Ajonestolla varustetun ECU:n vaihto
Ajonestolla varustetun ECU:n vaihto
Kyseessä X16XEL Astra F -97, jossa on ajonestolaite. Se näyttää vieläkin kampiakselin anturin vikakoodia, vaikka anturi on vaihdettu uuteen (ja uusi osakin on jo kertaallen vaihdettu liikkeessä). Eli auto ei käynnisty, voiko ECU:ssa olla vikaa? Kaverilla on täysin samanlainen auto, voiko siitä vaihtaa ECU:n tähän autoon, vai estääkö sitten taas ajonesto käynnistymisen? Auttaako jos pitää kaverin avaimia virtalukon läheisyydessä?
Opel Vectra STW -06 Z22YH Autom.
-
keltanokka
- 'Diplomat'

Re: Ajonestolla varustetun ECU:n vaihto
Loogista olisi että aivan virtalukon vierestä löytyisi jokin "sirulukija" joka tunnistaa avaimessa olevan sirun. Ainakin omassa F-Astran avaimessa on Philpsin valmistama siru, mikä irtoaa helposti ja häviää vielä helpommin. En voi mietenkään uskoa että sirulukija olisi itse ECU:ssa, liian kaukana avaimen sirusta. Täten jännite tuodaan sirulukkoon ja hyväksytyn siruavaimen myötä siirtyy eteenpäin itse ECU:lle, eli johto sisään johto ulos. Mikäli näin niin se sirulikija on varmasti myös ohitettavissa.
Oletan että tarkoitus olisi kokeilla kaverin ECU:a vastaavasta autosta? Mikäli ECU muuten sama niin miksi ei toimisi jos lainaat vielä sirua kaverin avaimesta sinun auton avaimeen. Tämä on minun näkemys asiasta, siis ei perustu varmaan tietoon tai kokemukseen. Ehkä joku tietää varmuudella tämänkin asian niin ei jää kokeilun varaan.
Ehkä kannattaisi ensin todeta mittaamalla että anturin tieto kulkeutuu ECU:n liittimeen asti. En muista liittimen pinninumeroa mihin tulee se anturin tieto, ehkä löytyy ensihätään tietoa searchilla. Ja mikäli siinä anturissa on häiriösuojattu kaapeli niin luultavasti kaapelin metallipunoksen pitäisi olla maadoitettuna kaapelin toisesta päästä.
Oletan että tarkoitus olisi kokeilla kaverin ECU:a vastaavasta autosta? Mikäli ECU muuten sama niin miksi ei toimisi jos lainaat vielä sirua kaverin avaimesta sinun auton avaimeen. Tämä on minun näkemys asiasta, siis ei perustu varmaan tietoon tai kokemukseen. Ehkä joku tietää varmuudella tämänkin asian niin ei jää kokeilun varaan.
Ehkä kannattaisi ensin todeta mittaamalla että anturin tieto kulkeutuu ECU:n liittimeen asti. En muista liittimen pinninumeroa mihin tulee se anturin tieto, ehkä löytyy ensihätään tietoa searchilla. Ja mikäli siinä anturissa on häiriösuojattu kaapeli niin luultavasti kaapelin metallipunoksen pitäisi olla maadoitettuna kaapelin toisesta päästä.