huomattavasti vertailumoottorin vastaavista arvoista, on myös voimansiirto muutettava vastaavasti;
h) jos autoon vaihdettavan moottorin teho verrattuna sen iskutilavuuteen on pienempi kuin 30 kW/dm3, tulee moottorin teho ja polttoaineensyöttölaitteiston tyyppi yksilöidä ja merkitä rekisteritietoihin; ja
i) moottoria ei saa vaihtaa, mikäli auton omamassan suhde moottorin nettotehoon on muutoksen jälkeen pienempi kuin 7 kg/kW; auton omamassan katsotaan tällöin vastaavan ensisijaisesti tyyppihyväksynnässä määriteltyä, toissijaisesti valmistajan ilmoittamaa tai, mikäli tällaisia tietoja ei ole käytettävissä, punnittua omamassaa, korjattuna moottorin vaihtoon olennaisesti liittyvien rakennemuutosten aiheuttamalla massan muutoksella; moottorin nettotehon katsotaan vastaavan rakenneasetuksen tai DIN-normin mukaista tehoa, 0,9-kertaista SAE netto -normin mukaista tehoa tai 0,7-kertaista SAE brutto -normin mukaista tehoa.
Esimerkki:
Opel ascona B.
Suurin moottori, 2,0 litrainen bensa (1979cc) Suurin paino 2 litrainen diesel, (n.166kg) suurin paino bensakorisessa 135-137kg ja suurin teho 20 litrainen bensa 110hp.
Näin maksimirajoiksi muodostuu seuraavaa:
Iskutilavuus bensa, 1979cc x 1,25 (eli 25%) = 2473,75 = ~2473cc diesel 2,0, 1998 x 1,25 = 2497,5cc
Paino diesel, 166kg x 1,20 (20%) = 199,2kg. Paino bensiinimoottori 135 kg x 1,2 = 162 kg.
Teho 110hp x 1,2 (20%) = 132 hp.
Näiden rajojen puitteissa on mahdollista saada muutoskatsastuksella asennettua 2,5 litrainen (2490 cc, 172 kg) kuusisylinterinen C-commodoren 130hv moottori B- asconaan. Mutta ei B-mantaan, koska sitä ei ole tehty dieselillä. Tietty ongelmaksi saattaa muodostua bensiini ja dieselkoristen asconoiden korien erovavaisuuksien todistaminen. (joita todennäköisesti ei ole) mutta jos niin vaaditaan se on todistettava ennenkuin bensiinikoriseen voi muutoskatsastamalla muutoksen tehdä.
<font size=-1>[ This Message was edited by: peto on 2003-09-01 14:29 ]</font>
<b>JA SITTEN LÄHDETTIIN KONTTORILLE....</b>
Tässä taas on havaittavissa 'pätemisen' tarvetta todistaakseen ehdottomasti omat puheensa oikeaksi (jotka siis esson penkiltä on todettu kerättävän) ja ehdoton kielto 25 litraisen mahdottomuudesta.On 2003-09-01 14:28, 0500_Ascona wrote:Hohhoijaa poijjaat..... Ja sitten sä heräsit ja päästit kissan ulos...? OLE HYVÄ JA LAITA TÄHÄN MUUTAKIN KUIN "KYLLÄHÄN NIITÄ SAA..." NIIN KATSOTAAN SITTEN UUDESTAAN.... Siihen asti mä huudan ja vastustan ja sen jälkeen kiroilen jne...On 2003-09-01 14:17, 78kadett wrote:
? no mikäs ihme toi nyt on että sait asconaan luvat 2.5 kutoselle? nimenomaan asconaan lupia saa, mutta mantaan ei.
tosin uusien sääntöjen aikoihin katsastettu myös manta 2.5l kutoselle.
Jos olet pistänyt kuutiota neliön muotoiseen reikään siinä onnistumatta, niin taitaa vika olla muualla kuin kuutiossa tai reiässäOn 2003-09-07 20:37, Amppa wrote:
Mä kun olen jo viikon yrittänyt tunkea tätä kuutiota tohon neliönmuotoiseen reikään.
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
Katoppa kaks kertaa! Mä kyllä osaan kirjottaa, mutta en lukee? No eihän tässä enää muuta huomaakkaan, ku noi sun sivun mittaset viestit. Mua ei kiinnosta pätkääkään sun Näin-vaihdat-pakoputken sivustot.Noniin, nyt siis itselleni alkaa muotoutua selkeä kuva ettet ole lukenut yhtään mitään aiemmin kirjoitettua ko. topiikissa/linkeissä.
Onko silloin edes järkeä ottaa osaa keskusteluun millään tavoin?
Osta huumorintajua tai vaihda se vaikka siihen sun valtaisaan tietomäärään. Rauhaa ja rakkautta...
25 litraisen mahdottomuudesta
No jopas on juttu paisunu
On kaiken maailman ruikuttajia jotka eivät tosiaan faktoja näe, tai sitten eivät halua nähdä. Mutta on näköjään myös tullut asiallista kommenttia ukoilta jotka tosissaan tietävät mistä puhuvat ja myös näemma todistavat sen. Joten eiköhän tämä threadi ala olemaan aika selvästi käyty läpi 
Ja niille jotka tosiaan vieläkin vastustavat ja epäilevät, niin käykääpä ostamassa kaverilta se vanha asco sieltä tallin takaa ja sitten pörssistä vanha kutonen ja tehkää se "vitun helppo" asennus ja käykää näyttämässä konttorilla riittävillä todistusaineistoilla niin saatte ittelle sen ihan oman kutos ascon jolla voitte sitten täällä pröystäillä niinkun minä
--Junnu
Ja niille jotka tosiaan vieläkin vastustavat ja epäilevät, niin käykääpä ostamassa kaverilta se vanha asco sieltä tallin takaa ja sitten pörssistä vanha kutonen ja tehkää se "vitun helppo" asennus ja käykää näyttämässä konttorilla riittävillä todistusaineistoilla niin saatte ittelle sen ihan oman kutos ascon jolla voitte sitten täällä pröystäillä niinkun minä
--Junnu