Vectra-B vasenetualapallonivel vaihto?
- Undertaker
- 'Diplomat'

Vectra-B vasenetualapallonivel vaihto?
Katastusmiehen mielestä pitää vaihtaa ks. osa. Onko vaikee vaihtaa? Mitä pitää tehä? Uus osa näyttäs olevan vaan 13e mut mitä noita alustanosia oon joskus vaihtanu niin vitun jumissa ne tuntuu olevan.
Re: Vectra-B vasenetualapallonivel vaihto?
Jos on alkuperäinen, niin oon ainaki itse porannu niitit irti alatukivarresta ja pallonivel työkalulla vääntäny irti pallonivelen. Uusi onki sit helppo asentaa, se ruuvataan kiinni alatukivarteen.
Jos on jo tarvike nivel, niin ruuvit auki vaan ja irti. Rautakangellaki voi yrittää vääntää vanhan pallonivelen irti.
Jos on jo tarvike nivel, niin ruuvit auki vaan ja irti. Rautakangellaki voi yrittää vääntää vanhan pallonivelen irti.
Tuossa vectrassa ei olekkaan enää sitä perinteistä kartiota, ja päällä mutteri.
Pallo näyttää tältä

Irti taitaa siis lähteä avaamalla se pultti siitä olka-akselista ja kiilalla levittämällä sitä sen rakoa vaihdon ajaksi, ja tosiaan kangella tai purkuraudalla nätisti irrottaa sen...
Pallo näyttää tältä

Irti taitaa siis lähteä avaamalla se pultti siitä olka-akselista ja kiilalla levittämällä sitä sen rakoa vaihdon ajaksi, ja tosiaan kangella tai purkuraudalla nätisti irrottaa sen...
Pihassa: f11 530d, Model 3 LR
Tallissa: Vectra 2000 16v 1990
Entisiä: vectra b v6, Astra gsi 16v, Calibra 16v, Calibra tbo 16v, Calibra 8v, Astra c18xe, vectra c20xe ja useampi muukin
-
keltanokka
- 'Diplomat'

Olen vaihtanu yhden alapallon omaan Vectraan ja täytyy todeta että onneksi oli kevät ja suhteellisen lämmin keli. Se pallonivel oli jämhtäny pahemman kerran ja ei auttanut vaikka miten yritti vääntää sitä liitosta ja taisi CRC pullo tyhjentyä siinä samalla. Nivel lähti mukavasti poraamalla, asteittain suuremmilla porilla ja päättyen 12mm poraan. Pimeällä parkkipaikalla lumessa ja pakkasessa en itse viitsisi toista kertaa ryhtyä samaan hommaan.
ite vaihoin sillä tavalla et hioin rälläkällä toiselta puolelta tukivartta niitin taaiseksi ja porasin oliko 5mm poralla reiän ja sit vaan vasaralla ja pistepuikolla naputti niitin irti.
- Undertaker
- 'Diplomat'

Kyllä nyt kuulostais siltä että vien suosiolla laitatettavaksi kun tosiaan lumisella parkkipaikalla en viitsi alkaa moiseen operaatioon jos tarttee alkaa rälläköimään tai jopa poraamaan.
Ainakin omassa vectrassa oli nivel niin jumissa että sitä kaks miestä väänsi irti metrisellä kangella ja sillonkin sai tehdä tosissaan töitä, suosittelen huoltoa lämpimästi jos ei ole kunnon paikkaa ja välineitä millä tehdä.
Tadaa
http://vectra.desteem.org/pallonivel.htm
Eli poraushommiksi menee, jos on alkuperäinen nivel, jos kerran jo vaihdettu niin sitten voi olla pulttiliitoksella.
http://vectra.desteem.org/pallonivel.htm
Eli poraushommiksi menee, jos on alkuperäinen nivel, jos kerran jo vaihdettu niin sitten voi olla pulttiliitoksella.
Opel Astra Caravan Diesel Automatic -01, Muu merkki auf Deutschland, Opel Vectra 1,8 CDX -95, Opel Astra Caravan 1,6 16V -97, Opel Kadett 1,6 Automatic -90, Opel Vectra CD 2,0 -93