EGR tulppaus ja syönnin kasvu(IMM syynä)

Keskustelua Opelin dieselmoottoreista.
Wihuri
'Kadett'
'Kadett'

EGR tulppaus ja syönnin kasvu(IMM syynä)

Viesti Kirjoittaja Wihuri »

Moi.

Ihmettelen kun olen lukenut noita juttuja syönnin kasvusta kun egr tulpataan. Siis DTI moteista. Mihin tuo syönnin kasvu perustuu
?? Luulisi että kun paskausjärjestelmä otetaan pois käytöstä syönti pienentyisi. Itse juuri hankin -98 74kw vectran ja putsailin siitä jo imusarjan ja ajattelin tuota vastuspatenttia..
Verme tuntuis vetävän edelleen liikaa polttista eli n. 8l seka-ajossa talviaikaan. Kuitenkin toimii ihan hyvin muuten. Oisko ilmamäärämittari syynä tuohon syöntiin??
Kiitos jo etukäteen vastauksista..
jjvirtan
'Diplomat'
'Diplomat'

Re: EGR tulppaus ja syönnin kasvu

Viesti Kirjoittaja jjvirtan »

Imusarjan puhdistus auttoi pudottamaan kulutusta,mutta samoilla linjoillaa olen ,liikaa tuota polttoainetta kuluu.Kokemusta on kuitenkin kahdesta 74KW vectrasta joten ei sattumaakaan voi olla.
kai tuo pumppusuutin tekniikkaa on vanhanaikaista,ei tuo nykyinen 177 heppanen 3.0 cdti vectra ainakaan enempää vie :D
C1. Vectra 1.8 GTS
Astra G 1.6 8V
Myyn:2.0 dth moottori osina,myös apulaitteet.
pn
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja pn »

jjvirtan kirjoitti:Imusarjan puhdistus auttoi pudottamaan kulutusta,mutta samoilla linjoillaa olen ,liikaa tuota polttoainetta kuluu.Kokemusta on kuitenkin kahdesta 74KW vectrasta joten ei sattumaakaan voi olla.
kai tuo pumppusuutin tekniikkaa on vanhanaikaista,ei tuo nykyinen 177 heppanen 3.0 cdti vectra ainakaan enempää vie :D
Mikä ihmeen pumppusuutin vai wolkkarillako olet ajellut? Ja DTI koneesta, oma astra on tuolla 2:n litran myllyllä enkä siinä ole päässyt yli 7:n litran kulutuksiin helposti. Tankkaus.com issa kun tarkkailen on vuoden kulutus 6l/100km aika tarkasti, muutenkin viime vuoden aikana kaksi tankillista meni yli 9l/100km ja silloin oli asuntovaunu perässä.
Juho M-P
OCF Member
OCF Member

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Ei oo pumppusuuttimia.

Mun 2.2DTI vectra vie seka-ajossa 6.3-6.7L mutta just kävin 800km reissun maantiellä, niin 5,1L meni.

Egr:ää huijatessa kylmennetään imuilmaa, niin saattaa se vaikuttaa kulutukseen.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Wihuri
'Kadett'
'Kadett'

Joo sen verran oon lukenukkin, mut mikä järjestelmässä sit muuttuu? Ajoitus vai imusarjan läppien säätö tai jokin muu.
Just kävin tankilla niin 8l se näky vieneen satkulle. Aika tolkusti liikaa seka-ajolle. Mikä tuota syöntiä voi kasvattaa?? Autolla on ajettu 390tkm ja ei siihen vissiin ole vaihdettu ilmamassamittaria. Välillä tuntuu vetävän hyvin ja joskus taas saa painaa enemmän kaasua..
heke
'Kapitän'
'Kapitän'

Viesti Kirjoittaja heke »

Itselläni on '99 74kW Vectra ja mittarissa nyt 300 tkm. EGR on tulpattu ja imusarja putsattu 220 tkm kohdalla. Auton hankin 45 tkm:n kohdalla, ja siitä lähtien (250 tkm matkalla) keskikulutus on 5.50 l/100 km. Ajo on ollut enimmäkseen työmatka-ajoa 50 km/siivu ja pidempiä matkoja. EGR:n tulppaus ei näy Excelin käyrissä mitenkään. Viallisella termostaatilla ja kylmänä käyvällä koneella on paljon suurempi vaikutus, ehkä noin 0.2-0.3 l satasella.

