Lambda-arvo katsastuksessa

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
Tyhmyri
'Kapitän'
'Kapitän'

Lambda-arvo katsastuksessa

Viesti Kirjoittaja Tyhmyri »

Selittäkääs tyhmälle. Mä en nyt oikeen ymmärrä, että menikö auto (B Corsa 1.2 16 V) päästöjen suhteen kiikun kaakun läpi kun tuo lambda-arvo näkyy olevan ylärajalla? Koitin netistä surffata tietoa, mutta mä mitään noista ymmärtänyt..
Inssi sanoi 'ihan hyvät päästöt', mutta mulla ei sillon ollut tietty vielä tuota tarkastuskorttia kätösessä, jotta olisin tarkemmin voinut tutkailla sitä.

Tämmöset lukemat, ensinmainittu joutokäynti, jälkimmäinen kierroksilla 2700rpm (edellinen inssi laittoi vaan 2000rpm ja lyhyemmäksi ajaksi) noin 10 sek ajan:

CO=0/0
HC=0/0
Lambda-arvo 2700rpm= 1,03 (rajat 0,97-1,03)
CO2=13,90/14,50
O2=1,70/0,68 (rajat 5 %)

Tänään oli joku -10 C aamulla, kiesi oli tolpassa pari tuntia, sen jälkeen ajelin jonkun verran lähiteillä ennen katsastusta, pääsin suoraan katsastushalliin kun ketään ei ollut jonossa.
Nainen ratissa :bye: Adam Rocks 1.0T SIDI 85kw 2014
Agiperi
'Senator'
'Senator'

Re: Lambda-arvo katsastuksessa

Viesti Kirjoittaja Agiperi »

Uskoisin että optimaalinen arvo lambdalle on siitä välistä se 1.00 ja olikosse nyt niin että positiiviselle kun mennään niin merkkaa laihaa ja miinuksella rikasta... esim. pakoputkivuoto silloin nostanee lambda-arvoa.
Tyhmyri
'Kapitän'
'Kapitän'

Uusittiin koko pakoputkisto vuonna 2008 joten ei luulisi, että se jo vuotaa. Lienee joku muu syy. Mutta mikäänhän ei ole varmaa..no kai se on pääasia, että meni läpi. Josko vaan oli liian kylmä auto kun en yhtään käynyt motarilla päästelemässä. Tack ny sitte vaan.
AksuPaksu
OCF Member
OCF Member

Viesti Kirjoittaja AksuPaksu »

Kyllä ainakin minulla tuo lambda seilaa ihan jatkuvaa kaavaa siinä yhden molemmin puolin kierroksilla. Katsastusasemalla ne eivät kuitenkaa ota kun sen arvon mikä sillä napin painohetkellä sattuu olemaan... Tuskin tuossa paljon voi olla pielessä, kun kuitenkaan ei hc arvoa ole ollenkaan joka kielisi siitä ainakin että palamatonta bensaa jäisi...
-(z)- Tech1 diagnosoinnit onnistuvat tarpeeseen -(z)-
Pihassa: f11 530d, Model 3 LR
Tallissa: Vectra 2000 16v 1990
Entisiä: vectra b v6, Astra gsi 16v, Calibra 16v, Calibra tbo 16v, Calibra 8v, Astra c18xe, vectra c20xe ja useampi muukin -(z)-
Tyhmyri
'Kapitän'
'Kapitän'

Ahaa..mä jo huolestuin, että jossain falskaa. Ja näin ties mitä kauhukuvia vaihdettavasta katalysaattorista (koska ymmärrän näitä niin hyvin).
Täytyy mennä pikkuhuoltoon kuitenkin lähiaikoina, joten sillonhan varmaan huollossa näkevät jos jossain on jotain vilunkia, toivon ainakin.
Vastaa Viestiin