mikäs siel käräyttelee mun polttimoita?!
- munakukkaro
- 'Senator'

mikäs siel käräyttelee mun polttimoita?!
meni toine ajovalo pimeeks tos männäpäivänä ja ei syttyny ehjästä polttimosta.. pätkisin lampun johdot ja pistin niihin uudet liittimet ni rupes taas valot toimimaan! nyt aamulla sit auto käyntiin ja sama valo paskana 
- jaskiainen
- 'Admiral'

Re: mikäs siel käräyttelee mun polttimoita?!
Niin siis kyrvähtääkö polttimot vai onko johtosarjoissa vikaa?
Astra G caravan -99 1.8 X18XE1
- munakukkaro
- 'Senator'

onkohan latausjännite miten paljon yli 14 volttia?
Vectra OPC vagon, Astra j ctdi paku, Astra h GTC, Vectra c sedan.
- jaskiainen
- 'Admiral'

Se tai sitten polttimoita on käsitelty paljain sormin... 
- munakukkaro
- 'Senator'

luulen et johdois jotai häikkää..
vituttaa ku poltti jo kolmannen lampun.. alkaa turhautua tässä.
Ihme että ne polttimot hajoo, mites sulakkeet, yleensä ne menee ensin... 
- munakukkaro
- 'Senator'

se sii jännä onki koska ekana kävin kaikki rasiat läpi muttei ykskää sulake ollu paskana ja ihan fuse testeril menin eikä silmäpelil et tä ei oo voinu jäädä huomiotta... alkaa vituttaa ku muutenki uudet umpiot tilaukses mut jos sit niistäki kärähtelee kokoaja just nimenomaan kuskinpuoleinen lyhty..tursas kirjoitti:Ihme että ne polttimot hajoo, mites sulakkeet, yleensä ne menee ensin...
- munakukkaro
- 'Senator'

hopsanssaa näytti silt et polttimo olis suht ehjä mut se oli vissii lämmenny nii paljo se polttimon runko et liitos ihan langan lopusta palanu irti.. virtaa tuli johdosta ku mittasin ni näytti 12.11V... laitoin toise polttimo kines eikä syttyny et mikähä vittu siinä nyt mättää?! eli siis virta kiertää mut lamput ei toimi
voiks se .11V olla liikaa täl polttimol ja miten sitä sais pienennettyy?
Jos niihin johtoihin jännite tulee niin kyllä sen ehjän polttimon pitäisi syttyä. Tuo 12.11V on ihan ok, onhan latausjännitekkin siellä 14V tuntumassa. Mittasitkos jännitteen pitkiltä vai lyhyiltä valoilta (liittimessä 3-pinniä)? Jos tuo jännite on sama molemmissa niin kyllä se vika polttimoon tai tuohon liittimeen jää.munakukkaro kirjoitti:hopsanssaa näytti silt et polttimo olis suht ehjä mut se oli vissii lämmenny nii paljo se polttimon runko et liitos ihan langan lopusta palanu irti.. virtaa tuli johdosta ku mittasin ni näytti 12.11V... laitoin toise polttimo kines eikä syttyny et mikähä vittu siinä nyt mättää?! eli siis virta kiertää mut lamput ei toimi![]()
- munakukkaro
- 'Senator'

Jos niihin johtoihin jännite tulee niin kyllä sen ehjän polttimon pitäisi syttyä. Tuo 12.11V on ihan ok, onhan latausjännitekkin siellä 14V tuntumassa. Mittasitkos jännitteen pitkiltä vai lyhyiltä valoilta (liittimessä 3-pinniä)? Jos tuo jännite on sama molemmissa niin kyllä se vika polttimoon tai tuohon liittimeen jää.[/quote]
eli mittasin sen tuolta lyhkäseltä kuskinpuolelta kun se on se lamppu mikä temppuilee.. en tiedä pinneistä koska siinä on vaan ihan tavallinen liitin sinisellä sukalla (ihan perus hyllytavaraa joka sähköliikkeessä) ku tuo lamppu on H1 ja siihen suoraan sujahti ja edellinen hässäkkä oli samanlainen ja valot tähän asti hyvin toiminut niin en keksi mikä voisi olla ongelma :S outoa se polttimon "runko" kun pitäs ihan kirkasta metallia olla mut oli lämmenny nii paljo et tummentunu ja vähän muuttanu muotoaan ja niin, sen langan juotoksen siihen liittimeen polttanut irti(lanka itse lasin sisällä täysin ehjä eikä lasissa tummentumaa).
opel on muuten kiva auto ja omega hyvä ajaa mut näit sähkövikoi tuntuu olevan ku kaukosäätöne keskuslukitus toimii vain avatessa
vitun opel

