F-Astran takalasinpyyhkimen moottori
F-Astran takalasinpyyhkimen moottori
Juu eli takalasin sulka on jäänyt lasin puolitiehen -> moottori luultavasti hajonnut. Itseäni vain hämää pyyhkimen moottorista kuuluva naksunta. Eli naksuntaa kuuluu vaikka viiksi on off-asennossa eli riittää kun autossa on virrat päällä. Naksuntaa kuuluu myös, kun viiksen laittaa takalasinpyyhintä asennolle.Moottoreitahan on hajonnut varmaan joka astrasta, mutta onko teiltä kuulunut tuollaista ääntä, mä en keksi miksi naksunta kuuluu myös off-asennossa. Osaako joku auttaa?
- kadett90
- OCF Member 2024

Re: F-Astran takalasinpyyhkimen moottori
Se johtunee siitä että se moottori ei ole pysäytysasennossa.Sinne menee jännite koko ajan vaikka viiksi on lepoasennossa.Se moottori vasta katkaisee sen jännitteen kun pyörähtää lepoasentoon.Tosin jos se moottori on jumissa niin olisi sieltä kaiken järjen mukaan pitänyt jo sulake mennä.
95% varmuudella moottori ei ole hajonnut, vaan yksinkertaisesti moottorista pyyhkijän varrelle tuleva akseli on vuosien saatossa paskottunut/ruostunut jumiin.
Voit vaikka laittaa takalasin pyyhkijän päälle, ja kädellä avustamalla liikuttaa vartta suuntaan jos toiseenkin pyyhkijän moottorin ollessa päällä. Luultavasti palaa takaisin lepoasentoonsa.
Uutta moottoria turha ostaa, sillä vanhan saa elvytettyä vielä toimivaksi puhdistamalla ja rasvaamalla.
Nimim. Aikanaan '94 farkkuastran takalasinpyyhkijän moottorin puhdistamalla "korjannut"..
(PS. Katso myös takaluukun johtosarjan kunto takaluukun läpivientikumin sisältä!)
Voit vaikka laittaa takalasin pyyhkijän päälle, ja kädellä avustamalla liikuttaa vartta suuntaan jos toiseenkin pyyhkijän moottorin ollessa päällä. Luultavasti palaa takaisin lepoasentoonsa.
Uutta moottoria turha ostaa, sillä vanhan saa elvytettyä vielä toimivaksi puhdistamalla ja rasvaamalla.
Nimim. Aikanaan '94 farkkuastran takalasinpyyhkijän moottorin puhdistamalla "korjannut"..
(PS. Katso myös takaluukun johtosarjan kunto takaluukun läpivientikumin sisältä!)
Kiitos vinkeistä. Pitää huomenna koettaa elvyttää ja putsailla tuota akselia.
Ja ascona_c oli oikeassa eli nyt on pyyhin elvytetty crc:llä.
Itse olin aivan varma että moottori on kärvähtänyt, mutta se naksunta vähän hämäsi.
Itse olin aivan varma että moottori on kärvähtänyt, mutta se naksunta vähän hämäsi.