Booaa, nykii ja "tehot" vedätyksellä hukassa. TOIMII!
Re: Puolako rikki vai ECU? Nykii ja "tehot" hukassa.
Kun tässä nyt kyselemään on ruvettu niin miten äänekäs noissa astroissa on tuo bensapumppu. Nyt kun ei kuulu sitten niin minkäänlaista kihinää kun laittaa virrat päälle
vai onko sielä kokoajan, niin hirveä paine ettei se edes pyörähdä muuta kuin sillon kun on auto käynnissä?
Minkä mä sille mahdan...sellast se elämä on!
Saattaa olla niin(en ole ihan varma) , että virtojen päälle laittamisen aikana bensapumppu pyörii huiman sekunnin ajan ja pyörii sitten normaalisti vasta koneen käydessä seuraavaksi.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Kokeilin varsin ottaa lämpötila-anturin liittimen irti ja käyttää autoa hetken niin. Silloin kyllä huomasi selvästi, että auto saa liikaa bensaa, koska booasi melkosen selvästi.
Miten se yleensä on kun nuo anturit hajoaa, niin toimiiko auto kylmänä oikein ja sitten kun lämpeää, niin ongelmat alkaa? Tässä minun tapauksessa auto toimii aina yhtä huonosti olipa kone kylmä tai lämmin. Toki tuokin anturi pitää vaihtaa, mutta olisi ihan kiva tietää, että miten moottori reagoi jos jokin anturi on rikki. Siitä olisi varmasti hyötyä muillekkin.
Tuosta, että ongelma on aina päällä voisi olettaa niin, että joku ei moottorin ECU:n vaikuttava tekijä se voisi olla. Ainakin mitä olen lueskellut, niin tavalla tai toisella autot on pelanneet kylmänä oikein, mutta lämpimänä ei. Meinaan siis, että vaihtoehtona voisi olla silloin, bensapumppu, suodatin, pakoputkisto, tulpat, tulpanjohdot jne, jotka eivät anna varsinaisesti infoa ECU:lle.
Kuka se ottas nakin ja rupeaisi keräämään tietoja yhteen
Miten se yleensä on kun nuo anturit hajoaa, niin toimiiko auto kylmänä oikein ja sitten kun lämpeää, niin ongelmat alkaa? Tässä minun tapauksessa auto toimii aina yhtä huonosti olipa kone kylmä tai lämmin. Toki tuokin anturi pitää vaihtaa, mutta olisi ihan kiva tietää, että miten moottori reagoi jos jokin anturi on rikki. Siitä olisi varmasti hyötyä muillekkin.
Tuosta, että ongelma on aina päällä voisi olettaa niin, että joku ei moottorin ECU:n vaikuttava tekijä se voisi olla. Ainakin mitä olen lueskellut, niin tavalla tai toisella autot on pelanneet kylmänä oikein, mutta lämpimänä ei. Meinaan siis, että vaihtoehtona voisi olla silloin, bensapumppu, suodatin, pakoputkisto, tulpat, tulpanjohdot jne, jotka eivät anna varsinaisesti infoa ECU:lle.
Kuka se ottas nakin ja rupeaisi keräämään tietoja yhteen
näyttäs lämpötila-anturikin olevan kunnossa. Sen huomasin, että lämmöt nousee melekosen nopeasti 90 asteeseen vaikka on pakkasta ja vaikka autolla ei ajele? Onko se normaalia. Lisaksi kun painaa kaasua niin pakokaasu on niin kuumaa, että esim katuharjan harjakset sulaa? Onko tuo normaalia
En ole koskaan itse ajatellut, että onko pakokaasu todellakin niin kuumaa, että muovikin sulaa? Voisiko olla viitteitä, että katti on sökönä tai keskiäänenvaimennin on tukossa?