eli mittasin sen tuolta lyhkäseltä kuskinpuolelta kun se on se lamppu mikä temppuilee.. en tiedä pinneistä koska siinä on vaan ihan tavallinen liitin sinisellä sukalla (ihan perus hyllytavaraa joka sähköliikkeessä) ku tuo lamppu on H1 ja siihen suoraan sujahti ja edellinen hässäkkä oli samanlainen ja valot tähän asti hyvin toiminut niin en keksi mikä voisi olla ongelma :S outoa se polttimon "runko" kun pitäs ihan kirkasta metallia olla mut oli lämmenny nii paljo et tummentunu ja vähän muuttanu muotoaan ja niin, sen langan juotoksen siihen liittimeen polttanut irti(lanka itse lasin sisällä täysin ehjä eikä lasissa tummentumaa).
opel on muuten kiva auto ja omega hyvä ajaa mut näit sähkövikoi tuntuu olevan ku kaukosäätöne keskuslukitus toimii vain avatessa
vitun opel
se lämpeneminen viittaa siihen, että siellä on liitokset hapettuneet tms.
- jaskiainen
- 'Admiral'

Juurikin näin. Ja jännite mitattuna sieltä liittimen päästä, liitin irti, voi olla sen 12 volttia.
Mutta kun liitin pistetään siihen lampun persiiseen takaisin kiinni ja mitataan uudestaan,
saattaa mittarin lukema pudota lähelle nollaa volttia.
Tämä vihjailisi hapettumista tai löysistä liitoksista. Ja ainoa tapa löytää kyseinen kohta lienee
pistää se lamppu "palamaan" ja mittailla pikkuhiljaa liitoksia eteenpäin pitkin johtoa.
Maapuoli kannattaa myös tarkastaa erikseen. Eli mitata lampulle tulevan plussan ja akun
miinuksen väliltä jännite. Näin saa eliminoitua sen ettei se vika ole maapuolen liitoksissa.
Mutta kun liitin pistetään siihen lampun persiiseen takaisin kiinni ja mitataan uudestaan,
saattaa mittarin lukema pudota lähelle nollaa volttia.
Tämä vihjailisi hapettumista tai löysistä liitoksista. Ja ainoa tapa löytää kyseinen kohta lienee
pistää se lamppu "palamaan" ja mittailla pikkuhiljaa liitoksia eteenpäin pitkin johtoa.
Maapuoli kannattaa myös tarkastaa erikseen. Eli mitata lampulle tulevan plussan ja akun
miinuksen väliltä jännite. Näin saa eliminoitua sen ettei se vika ole maapuolen liitoksissa.
Sanoisin että tässä on syy:
"ihan tavallinen liitin sinisellä sukalla (ihan perus hyllytavaraa joka sähköliikkeessä)"
Tässä todiste:
"outoa se polttimon "runko" kun pitäs ihan kirkasta metallia olla mut oli lämmenny nii paljo et tummentunu ja vähän muuttanu muotoaan ja niin, sen langan juotoksen siihen liittimeen polttanut irti(lanka itse lasin sisällä täysin ehjä eikä lasissa tummentumaa)."
Tässä perustelu:
Lämpö syntyy siellä missä jännitehäviökin. Yleisesti ottaen sähkö ym. liikeiden "abiko" liittimet on ihan paskaa laadultaan. Etsi jostain laatuliitin ja vaihda se liitin. Ja purista se oikealla työkalulla, ei hampailla, sivuleikkureilla tms. Tarkista kuitenkin ensin myös se lampun maakontakti. Kuvaamillasi oireilla on mielstäni turha etsiä vikaa muualta johdotuksesta kuin lampun liitoksista. Oletuksena on, että laturin vika ja siitä johtuva ylijännite on todella suljettu luotettavasti pois. Näin lienee, jos muut lamput kestää.
"ihan tavallinen liitin sinisellä sukalla (ihan perus hyllytavaraa joka sähköliikkeessä)"
Tässä todiste:
"outoa se polttimon "runko" kun pitäs ihan kirkasta metallia olla mut oli lämmenny nii paljo et tummentunu ja vähän muuttanu muotoaan ja niin, sen langan juotoksen siihen liittimeen polttanut irti(lanka itse lasin sisällä täysin ehjä eikä lasissa tummentumaa)."
Tässä perustelu:
Lämpö syntyy siellä missä jännitehäviökin. Yleisesti ottaen sähkö ym. liikeiden "abiko" liittimet on ihan paskaa laadultaan. Etsi jostain laatuliitin ja vaihda se liitin. Ja purista se oikealla työkalulla, ei hampailla, sivuleikkureilla tms. Tarkista kuitenkin ensin myös se lampun maakontakti. Kuvaamillasi oireilla on mielstäni turha etsiä vikaa muualta johdotuksesta kuin lampun liitoksista. Oletuksena on, että laturin vika ja siitä johtuva ylijännite on todella suljettu luotettavasti pois. Näin lienee, jos muut lamput kestää.
- munakukkaro
- 'Senator'

^^ jooo voipi olla.. täytynee käydä hakees jokku näppärät ja kokeilla sillattis.. jännä juttu kuitenki koska samanlaine systeemi kaikis lampuis ja silti ei vikaa muissa
vaihdan viel kerran liittimen ja polttimon ja jossei rupee toimii ni sit saa paska olla! pitkät toimii kuitenki