Auto on 1.8/16v (X18XE tai C18XE koneinen) -96 vuoden Astra F farmari.
Tulppien vaihto Astraan (momentti)
Tulppien vaihto Astraan (momentti)
Onko noille tulpille olemassa joku momentti mihin ne pitää laittaa ? Mulla ei ole mitään korjausopasta ja huomenna pitäisi kyseinen operaatio suorittaa. Onko tuossa jotain muuta huomioon otettavaa ? Piuhoja tuossa on melko mahdoton sotkea 
-----Zeni-----
"Aluminum, tastes like fear
Adrenaline, it pulls us near"
Re: Tulppien vaihto Astraan (momentti)
Onhan noille jotkut oikeat kiristysohjeetkin olemassa ja taitavat vaihdella vielä tulppamerkistä riippuen.
Tasan kerran vedin boschin tulpat ohjeiden mukaan kiinni ja seurauksena pääsi 3 pytyn tulppa löystymään ja irtoamaan ja hakkasi tulpanreijästä kierteet paskaksi.
Sen jälkeen olen vetänyt tulpat 3/4 räikällä sopivasti kireälle.
Tasan kerran vedin boschin tulpat ohjeiden mukaan kiinni ja seurauksena pääsi 3 pytyn tulppa löystymään ja irtoamaan ja hakkasi tulpanreijästä kierteet paskaksi.
Sen jälkeen olen vetänyt tulpat 3/4 räikällä sopivasti kireälle.
"ON ERI ASIA TARVITA NIITÄ SAATANAN VALOJA, KUIN TAAS SE, ETTÄ OMAT VALOT AUTTAISI ASIAAN NIINKUIN NIITTEN KUULUISI! -Jiri
Tulppien kiristysmomentti on 25 Nm. Eli ei siis kovin kireälle saa laittaa. Kunhan irrotat sytytysjohtimet siitä hatusta kiinni pitäen... ei johtimesta. Kannattaa myös tarkistaa uusien tulppien kärkiväli, joka on 0.7 - 0.8 mm. Samoin sen tulpassa kierteellä olevan liittimen tiukkuus(se mihin tulpanhattu tulee kiinni) .
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Perinteinen ohje tavalliselle tulpille litteällä metallitiivisteellä ilman momenttiavainta. Ensin sormitiukkuuteen ja sitten 90°.
Tee-se-itse: sytytystulppien vaihto on helppoa.
Tulppien syvennykset kannattaa putsata huolella esim. paineilmalla, ennen kuin tulpat irrottaa, jotta ei mee roskia sylintereihin.
Tee-se-itse: sytytystulppien vaihto on helppoa.
Tulppien syvennykset kannattaa putsata huolella esim. paineilmalla, ennen kuin tulpat irrottaa, jotta ei mee roskia sylintereihin.
Mitä järkeä on tehdä töitä tässä yhteiskunnassa? Raataa pienellä palkalla ja polttaa itsensä loppuun. Tehköön ne töitä, jotka haluavat, niin minä elän yhteiskunnan tuella ja vapaa-aikaa riittää... Ei raha ole kaikki kaikessa, elää voi muutenkin.
Onks tolla muuten väliä kun tuolla pihalla pakkasessa ne joudun vaihtamaan ?
Siis oonko mä käsittänyt väärin vai eikö niitä voikaan vaihtaa suoraan tuon ecotec-lätkän pois ottamalla ? Siis nehän on jotain 10cm tuolla koneen sisällä onkaloissaan ja millään noita koloja ei kyllä pysty puhdistamaan.
EDIT: No niin, kunnon työkaluilla onnistuu, puhdistaminen tosin jäi kun ei vaan pysty. Ei ne kyllä kauhean tiukkaan tunnu tulevan tuolla käsipelillä kireälle ja 90`C säännöllä
Siis oonko mä käsittänyt väärin vai eikö niitä voikaan vaihtaa suoraan tuon ecotec-lätkän pois ottamalla ? Siis nehän on jotain 10cm tuolla koneen sisällä onkaloissaan ja millään noita koloja ei kyllä pysty puhdistamaan.
EDIT: No niin, kunnon työkaluilla onnistuu, puhdistaminen tosin jäi kun ei vaan pysty. Ei ne kyllä kauhean tiukkaan tunnu tulevan tuolla käsipelillä kireälle ja 90`C säännöllä
-----Zeni-----
-
Fittiville
- 'Senator'

- Viesti:
Itse vedän tulpat aina siten että ensin kierrän räikällä tiivisteeseen asti kiinni ja siitä vielä vartti ni on noin reilu 20nm tiukkuus.(mitattu momentilla)
Opel Omega 2.2 elegance wagon -01
Opel Astra 1.6 -01
Opel Astra 1.6 -01
Juu, ei se hirveä momentti ole. Esim. omaa venttiilikopan kiristystiukkuus 8 Nm eli sormitiukkuus. Tosiaan tulppa-avaimella sormitiukkuus eli niin, että tiiviste ottaa kanteen ja sitten se 90°. Joo tuossahan ne on siellä poterossa joten pitäis olla paineilmakompura tai imuri mihin on viritetty ohut letku. Toisaalta ne on niin hyvin suojassa, että ei sinne paskaa edes pääse kertymään. Yleisin virhehän on vetää tulpat liian tiukkaan, varsinkin alukannessa, ja sitten korkkaa...Zeni kirjoitti:Onks tolla muuten väliä kun tuolla pihalla pakkasessa ne joudun vaihtamaan ?
Mitä järkeä on tehdä töitä tässä yhteiskunnassa? Raataa pienellä palkalla ja polttaa itsensä loppuun. Tehköön ne töitä, jotka haluavat, niin minä elän yhteiskunnan tuella ja vapaa-aikaa riittää... Ei raha ole kaikki kaikessa, elää voi muutenkin.
Onko B2 omegassakin sama sytytystulppien kiristys momentti eli 25 NM?
Opel Vectra c1 1.8 Z18XE vm. 2003 manuaali (oma) 
Opel Vectra 2.0i X20XEV vm. 1995 manuaali (mutsin)
Opel Vectra 2.0i X20XEV vm. 1995 manuaali (mutsin)