Vectra B Pitkittäisten takanivelten vaihdosta

Auton alustaan liittyvä keskustelu.
Renkaat, vanteet, madaltaminen, jarrut, jne...
keltanokka
'Diplomat'
'Diplomat'

Vectra B Pitkittäisten takanivelten vaihdosta

Viesti Kirjoittaja keltanokka »

Mistä kannattaisi hankkia työkalu että saisin ne surullisen kuuluisat pitkittäiset nivelet uusittua? Vai vuokraako joku foorumilainen työkalua tähän hommaan? Mikäli näin niin aina voi laittaa yksityisviestiä asiasta. Kaipaisin myös vähän tietoja miten olette onnistuneet tässä hommassa, lähinnä sitä miten lujassa ne nivelet on siellä tukivarsissa. Eli kannattaako itse ryhtyä tähän hommaan ja mikäli taas vie korjaamolle niin mikä on ollut työn osuus neljälle puslalle?
rgs1
'Diplomat'
'Diplomat'

Re: Vectra B Pitkittäisten takanivelten vaihdosta

Viesti Kirjoittaja rgs1 »

Kun neljästä puslasta puhut niin tarkoitat kuitenkin poikittaistuen ulkopäitä? Pitkittäistuen puslia on vain 2/auto.
keltanokka
'Diplomat'
'Diplomat'

No poikittaisia niveliä. Tuli tiedusteltua ja halvin tarjous pelkälle työlle olisi luokkaa 150€. Yksi pusla väljä mutta parempi vaihtaa/vaihdattaa kaikki kerralla.
keltanokka
'Diplomat'
'Diplomat'

Tuli tutkittua uusia niveliä ja nyt harmittaa että en ole rasvannu niitä vanhoja niveliä ajoissa. Paljekumien uloimmat kiristinrenkaat irtoaa tosi nätisti vaikka pienen O-rengaskoukun avulla tai pienen talttameisselin avulla. Sitten on helppoa suihkutella vaikka litiumpohjaista tölkkirasvaa ja narina loppuu. Samalla olisi tullut lisättyä nivelten elinikää kun rakenteeltaan ovat kuin pallonivelet eli kuluvat hetkessä loppuun mikäli rasvaus pettää.

Tässä vihje mikäli Vectran taka-akselistosta kuuluu narinaa. Ajoissa rasvaus ja matka jatkuu varmasti vielä samoilla nivelillä. Uudet nivelet aion asentaa/asennuttaa niin että paljekumien ulompien kiristysrenkaiden päät ovat ylöspäin, on sitten helppoa irroitella niitä kun nivelet ovat kiinni autossa. Takaisin saa kun vetää ylös ne paljemumit ja renkat paikoilleen, sitten vain työntää ne kumisuojat paikoilleen.
Uhtua
OCF Member
OCF Member

Viesti Kirjoittaja Uhtua »

Nuo ovat usein uutena tosi heikolla rasvalla. Itse olen niistä yleensä ottanut suojakumit myös irti, jo pelkästään sen takia ettei paikalleen lyödessä vaan pääse vaurioitumaan. Samalla olen laittanut niihin lisää rasvaa, ja en tiedä onko vaan mutu-tuntua mutta ei niitä ihan jatkuvasti sen jälkeen ole uusimaan joutunut. Tuo 150eur niiden vaihdosta on kyllä aika kova raha, niissä menee ammattilaisella noin tunti-max 1,5h kun ne on vaihdettu, opetellessakin ne kyllä vaihtaa parissa-kolmessa tunnissa. Vanhojen poissaanti on oma hommansa jollei ole ulosvetäjiä, pikku lämpö toki auttaa.
keltanokka
'Diplomat'
'Diplomat'

Kustannusarviot olivat luokkaa 150 - 250€ neljän puslan vaihdosta. Mitä ebay:stä katoin niin työkalu olis satasen luokkaa. En viitsi ostaa työkalua minkä toivottavasti travitsen vain kerran........

Vaikuttaa siltä että Vectra on todellinen pommi. Vikalista on pitkä kuin nälkävuosi ja heti kun saa yhden asian korjattua niin jo on seuraava vika kärkkymässä. Tässä esimerkkiä mitä on ollut omassa Vectrassa:

- Etujousi poikki ~ 50tkm
- Laturi kärähtänyt ~ 60tkm
- Jarrut puoltaa (kaikki levyt ja palat uusittu) ~ 60tkm
- Takapuslien narinaa, alkaen noin ~ 80tkm
- Vas. Etuoven saranat naksuu ~ 80tkm
- Katon liimaus irti ruoteista ~ 80tkm
- Alapallonivel reippaasti välyksellinen ~100tkm
- Nopeusmittari pumppaa ~ 120tkm
- Hanttimiehen oven kittaukset lohkeilee
terveestä pellistä ~ 135tkm
- ABS jarrut jurnuttaa pitävällä pinnalla ~ 140tkm
- Toinen alapallonivel tiensä päässä ~ 156tkm
- Taka-akselinnivelet tiensä päässä ~ 156tkm