Miten se nyt on, että onko tuo lämpötila-anturi nyt veden lämpötilamittari vai imuilman lämpötilamittari? ainakin sen kaasuläpän alapuolella oleva anturi on vesitilassa. onko tuo kuitenkin se anturi joka yleensä on rikki?kadett90 kirjoitti:Ei se rikkinäinen anturi vikakoodia aiheutakkaan.TEPE kirjoitti: Että kyllä se lämpötila-anturikin voisi olla ihan viisasta vaihtaa vaikka siitä ei mitään vikakoodia muistiin tulekkaan
Vaihda ihmeessä se anturi kun ei edes paljoo maksa.
Sitten onko sillä ulkolämpötilan anturilla mitään tekmistä ecun kanssa? koelaudassa oleva ulkolämpötilanäyttö kun näyttää 10 astetta liian vähän?
Tuo lämpötila - anturi, mitä kadett90 tarkoittaa on moottorin lämpötila-anturi, eli mittaa jäähdytysnesteen lämpötilaa moottorissa ja antaa siitä tiedon ECUlle. Niissä on joissakin malleissa ollut vikaa liittimessä. Juurikin se anturi tai sen liitin on yleensä rikki.
Mutta ilmeisesti sillä ulkolämpötilan anturilla ei ole mitään tekemistä ecu:n kanssa?Robertx kirjoitti:Tuo lämpötila - anturi, mitä kadett90 tarkoittaa on moottorin lämpötila-anturi, eli mittaa jäähdytysnesteen lämpötilaa moottorissa ja antaa siitä tiedon ECUlle. Niissä on joissakin malleissa ollut vikaa liittimessä. Juurikin se anturi tai sen liitin on yleensä rikki.
Mittasin sen lämpötila-anturin vielä kerran ja minun mielestä kyllä se taas näytti ihan järkeviä lukemia vaihteeksi. Pakkasta oli -10 astetta ja vastusarvo 8300ohmia. Pitää käydä vielä ostamassa uudet tulpat ja kattoa sitten, että mistä se poro pissii. tulppien vaihdon jälkeen rupea olemaan jo pikkusen hakusessa se, että mikä tuolla nyt on se varsinainen ongelma.
Juurikin noin. Ulkolämpötila - anturilla ei ole mitään tekemistä ECUn kanssa.
mistäkähän sen tietää, että onko se lämpötila anturin liitin kunnossa? putki on nyt tarkastettu ja se huilaa ihan hyvin. pikkusen ehkä kiersi paremmin mutta heti kun tempasi kaasun pohjaan niin sammu kertapierasulla. tai jos nosti kaasun ylös niin pamautti imusarjassa.
Re: Booaa, nykii ja "tehot" vedätyksellä hukassa.
Oletko tarkastanut että nokkahihnan jako on kohdillaan?
En ole kyllä tarkastanut vielä kun eikö tuo vaikuttas enemmän alavääntöihin? Mutta tarkastetaanpa tuokin kohta. Onko nuo motonetin tarjoamat boschin tulpat mallia flr8ldcu ihan ok tuolle x16sz koneelle vai suositteletteko jotain muuta boschin tulppia.Axeus kirjoitti:Oletko tarkastanut että nokkahihnan jako on kohdillaan?
Noniin. Tulpat vaihdettu varmasti oikeisiin kun hain oikein marmoritiskiltä. samalla vaihdoin lämpötila-anturin. Noh mikä oli lopputulos......ei varmasti pelaa sen paremmin kuin aikaisemminkaan. eli mitäs se arvon raati seuraavana ehdottaa.
jako pitää tarkastaa viikonloppuna ja pitää kattoa itse katalysaattorin läpivirtaus. toki vois vielä kokeilla toista puolaakin varulta, että jos tuo jo kertaalleen vaihdettu ei toimisikaan. kunnolla.
