Xenon-valojen säätöä?
Xenon-valojen säätöä?
B Omegassa kuskin puoleinen xenon valo-näyttää liian alas. Myös valokuvio on ihmeellinen ja lähes olematon. Asiastahan huomautti myös katsastusmies korjauskehotuksen muodossa. Kysyin tuota hommaa myös huollosta, mutta sanoivat ettei voi valoa mitenkään säätää. Vika kuulemma umpiossa tai polttimossa. Uusilla polttimoilla on kokeiltu, mutta homma ei muuttunut miksikään. Polttimo on kuitenkin täysin pohjassa ja paikallaan. Korkeudensäätöhän tapahtuu noissa alkuperäisissä xenoneissa (ilmeisesti) automaattisesti, mutta mitäs on nuo säätöruuvit tuossa umpiossa itsessään. Lieneeköhän sitten pitkien polttimoiden säätöön? Mitähän tuolle hommalle osaisi tehdä, kun ei heti ensimmäisenä viitsisi valoumpioita ostaa. Ja ennenkaikkea pitääkö tuo juttu paikkansa, ettei tuota valoa voi säätää mitenkään? Apukuskin puoleinen valo tosiaan on ihan OK.
Skoda Superb 3V5 4x4 DFCA, vm 2017
- kadett90
- OCF Member 2024

Re: Xenon-valojen säätöä?
En ole nyt ihan varma mutta kyllä siitä säätöruuvista pitäisi valoja pystyä säätämään jos siinä sellainen kerran on.
Perusasetus pitäisi kai ensin tehdä testerillä.
Perusasetus pitäisi kai ensin tehdä testerillä.
Tottakai perussäätö täytyy tehdä, ja ruuvit umpioissa juurikin sitä varten.
Jos ei säädöllä saa kuvioita kohdalleen eikä polttimon vaihtokaan auta on edessä todennäköisesti umpion vaihto.
Olen nähny pari autoa, halogeeneilla tosin joissa linssi on alkanut lämmön seurauksena muotoutumaan ja siitä syystä valoteho ja kuviot ihan kamalat.
Vaikka xenon lämpenee vähemmän kuin halogeeni niin kyllä sekin lämpenee aika paljon.
Joskus on ollut myynnissä tarvikepolttimoita joista on puuttunut UV-suojaus, tollaiset polttimot pilaa umpiot ajan kanssa. Tosin onneksi nykyään noita ei saa ellei sitten jotain 1€:n xenon polttimoita ostele epämääräisiltä aasian kauppialta..
Jos ei säädöllä saa kuvioita kohdalleen eikä polttimon vaihtokaan auta on edessä todennäköisesti umpion vaihto.
Olen nähny pari autoa, halogeeneilla tosin joissa linssi on alkanut lämmön seurauksena muotoutumaan ja siitä syystä valoteho ja kuviot ihan kamalat.
Vaikka xenon lämpenee vähemmän kuin halogeeni niin kyllä sekin lämpenee aika paljon.
Joskus on ollut myynnissä tarvikepolttimoita joista on puuttunut UV-suojaus, tollaiset polttimot pilaa umpiot ajan kanssa. Tosin onneksi nykyään noita ei saa ellei sitten jotain 1€:n xenon polttimoita ostele epämääräisiltä aasian kauppialta..
[*] www.alustasarja.fi [*]
[*] www.fabix.fi [*][/b]
[*] www.fabix.fi [*][/b]
Mulla oli aikoinaan sama ongelma ja luulin myös ettei sitä umpiota vois säätää kun siinä on se moottorisäätökin. Mutta on niissä säätöruuvitkin. Se ruuvi on onnettoman tuntunen mutta pyörittele vaan niin huomaat, että kuvio nousee jos oikeaan suuntaan pyörität. Koitappa liikutella polttimon päästä ja kattele ulkopuolelta, että heiluuko se linssi. Sieltä voi olla poikki tai rikki semmonen tuki ja linssi on toisesta reunasta irti ja siksi roikkuu
kato myös että sen toisen umpion sisukset ei ole irti. huomaa myös siitä että säätömoottorikaan ei liikuta sitä mihinkään. sieltä yleensä katkee yksi niistä kiinnitys tapeista
Vectra A -93 CD
Astra 1.9 -07 OPCline
Astra 1.9 -07 OPCline
Joo pitääpä kokeilla ropeltaa noita umpion sisuskaluja. Lieneeköhän varmaan tuo oikeanpuoleinen ruuvi on xenonille ja vasemmanpuoleinen pitkien polttimolle (?). Kumpaankohan suuntaan sitä namiskaa pyöritellään, että saa valokeilaa ylöspäin. Kokeilemallahan tuo tietty selviää... 