Vertailuna voisi laittaa kokemuksen viitos Golfista lähes 180tkm asti. Siinä oli kaikki nivelet alkuperäisiä ja hyvässä kunnossa. Alusta oli todella jämäkkä lähes 180tkm matkan jälkeen. Oma mielipiteeni on että mikäli auton alusta pettää jo 100tkm kohdalla niin on jo kyse osien heikosta laadusta tai huonosti suunnitellusta alustan geometriasta. Vectran kohdalla veikkaisin jäljempänä olevaa koska sekä VW että Opel käyttävät hyvin pitkälle saman valmistajan ensiasennustuotteita (esimerkiksi Lemförder:in niveliä)
Verrokkina voin myös pitää F-Astraa noin 250tkm matkalta ja kyseisen auton vikalista ei yllä edes lähelle Vectran vastaavaa mikäli vertaa ajettujen kilometrien perusteella. Nykyään luotan jo enemmän +400tkm ajettuun Astraan kuin mitä +150tkm ajettuun Vectraan.

Tulipa taas avauduttua............. :lol:
Jussi V
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Jussi V »

Kovin vähillä kilometreillä on kyllä osat hajoilleet, tosin vaikuttaahan auton ikäkin asiaan.

Itse asiaan. Omaan vaihdoin nuo kyseiset nivelet juurikin asiaan tarkoitetulla työkalulla, minkä sain kaverin korjaamolta lainaksi. Toinen toimiva ratkaisu olisi irroittaa ne tukivarret ja painella niitä niveliä prässissä. Muistaakseni Boah mainosti joskus irroittaneensa itse tukivarret ja vieneensä ne uusien nivelien kanssa jollekkin koneistamolle(?). Ei tainnut olla kovinkaan monen kympin urakka. Tietysti halvempaa jos sen prässin kanssa pääsee itse touhuamaan.
Boah
'Diplomat'
'Diplomat'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Boah »

Pikkupajalla vaihtotyö kustansi 10e per nivel irtonaiseen tukivarteen. Samalla kun tukivarret on irti niin on 'mukava' fiksailla mahdollisesti jumissa olevat takajarrut. :peukku:
Toyota Corolla 2006 1.6 A
keltanokka
'Diplomat'
'Diplomat'

Tämän mukaan 150€-250€ on jo tosi hurja korvaus. Pitäisi löytyä sopiva työkalu joka kestäis vanhojen puslien irroituksen. Mitä olen suraillut aihetta netistä niin näyttää tosiaan siltä ett e-bay työkalut voi jättää omaan arvoonsa. Joillakin ollut se kokemus että työkalusta on katkennu molemmat ulosvedinpultit jo parin ensimmäisen puslan kohdalla. Suomessa maksaa 80-90€ ja mikäli ei edes kestä käyttöä niin turha investointi. En usko että kannattaa takoa irti niitä puslia. Siinä touhussa taitaa vääntyä myös itse tukivarret. Ovat varmsti kovin lujasti kiinni kun kerran työkaluista katkeaa ulosvedinpultit. Ei teillä löytyisi tietoja mistä saisi ostettua erilaisia puslanasennusholkkeja? Snap-on:lla näyttäisi löytyvän joitain tuumakokoja mutta eivät osu ihan kohille Vectran tapauksessa. Mikäli on pakko ostaa jotain niin ainakin näissä taitaa takuut toimia.
rgs1
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja rgs1 »

Minusta tuntuu oudolta, että vetopultti katkeaa, kun ihan tavallinen kierretanko kestää. Holkkeina toimii tavalliset hylsysatsin hylsyt. Olen pari kertaa kirjoitellut omista "puslatyökaluista" ja joskus viimevuonna?ko oli jonkun postaamana ihan kunnollisen työkalun piirustus.
keltanokka
'Diplomat'
'Diplomat'

Suuret kiitokset rgs1! Siinä olen itse osallistunut kyselemällä mutta eipä ollut mitään muistikuvaa ketjuista. Olen pelkästään toisten tietojen varassa kun en ole ikinä vaihtanu näitä puslia. Kierretankoa löytyy ja sillä olen kyllä saanu asennettua etupyöränlaakereita. Jos sitten kuitenkin kokeilisin sillä kierretangolla ja hylsyillä. Kyllä nyt taas minulla hankaloituu asiat muutaman vaivaisen puslan takia :hammer:
Vastaa Viestiin