Juuri vilkaisin sisään EGR:n reiästä, ja imusarja kiiltää kuin uusi. EGR-venttiilin lautasen alla olikin sitten varmaan sentin kerros mönjää, en viitsinyt sitä sen enempää tonkia.
jjvirtan
'Diplomat'
'Diplomat'

Ei täällä etelässä nyt tarttis edes tuota supertalvilaatua,itse voisin ajoittain tankata myös normilaatua jos jostain sais,sitä kuluu vähemmän.

Ajoaikaan kun kelit alkaa olla plussalla ei ole mieltä turhasta maksaa.
C1. Vectra 1.8 GTS
Astra G 1.6 8V
rgs1
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja rgs1 »

Wihuri kirjoitti:Verme tuntuis vetävän edelleen liikaa polttista eli n. 8l seka-ajossa talviaikaan. Kuitenkin toimii ihan hyvin muuten. Oisko ilmamäärämittari syynä tuohon syöntiin??
Samaa mieltä muiden kanssa, että 8 l ei ole normaali kulutus. Oma tulpattu farkku menee alle 7 litran kulutuksella iso suksiboksi katolla. Ilmamassamittari on tietysti yksi vaihtoehto, minulla ainakin kävi tuontapaisesti kerran, kun massamittari alkoi olla kypsä. Onko veto kiihdytyksessä aaltoilevaa?
SpeedStream
'Kapitän'
'Kapitän'

Viesti Kirjoittaja SpeedStream »

täällä palaa tulppaamattomalla -01 74kw zafiralla sekaajossa kesällä n.7.5l/100km talvella kovilla pakkasilla n.8.1 ajocompuutterin mukaan.Et ei nuo 7:n litran kulutukset kuullosta kovin kovilta :D
Wihuri
'Kadett'
'Kadett'

No nyt on egr tukossa ja vastus tinattu. Kun mittaria kattelee ni tuntus et syönti vaan kasvaa :evil: . No ei voi olla varma ennenku tankkaa. Kummassa asennossa ne läpät(imusarja) on auki, jos kokeileis jumittaa ne auki. Sillon kun alipaine vetää vai vapaalla ollessa?? Tuli vielä muuten sellanen et kylmänä kone "röpöttää" 1000-1500 kiekoilla.. Alipaineletkuja oon juuri uusannu ettei varmaankaan niistä johdu..
rgs1
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja rgs1 »

Vapaalla ollessa on auki.
Wihuri
'Kadett'
'Kadett'

No nyt pieneni syönti. ostin uuden ilmamäärämittarin ja syönti meni 6.3l seka-ajossa. Jännä et voi olla noinkin iso vaikutus mittarilla...
-Antsa
'Senator'
'Senator'

Re: EGR tulppaus ja syönnin kasvu(IMM syynä)

Viesti Kirjoittaja -Antsa »

ajattelin vähä lainata tätä topikkia ku mullaki meinaa tuo oma vectra syyä aikapaljo

eli 2.0dti koneella ja kulutus on siellä 7- 7,6l/100km niin pakko tuossa on joku olla... paljonko vaikuttaa tuo imusarjan putsaus? ku oon kattonu egr:n reiästä niin siellä on jonkin verran ummetusta ja välillä kiihyttäessä tuo auto nykii. ja miten tuo IMM oireilee että misä vaiheessa se olis vaihettava?
- Opel Vectra C2 STW OPC-line 150hp 1.9CDTI -08
jjvirtan
'Diplomat'
'Diplomat'

Sen verran ite katsoin että Motonetissä on satasen hintanen,tuo ilmamäärämittari,Bosch tai pierburg.Aika hintava on,saahan tuota ajaa kauan että säästöä saavuttaa..Itse en ole huomannut mitään aaltoilua kiihdytyksessä,aika usein kyllä tuo "keinunta talla pohjassa "on ollut täällä esillä.
C1. Vectra 1.8 GTS
Astra G 1.6 8V
Wihuri
'Kadett'
'Kadett'

Sitä motonetin kampetta ei kuulema kannata ostaa. Laatu on vähän mitä sattuu. Itse ostin automuovilta aidon boschin 157e. Sellasta aaltoilevaahan se kiihdytys oli. Paljon suurempi vaikutus syöntiin oli tuolla mittarilla kuin imusarjan puhdistuksella. Ja mulla tosiaan oli sitä paskaa ihan helvetisti, desitolkulla. Ahtaimpaan rööriin sai just ja just kynän menemään. Lähinnä vaikutti tehoihin se puhdistus..
Vastaa Viestiin