Astra -99 1,8 vedenlämpö anturi hukassa

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
Yoco
'Kapitän'
'Kapitän'

Astra -99 1,8 vedenlämpö anturi hukassa

Viesti Kirjoittaja Yoco »

Moro,

Auto -99 Astra ilmeisestikkin x18xe1 koneella jos kannen kylkeen stanssattua tekstiä uskoo ja mittaristossa oleva lämpoanturi kuollut täysin. Se toimi vielä huonosti tuossa kesällä muttei enää pariin kuukauteen ole herännyt ollenkaan.
No kävin sitten hankkimassa uuden anturin ja pällistelemään pellin alle ja vjittu sieltä mitään sopivaa reikää löytynyt johon sen olisin tunkenut... :banghead:
3 mieheen pyörittiin ku ryssät anttilassa konehuoneen ympärillä reipas puolituntinen vaikka minkälaisten peilien kans mut ei vaan löydy... olenko tosiaan näin tyhmä tai sokea???

Termarikotelossa näyttää toinen kirja että pitäisi sijaita, ja toinen väittää että löytyy kannen toisesta päästä mutta kun ei niin ei. Termarikotelossa olis hyvän näkönen paikka mut ei siinä reikää ole. Termarikotelossa on kyllä yksi lämpöanturi, mutta epäilen sitä ruiskulle tietonsa antavaksi (kaks napanen liitin), ja se antoi järkevän oloisia arvoja (muistini mukaan 4-6 kΩ)

mistäköhän sitä rupeisin seuraavaksi etsimään??

*Juuso
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'

Re: Astra -99 1,8 vedenlämpö anturi hukassa

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Et voi sille paikkaa löytää, kun ei ole Astrassa erillistä anturia moottorin lämpötilalle mittaria varten. Lämpömittarille tieto lämpötilasta tulee ECUlta. Et ole siis tyhmä tai sokea, vaan mahdottoman tehtävän ottanut.
Todennäköisesti vika mittarissa.
Toki kannattaa tarkistaa ECUlta tuleva johdin ja mittariston liitin. Kyseessä on sininen johdin, joka lähtee ECUn liitinnastasta 8 ja menee mittaristolla liitinnastaan 28 .
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Yoco
'Kapitän'
'Kapitän'

No ei ihme ettei löytynyt... täytyypä tutkia johtoja sitte kevväämmällä tai kunhan tulee riittävän lämmin...
kiitoksia avusta hetken jo epäilin...

*Juuso
App
'Kapitän'
'Kapitän'

Viesti Kirjoittaja App »

Yoco kirjoitti: Se toimi vielä huonosti tuossa kesällä muttei enää pariin kuukauteen ole herännyt ollenkaan.

Samat oireet kuten niin monessa muussakin. Tarkista termostaatti. Nouseeko mittari kun esim ajon jälkeen pitempään tyhjäkäynnillä(5min)? Purista vaikka syylärille menevä letku kasaan(varovasti rikkomatta) lukkopihdeillä tai ruuvipuristimella ja seuraa mittaria, nouseeko?

Jos lämpöanturi olisi rikki niin aiheuttaisi kenties muitakin oireita, luultavasti vikakoodin tai flekti pyörisi jatkuvasti tai muuta mukavaa.

Aki
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'

Tuossa X18XE1 - koneisessa Astrassa moottorin lämpötilatieto menee ensin ECUlle ja sen kautta sitten lämpömittarille.
Jos anturi olisi rikki, niin kone kävisi koko ajan rikkaalla, mutta vikakoodia ei anturista välttämättä tule.
Todennäköisesti tässä tapauksessa ECU saa oikean lämpötilatiedon, mutta itse lämpötilamittari on rikki.
Joku aika sitten foorumilla käsiteltiin vastaavaa ongelmaa Astraa koskien.
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Tomppa
OCF Member 2022
OCF Member 2022

Viesti Kirjoittaja Tomppa »

Onko sit itse termari kuinka vanha? Koska olen itse viimeisen 3v aikana omistanut muutaman Astra G, kyseisellä koneeella.
Ja jokaiseen olen joutunut ostamisen jälkeen vaihtaa ihan termari suosiolla. Menee se kesällä. Mutta jo kesällä sen huomaa hyvin et se on vaihto kelpoinen, jos ei lämmöt taho ajon aikana koskaan nousta siihen saakka jotta flekti lähtis pörräämään. Mutta vain parkissa ollessa. Hiukan kallis kapistus se on kyllä vaihtaa.
Mutta taas toisaalta niin lapsellisen helppo! =D Yks skenaario voi tokia olla et itse termarille menevä johto on huono. Koska niitäkin suosittelevat liittimen kohdalta noin 20cm pätkän vaihtamaan. Ovat sellaista kans muutaman kerran koittaneet minulle myydä. Mutta mä oon vaan vaihtanut termostaatin ja sillä sipuli! Aina on korjaantunut! :thumbsup:
Astra H 1.8 STW -07

X autoja on niin monta...
Yoco
'Kapitän'
'Kapitän'

mittari ei hievahda mihkään ja toisaalta sisällä tarkenee kohtuullisesti jopa näillä keleillä ainoastaan jaloille ei tuu niin paljon lämpöä kun esim. a-vectras voi olla et on muutettu lämppäriä sen verran perseellee tai jotai... Termarikin se voi olla, mutta eniten epäilen johtoa jossakin.
Osaakos kukaan heittää mihin nastaan boksin päässä tulee se lämpöanturi?

*Juuso
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'

Tuohan tuli kirjoitettua jo topicin alussa :
"Toki kannattaa tarkistaa ECUlta tuleva johdin ja mittariston liitin. Kyseessä on sininen johdin, joka lähtee ECUn liitinnastasta 8 ja menee mittaristolla liitinnastaan 28 ."
Lämpötila-anturilta sininen johdin boxin liitinnastaan 63 .
Zafira
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Zafira »

Termostaatissa oleva anturi antaa tiedon eculle ja lämpömittarille.
Mun Astrasta hajos toi anturi viimetalvena, jolloin mittaristoon syttyi jäähdytysjärjestelmän ja päästöjen hallinnan varoitusvalot ja kone kävi niin rikkaalla ettei meinannut käyntiin saada :D
Tomppa
OCF Member 2022
OCF Member 2022

Viesti Kirjoittaja Tomppa »

Zafira kirjoitti:Termostaatissa oleva anturi antaa tiedon eculle ja lämpömittarille.
Mun Astrasta hajos toi anturi viimetalvena, jolloin mittaristoon syttyi jäähdytysjärjestelmän ja päästöjen hallinnan varoitusvalot ja kone kävi niin rikkaalla ettei meinannut käyntiin saada :D
Juu kyllä sielä se anturi on siinä termarikotelon kupeessa.
Astra H 1.8 STW -07

X autoja on niin monta...
Yoco
'Kapitän'
'Kapitän'

Tuo anturin ja boksin välinen kaapeli olikin hakusessa sitä ei lukenut noissa aiemmissa viesteissä.
Kiitoksia paljon, täytyy ilmojen lämmittyä palata asiaan ja ruveta tutkimaan tarkemmin.

*Juuso
Vastaa Viestiin