Mutta tässä olisi nyt pari kysymystä
Jos on jako pikkusen pielessä niin miten kone siihen reagoi. Onko veto pois jne. Eilen kun ajelin motarilla sellaista 100km/h viitos vaihteella ja painon kaasun pohjaan, niin paukutti putkessa jonkin verran. Muistelen, että jakovammaisuus saattas aiheuttaa juurikin tuota putkessa paukkumista?
Entä jos polttoaineen suodatin on tukossa, niin ilmeisesti auto toimii ok nätisti ajellessa mutta kuormittaessa ei pelaa ja hetkellisesti kaasuläppä auki ollessa auto saattaa jopa sammua kun ei saa tarpeeksi bensaa?
Tajusin nyt senkin miksi auto aina sammuu risteyksiin tultaessa. Kokeilin varsin sellaisen tempun, että jarruttelin käsijarrulla ja kun painoin kytkimen pohjaan ja kun kierrokset laski alle 1000 kierroksen, niin polkasin kaasua ja tulos oli se, että booasi oikein kunnolla, ennen kuin alkoit taas kiertämään. Tuo voisi ainakin minun mielestä kertoa siitä, että matka-ajossa voisi suodattimesta loppua yksinkertaisesti bensa ja sitten kun vähän herkuttelee sen kaasun kanssa niin jo vain rupeaa taas pysymään käynnissä, mutta heti kun jatkaa taas matkaa ja tulee risteykseen, niin kone sammuu kun kytkimen laittaa pohjaan. Toki matka-ajossa ei paljon kannata kaasuun koskea, koska imuäänet vaan kasvaa ja auton vauhti oikeasti jopa hidastuu.
Ei tää voi olla kyllä kovin kumma vika. Vaikuttaa jotenkin niin selvälle tuo ongelma
Mutta tässä olisi nyt pari kysymystä
Jos on jako pikkusen pielessä niin miten kone siihen reagoi. Onko veto pois jne. Eilen kun ajelin motarilla sellaista 100km/h viitos vaihteella ja painon kaasun pohjaan, niin paukutti putkessa jonkin verran. Muistelen, että jakovammaisuus saattas aiheuttaa juurikin tuota putkessa paukkumista?
Entä jos polttoaineen suodatin on tukossa, niin ilmeisesti auto toimii ok nätisti ajellessa mutta kuormittaessa ei pelaa ja hetkellisesti kaasuläppä auki ollessa auto saattaa jopa sammua kun ei saa tarpeeksi bensaa?
Tajusin nyt senkin miksi auto aina sammuu risteyksiin tultaessa. Kokeilin varsin sellaisen tempun, että jarruttelin käsijarrulla ja kun painoin kytkimen pohjaan ja kun kierrokset laski alle 1000 kierroksen, niin polkasin kaasua ja tulos oli se, että booasi oikein kunnolla, ennen kuin alkoit taas kiertämään. Tuo voisi ainakin minun mielestä kertoa siitä, että matka-ajossa voisi suodattimesta loppua yksinkertaisesti bensa ja sitten kun vähän herkuttelee sen kaasun kanssa niin jo vain rupeaa taas pysymään käynnissä, mutta heti kun jatkaa taas matkaa ja tulee risteykseen, niin kone sammuu kun kytkimen laittaa pohjaan. Toki matka-ajossa ei paljon kannata kaasuun koskea, koska imuäänet vaan kasvaa ja auton vauhti oikeasti jopa hidastuu.
Ei tää voi olla kyllä kovin kumma vika. Vaikuttaa jotenkin niin selvälle tuo ongelma
Päivitin vähän viankuvausta.
Jos jako on pielessä, niin kyllä vetokin on poissa. Tällöinhän sytytys ei ole kohillaan. Aiheuttaa hyvinkin putkessa paukkumista.
Samaten tuollaiset ovat oireet, jos polttoaineensuodatin on tukossa.
