Opelin ovien saranatappien vaihdosta?

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
STim
'Kapitän'
'Kapitän'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja STim »

Tervehdys,
Elikä pihassa olis tällä hetkellä kaksikin Opelia(AsconaC-86,VectraA-89) ja molemmista on saranatappeja poikki. Minkälainen homma on oven irrottaminen? Tarvitaanko erikoistyökaluja saranatappien uloslyöntiin?
Jos erikoistyökaluja tarvitaan mistä niitä saa?(paikalliset tarvikeliikkeet kun ei semmosia tunne)
harald
'Kadett'
'Kadett'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja harald »

Minä olen joskus hoppaa laittaessani tehnyt 5mm kierretangosta työkalun, johon vasta-mutterit päässä. Mutterit vedetään rälläkällä pyöreiksi niin, että mahtuvat nippa-nappa saranan reiästä sisään.

Sitten <b>liuku</b>paino siihen tankoon, ja vaste-mutterit ja crc-tä, tupakkaa, kahvia ja ärräpäitä...

<font size=-1>[ This Message was edited by: harald on 2002-02-05 16:08 ]</font>
J Turunen
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viesti:

Viesti Kirjoittaja J Turunen »

Olen itse aina ottanut saranatapit pois lyömällä ensin pienellä vasaralla tuurnan välityksellä tappia. Tuurnan oltava saranatapin kokoinen halkaisijaltaan ja sitten vetämällä/kiertämällä lukkopihdeillä tappia, jolloin tappi on lähtenyt.
JJ
'Diplomat'
'Diplomat'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JJ »

Itse kävin hakemassa Opelilta lainaan sen työkalun ja lähti nätisti.

Se oli sellanen liukuvasara -mallinen työkalu.
-TH-
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja -TH- »

Ite oon irrotellut tapit sopivan tuurnan avulla ja irrotusöljyjä kannattaa käyttää.
MUTTA HUOM!
Kirjoitin lähinnä sitä varten,että kannattaisi kokeilla (jos et ole jo tehnyt)tehdä tapit paremmasta tavarasta.Originaalithan ovat ns."putkisokkia" eli onttoja.Tappeja voi tehdä mm. vanhoista venttiilin varsista - pitää vain valita sopiva halk.
Sorvaa/katkaise siten että päähän jää vähän "paksua" kohtaa,se mistä vena levenee kohti lautasta - ei tipu tappi läpi ja sitten vaan lyhennys sopivaan mittaan. Tämmöset kestää koko opelin iän ja vähän päälle.Kannattaa harkita, jos on ovissa painavia hifi-juttuja.
Jos on kommentteja tai vastaavaa niin korjatkaa!
sperico
'Agila'

Viesti Kirjoittaja sperico »

Ovi saattaa "tippua" kun se venttiili hioskelee siitä aikojen kuluessa materiaalia pois. Mielummin niinpäin että itse tappi kuluu eikä tapin ulkopuoliset osat.
-TH-
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja -TH- »

...voihan sen noinkin ajatella,mutta kyllähän se putkisokka notkuu ja kuluu joten myös reikä kuluu näin ollen sarana ei "toimi" suoraan koskaan,vaikka siihen uude tapin löisikin. jos se niin vaivaa niin tekee vielä hifimmän ja pistää esim. messinki puslat reikään.
Enpä tiijä ymmärtikö tästä kukaan mitään,mutta siinä oli yks vaihtoehto.
STim
'Kapitän'
'Kapitän'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja STim »

On 2002-02-12 22:46, -TH- wrote:
Ite oon irrotellut tapit sopivan tuurnan avulla ja irrotusöljyjä kannattaa käyttää.
MUTTA HUOM!
Kirjoitin lähinnä sitä varten,että kannattaisi kokeilla (jos et ole jo tehnyt)tehdä tapit paremmasta tavarasta.Originaalithan ovat ns."putkisokkia" eli onttoja.Tappeja voi tehdä mm. vanhoista venttiilin varsista - pitää vain valita sopiva halk.
Sorvaa/katkaise siten että päähän jää vähän "paksua" kohtaa,se mistä vena levenee kohti lautasta - ei tipu tappi läpi ja sitten vaan lyhennys sopivaan mittaan. Tämmöset kestää koko opelin iän ja vähän päälle.Kannattaa harkita, jos on ovissa painavia hifi-juttuja.
Jos on kommentteja tai vastaavaa niin korjatkaa!
Kiitos vinkeistä!