Laitimmaiset ruuvit on korkeussäädölle ja keskimmäiset sivuttaissäädölle. Ruuveja saa sitten pyöritellä aikas paljonkin ennekuin valot nousee/laskee. Pimeellä vaan säätää seinää vasten niin näkee kumpaan suuntaan liikkuu.
Pyörittelin tuossa pimeellä seinää vasten tota säätöä, mutta mitään ei tapahdu vaikka pyörittelisi tuomiopäivään saakka. Vaikuttaakos tämä nyt siltä, että on ne kiinniketapit rikki/poikki? Saakos noita säätöhiluja erikseen vai marssinko umpiokauppaan...?
No jos ei mihinkään liiku niin huonolta näyttää. Umpio kauppa voi olla kallis, mutta jos soitat i_kone:lle niin voit saada käytetyn ja ihan kohtuu hintaan. Olen tuolta kaverilta ostanut jonkin verran osaa omegaan, myös valoihin. Kaveri myös antaa vinkkejä osien vaihtoon. Puh. tuonne on 0400532605. Jos soitat muista sanoa onko B1 vai B2 malli.
Sieltä umpion sisältä on todennäköisesti mennyt rikki se "palikka" mikä tulee kiinni siihen säätöruuviin ja toinen pää on siinä heijastimessa. On heikkoa tekoa, jotain ihmemuovia kun ei pysy liimaamallakaan kasassa kauaa. Itselläni oli samanlaista vikaa ja vaihdoin sinne nuo säätöpalat ja nyt pysyy valot kohdillaan. Ostin nuo säätöpalat(metallia, alkuperäiset muovia) P.Lanttola nickin omaavalta henkilöltä täältä foorumilta. On tehnyt niitä jo useamman parin ja ovat satakertaa paremmat kuin orginaalit, tosin joudut purkamaan koko umpion että saat säätöpalan(t) paikoilleen. Omalla kohdalla sanoisin että kyllä kannatti kyseinen projekti, sai samalla putsattua umpiot sisältä päin. Valoteho parani älyttömästi.
Opel Kadett D 1.2N Vm.82, Opel Vectra B 2.0 CD Vm.97, Opel Omega MV6 aut. Vm.98, Opel Signum 2.0t Vm.04, Opel Corsa D 1.3cdti(90hv) Vm.08, Opel Vectra 3.2 V6 Stw Vm.04, Opel Astra H 1.9cdti Vm.07, Opel Astra G 2.2 Vm.01, Opel Astra J 1.6T Vm.11
Tämä ei varsinaisesti liity tämän ketjun säätöasioihin, mutta :
Voiko jostain havaita, että onko xenon-valoista "powerit loppumassa" tai esim. polttimon palaminen todennäköistä?!? Itse olen havainnut, että vänkärin puolen xenon palaa ainakin autotallin seinän heijastumasta päätellen tavallista tummempana eli ilmeisesti on pientä hiipumista ilmassa. Kuskin puolen valo ok. Edestä päin katsoessa ei niin suurta eroa heti huomaa, mutta tosiaankin tuo toinen xenon-valo muistuttaa tavallista polttimoa valoteholtaan. Polttimot ovat tietääkseni alkuperäiset 07 alusta. Mitä polttimoita suosittelisitte ja pitääkö/kannattaako vaihdattaa molemmat kerralla?!?