Lisäisin tuohon vielä sen mahdollisuuden, että olis polttoainetankin huohotus tukossa, eli mahdollisesti aktiivihiilisuodattimen ulos menevä huohotusletku tai sitten tankin huohotusventtiili ei toimi oikein. Toki voi olla itse huohotusletkussa (tankilta aktiivihiilisuodattimelle) tukos. Tässä tapauksessa kuitenkin tankatessa pitäisi ilmaa sihahtaa tankkiin korkin avauksen yhteydessä ja tankki saattaa olla rutussa.
Samaten tuollaiset ovat oireet, jos polttoaineensuodatin on tukossa.
Lisäisin tuohon vielä sen mahdollisuuden, että olis polttoainetankin huohotus tukossa, eli mahdollisesti aktiivihiilisuodattimen ulos menevä huohotusletku tai sitten tankin huohotusventtiili ei toimi oikein. Toki voi olla itse huohotusletkussa (tankilta aktiivihiilisuodattimelle) tukos. Tässä tapauksessa kuitenkin tankatessa pitäisi ilmaa sihahtaa tankkiin korkin avauksen yhteydessä ja tankki saattaa olla rutussa.
Juu taitaa olla kohta viisain vaihtaa tähän keksintöön koko kone
Onko kyllä harvinaisen viddumainen vika. Näinkin yksinkertainen laitos niin ei vaan vikaa löydy.
Jako on kohdillaan eli siitäkään ei ole kiinni.
Bensatankin huohotus kunnossa.
Lataa oikein sekä maadoitukset kunnossa
Eilen huomattua:
Otin tyhjäkäyntimoottorin liittimen irti -> ei mitään vaikutusta käyntiin, ei edes kierroksilta pudottamisen jälkeen? Miten tämä on mahdollista.
Voiko Bensasuodatin olla tukossa tai pumppu sökänä jos auto kuitenkin kiertää paikallaan rajoitinta vasti kunhan on ensin pikkusen härnännyt koneen nousemaan yli 1000 kierroksen. Alle tuon 1000 kierroksen auto voi sammua/tukehtua jos polkasee kaasun pohjaan. Yli 1000 kierroksen jos on kiekat niin saa polkea kuin tulpatonta mopoa, eikä tuota sammumista/tukehtumista ja paukkumista tapahdu. Eli jos ei saa soppaa niin pitäisikö jossain vaiheessa esim isoilla kierroksilla bensan loppua? Vai onko miten paljon ruisku pukkaa koneeseen soosia heti täyskaasulla vs. pikkuhiljaa kierroksia nostaen vaikka rajoitinta vasten.
Tuntuu ettei tuossa ole mitään logiikkaa tällä hetkellä.
Jako on kohdillaan eli siitäkään ei ole kiinni.
Bensatankin huohotus kunnossa.
Lataa oikein sekä maadoitukset kunnossa
Eilen huomattua:
Otin tyhjäkäyntimoottorin liittimen irti -> ei mitään vaikutusta käyntiin, ei edes kierroksilta pudottamisen jälkeen? Miten tämä on mahdollista.
Voiko Bensasuodatin olla tukossa tai pumppu sökänä jos auto kuitenkin kiertää paikallaan rajoitinta vasti kunhan on ensin pikkusen härnännyt koneen nousemaan yli 1000 kierroksen. Alle tuon 1000 kierroksen auto voi sammua/tukehtua jos polkasee kaasun pohjaan. Yli 1000 kierroksen jos on kiekat niin saa polkea kuin tulpatonta mopoa, eikä tuota sammumista/tukehtumista ja paukkumista tapahdu. Eli jos ei saa soppaa niin pitäisikö jossain vaiheessa esim isoilla kierroksilla bensan loppua? Vai onko miten paljon ruisku pukkaa koneeseen soosia heti täyskaasulla vs. pikkuhiljaa kierroksia nostaen vaikka rajoitinta vasten.
Tuntuu ettei tuossa ole mitään logiikkaa tällä hetkellä.