Ovet on vielä toistaiseksi paikoillaan... parempia kelejä odotellessa...
Näillä päästäänkin jo sitten eteenpäin ja kunhan tuo ilmatilanhaltia parantaa ja lämmittää vähän kelejä niin homma otetaan työnalle.!!
okd83
'Kapitän'
'Kapitän'

Viesti Kirjoittaja okd83 »

Noiden pirun saranatappien (juuri tuollaiset ontot putkimaiset) kanssa tässä on taisteltu jo useampi tunti tässä viime päivien aikana kun on Kateettia (D-mallia, 1983) laitettu, kun ei peekele lähde irti niin millään vaikka kuinka hakattiin kaikenmoisilla työkaluilla, rostoffia on kulunut kohta varmaan puoli purkkia :smile: no kaippa me ne tossa huomenissa saadaan viimein irti että pääsee projekti etenemään, mikä tämä tämmöinen "liukuvasara-mallinen työkalu" oikeen on, siis oisko kuvaa siitä että sais vähän käsitystä.

Tuurnilla me ollaan sitä yritetty naputella mutta oikean kokoista ei vielä ole löytyny. Onkos sillä väliä mitä kautta sen sieltä ulos lyö, yläkautta ei ainakaan ylimmäiseen pääse käsiks eikä alakautta alimmaiseen.
JJ
'Diplomat'
'Diplomat'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JJ »

ylempi lähtee alaspäin ja alempi ylöspäin.
-Janne

ex Corsa E OPC PP 2018
okd83
'Kapitän'
'Kapitän'

Viesti Kirjoittaja okd83 »

On 2002-02-25 13:46, JJ wrote:
ylempi lähtee alaspäin ja alempi ylöspäin.
no kun me ne lopulta saatiin irti niin lyötiin kumpikin yläkautta ja hyvin lähti, työkaluina sopivan kokoinen pultti josta on päätä rälläkällä vedetty kapeammaks että se uppoaa alkuun vähän matkaa, ja vasara.

Sitten vaan paukutettiin kunnes se tanan saranatappi lähti tuleen ulos. Läpi asti paukuteltiin ku oli niin jämpti pultti että meni just niistä saranoiden reistäkin läpi. Ihan ehjinä saatiin ne vakiotapit sieltä.
jpisteh
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja jpisteh »

On 2002-02-05 12:55, STim wrote:
Tervehdys,
Elikä pihassa olis tällä hetkellä kaksikin Opelia(AsconaC-86,VectraA-89) ja molemmista on saranatappeja poikki. Minkälainen homma on oven irrottaminen?
Eilen katselin F-Astran saranatappeja ja mielessä kirosin, että huomenna taitaa tulla talkoot.

Olin jo soittanut korjaamon, josta saan lainaksi kunnon ulosvetimen.

Mutta kokeilin lukkopihdeillä ja vasaralla, AVOT tapit lähti helposti naputtamalla. Ovia en ottanut saratappien väljyyden vuoksi pois, vaan helpottaakseni työskentelyä. Kuluneet tapit ovat yleensä hankalampia.

Siis helpoin saranatappien irroitus, mitä olen tehnyt.

j.h
jones
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja jones »

ajattelin vaihtaa a-omegaan kuskinpuolen saranatapit kun alkaa olla ovi pari senttiä roikollaan. onko joku vaihtanut? onko erityiskikkoja ja ennenkaikkea: mistä noita tappeja kannattaa kysellä? en aio itse sorvata :wink:
Rak
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Rak »

Lukko eli siirtoleuka pihdeillä tapista kiinni ja vasaralla naputtelemaan, itellä lähti kohtuuvella kun just vaihtoin(kannattaa varua sitä johtosarjaa jos ne johot on haperoita,niin saattavat mennä poikki. nimim. itellä meni).
Käy hae merkkiliikkeestä, ei paljua maksanu.
Kuva
Vastaa Viestiin