Vaihteiston öljynvaihto

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
JuhaKHJ
'Senator'
'Senator'

Vaihteiston öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja JuhaKHJ »

Onko kyseinen operaatio ns. turhaa työtä vai saavuttaako siitä käytännössä jotain hyötyäkin? Muuta kuin mahdollisesti talvella kun vanhemmat öljyt olisivat kankeampia. Traktoreissa ja muissa moottorityökoneissa vaihteistoöljyjen vaihto on hieman tutumpaa kun voimien välitykset on niin paljon vaihtelevia mutta aika harvan autonomistajan oon kyllä kuullut vaihtaneen/vaihdattaneen autoon vaihteistoöljyjä.
(F)ast_tra
'Diplomat'
'Diplomat'

Re: Vaihteiston öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja (F)ast_tra »

Pitäisi vaihtaa vain erityisen raskaissa olosuhteissa, mutta eiköhän tämä suomen ilmasto ole raskas olosuhde. Mikään öljy ei myöskään ole ikuista vaikka niin yritetään väittää. Omakohtaisia kokemuksia on senverran vaihteiston öljynvaihdosta, että ei lähtenyt enää auto liikkeelle vaihde vapaalla ja kytkin ylhäällä kun vaihdoin öljyt. Taisi olla vanha öljy hieman kankeaa.
Boah
'Diplomat'
'Diplomat'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Boah »

Mielenkiintoinen aihe. Osa autonvalmistajista käskee vaihtaa nuo öljyt melko usein, kun osassa (kuten Opel) se ei kuulu huolto-ohjelmaan.

Pahitteeksi ei ainakaan ole, että tarkistaa öljyn määrän. Olin melkoisen yllättynyt, kun omasta autostani löytyi edelleen juuri oikea määrä öljyä vaikka ikää oli tarkastaessa/vaihtaessa päälle 10 vuotta.
Toyota Corolla 2006 1.6 A
Iro
OCF Member 2018
OCF Member 2018

Viesti Kirjoittaja Iro »

Aina kun olen vaihteistoöljyt vaihtanut,on aina huomannut eron.
Eli mielestäni kannattaa.
Kahteen viimeiseen olen vaihtanut Mobil VS200 öljyt joka tarkoitettu VAG vaihteistoille,jotka ovat synkrojensa(?) puolesta tosi kranttuja öljyillensä,
eikä toimivuus ole Opelissa yhtään sen huonompi :peukku:
Vastaa Viestiin