Voiko jostain havaita, että onko xenon-valoista "powerit loppumassa" tai esim. polttimon palaminen todennäköistä?!? Itse olen havainnut, että vänkärin puolen xenon palaa ainakin autotallin seinän heijastumasta päätellen tavallista tummempana eli ilmeisesti on pientä hiipumista ilmassa. Kuskin puolen valo ok. Edestä päin katsoessa ei niin suurta eroa heti huomaa, mutta tosiaankin tuo toinen xenon-valo muistuttaa tavallista polttimoa valoteholtaan. Polttimot ovat tietääkseni alkuperäiset 07 alusta. Mitä polttimoita suosittelisitte ja pitääkö/kannattaako vaihdattaa molemmat kerralla?!?
Opel Zafira B 1,9 CDTI AT -07 163 tkm Z19DT 8-venttiilinen, hyvin nakuttaa ja rullaa...
EX 5 Pösöä: 309 1.3 GR, 2x306 (1.9 SRDT ja 1.6 XR), 307 wagon 1.6 bensa ja 407 1.6 HDI SW
EX 5 Pösöä: 309 1.3 GR, 2x306 (1.9 SRDT ja 1.6 XR), 307 wagon 1.6 bensa ja 407 1.6 HDI SW
Kyllä sen tuosta värisävyn muuttumisesta huomaa aika hyvin. Mulla meni todella siniseksi omassa väri ennen kun meni kokonaan mykäksi. Kun irroitat sen polttimon niin palanut polttimo on kokonaan samea, sitten kun menee niin pahaksi ja todennäköisesti aika pian meneekin. Ainakaan itsellä ei montaa viikkoa vajaasävyisenä kestäny.OpelAndy kirjoitti:Tämä ei varsinaisesti liity tämän ketjun säätöasioihin, mutta :
Skoda Octavia TDI
Joo eiköhän tuosta luultavasti ole polttimo jossain vaiheessa menossa vaihtoon. Itselläni hiipui edellisessä B Omegassa myös vänkärin puoleinen polttimo hiljalleen ja väri muuttui haalean violetiksi. Eipä tuo sitten enää pitkään kestänytkään. En noista eri valmistajien laaduista niin tiedä, mutta paljonhan noissa xenon-polttimoissa on hinnat tulleet alas ja markkinoille kaikenlaisia tarvikeversioita. Itse tilasin joskus polttimot http://www.xenonkauppa.fi/ -nettikaupasta ja oli kyllä mielestäni hinta ja laatu kohdallaan. Pareittainhan nuo on vaihdettava. Tulee luultavasti muuten sävyeroa valoihin, vaikka polttimoiden värilämpö olisikin sama...OpelAndy kirjoitti:Tämä ei varsinaisesti liity tämän ketjun säätöasioihin, mutta :
Minkälaiset nuo b vectran alkup. xenonit on parhaimmillaan, eli tuleeko niillä laaja ja hyvä valokuvio? Tuntuu että oma ei ehkä ole vieläkään riittävän hyvä, vaikka on uudet philipsin polttimot ja valot suunnattu mutulla. En muista enää minkälaiset nuo b vecun halogeenivalot on, mutta ainakin pitkät tuntui että näytti tosi hyvin ja tässä nykyisessä tulee sellainen olo että niitä pystyis kyllä parantamaan jos ne suuntais uudestaan. Omassa tulee sellainen todella selkeä "valopallo" siihen keskelle valokuviota kun laittaa pitkät päälle, mahtaakohan nuo valot olla käännettynä liian keskelle? Jos vertaa jonkun bimmerin tai vastaavan alkuperäisiin xenoneihin niin tuntuu että nuo b vecun xenonit ei saa minkäänlaista valokuviota aikaiseksi, onko ne todella noin huonot vai onko mulla vain säädöt perseellään?
Astra H GTC -05 Z20LER
Vectra B2 Sport -01 Z22SE Ex.
Vectra B2 Sport -99 X20XEV R.I.P (http://s514.photobucket.com/albums/t347/Tubsukka/)
Vectra B2 Sport -01 Z22SE Ex.
Vectra B2 Sport -99 X20XEV R.I.P (http://s514.photobucket.com/albums/t347/Tubsukka/)