auton malli:
miksi saan pieniä sähköiskuja auton korista???
miksi saan pieniä sähköiskuja auton korista???
eli miksi saan pieniä sähköniskuja auton ovista, onko jossain oikosulku tai osuuko jotku johdot runkoon...osaako joku selittää mistä se johtuu?
auton malli:
Omega B 2.5 V6 24v -94
auton malli:
Re: miksi saan pieniä sähköiskuja auton korista???
Staattinen sähkö.
Sitä lisää myös nyt esiintyvä runsas katupöly.
Myös omalla vaatetuksella voit vaikuttaa asiaan.
Auton sähköjärjestelmässä on niin pienet jännitteet(pl sytytyksen korkeajännitepuoli), ettet sormillesi tuntuvaa säkäriä helpolla aikaiseksi saa.
Sitä lisää myös nyt esiintyvä runsas katupöly.
Myös omalla vaatetuksella voit vaikuttaa asiaan.
Auton sähköjärjestelmässä on niin pienet jännitteet(pl sytytyksen korkeajännitepuoli), ettet sormillesi tuntuvaa säkäriä helpolla aikaiseksi saa.
"ON ERI ASIA TARVITA NIITÄ SAATANAN VALOJA, KUIN TAAS SE, ETTÄ OMAT VALOT AUTTAISI ASIAAN NIINKUIN NIITTEN KUULUISI! -Jiri
-
2.0 16v CDX
- 'Senator'

Itse LUULEN sen johtuvan staattisesta sähköstä, asiasta TIETÄVÄT voivat tarkentaa.. http://fi.wikipedia.org/wiki/Hankauss%C3%A4hk%C3%B6
Kumma homma että silti yksi ja sama auto antaa minullekin noita "sähköiskuja" lähes joka kerta kun autoon nousen, ei kylläkään ole oma auto
Kumma homma että silti yksi ja sama auto antaa minullekin noita "sähköiskuja" lähes joka kerta kun autoon nousen, ei kylläkään ole oma auto
-
2.0 16v CDX
- 'Senator'

TJT kerkesikin jo vastaamaan..
itelläki omegat antanu tällejä joskus.. varsinkin edellinen.. muistaakseni sillein poistu ongelma kun laitto eka jalan maahan ennen kun koskee peltiosiin. tämä siis sillon kun penkistä nousee.. vai oliko se just päin vastoin.. no kumminki.. nykynen ei anna tällejä
Vectra A -93 CD
Astra 1.9 -07 OPCline
Astra 1.9 -07 OPCline
se on päinvastoin, ensin kädellä vaikka ovenkarmiin ja sitten jalka maahan.
opel vectra c 2,2 gts
-
powerofopel
- 'Diplomat'

tätähän pysty vähentämään laittamalla sellaisen hienon hännän korista maahan roikkumaan, näitähän aina silloin tällöin näkee, vieläkin 
vectra a2 (gl->2000/GT) + calibra DTM-edition
Tää on muuten jännä juttu, mulla on ollut neljä samanlaista autoa, joista kolme jopa samaa vuosimallia ja vain yhdestä olen saanut näitä sähköiskuja. Siinä oli nailonvelouriset istuinpäälliset (muissa on ollut jotain muuta synteettistä materiaalia). Kipinää tuli joskus sopivissa vaatteissa toista senttiä ja se on jo vähän ikävän tuntuista käsiin otettavaksi, joten tapasinkin aina maadoittaa itseni avaimen välityksellä, ennen auton metalliosiin koskemista.
Tuo häntä muuten tasaa potentiaalin korin ja maan välillä tai jos se on kiinnitetty muovipuskuriin, niin puskurin ja maan välillä, ihmisen huomaamat sähköiskut tulevat sen ihmisen ja korin välisestä potentiaalierosta eli se häntä pitäisi laittaa omaan takamukseen, laahaamaan kynnystä pitkin
Tuo häntä muuten tasaa potentiaalin korin ja maan välillä tai jos se on kiinnitetty muovipuskuriin, niin puskurin ja maan välillä, ihmisen huomaamat sähköiskut tulevat sen ihmisen ja korin välisestä potentiaalierosta eli se häntä pitäisi laittaa omaan takamukseen, laahaamaan kynnystä pitkin
niin ennenhän auto ei ollut tyylikäs jos se naru ei roikkunu perässä. yks villitys.
opel vectra c 2,2 gts
-
mustapilvi
- 'Admiral'

Oikeastaan se auto saa niitä räpsyjä ihmisestä, eikä ihminen autosta.
.
Samasta asiasta kärsittyäni, tai oikeastaan naisväen siitä nalkutettua, korjasin asian pikku lisävirityksellä. Laittaisin kuvan, mutta en kehtaa kun tuli niin ruma, mutta periaate on sellainen, että auton oven muoviseen sisäkahvaan, sellaiseen kohtaan, josta aina otetaan automaattisesti kädellä kiinni kun noustaan autosta, kiinnitin "siistin" iso- ja litteäkantaisen metalliruuvin. Sen mutteripuolelle, siis kahvan sisälle, kiinnitin kaapelikenkään juotetun 1 megaohm vastuksen ja sen toisen pään oven sisällä vaeltavaan maajohtimeen. (Saattaa riittää myös jokin peltiin kosketuksissa oleva ruuvin kanta, mutta sellaista oli vaikeampi löytää kun peilin moottorin miinusjohto siinä vieressä.) Viritys pelaa aivan hienosti, ja saattaa olla jossain tapauksessa (teoriassa) turvallisempi kuin suora -käsi peltiin ja kantapää maahan- periaate. Jos sattuu polkasemaan besalammikkoon kipinän, se tekee unohtumattoman elämyksen. En tiedä sellasta kuitenkaan tapahtuneen. Temppu kuulostaa tietysti (akattomista) turhuudelta, mutta se oli kyllä kovin helppo tehdä. Sen kahvankin saa avatuksi lähes ilman työkaluja. Ja nalkutus loppui.
UGH
Samasta asiasta kärsittyäni, tai oikeastaan naisväen siitä nalkutettua, korjasin asian pikku lisävirityksellä. Laittaisin kuvan, mutta en kehtaa kun tuli niin ruma, mutta periaate on sellainen, että auton oven muoviseen sisäkahvaan, sellaiseen kohtaan, josta aina otetaan automaattisesti kädellä kiinni kun noustaan autosta, kiinnitin "siistin" iso- ja litteäkantaisen metalliruuvin. Sen mutteripuolelle, siis kahvan sisälle, kiinnitin kaapelikenkään juotetun 1 megaohm vastuksen ja sen toisen pään oven sisällä vaeltavaan maajohtimeen. (Saattaa riittää myös jokin peltiin kosketuksissa oleva ruuvin kanta, mutta sellaista oli vaikeampi löytää kun peilin moottorin miinusjohto siinä vieressä.) Viritys pelaa aivan hienosti, ja saattaa olla jossain tapauksessa (teoriassa) turvallisempi kuin suora -käsi peltiin ja kantapää maahan- periaate. Jos sattuu polkasemaan besalammikkoon kipinän, se tekee unohtumattoman elämyksen. En tiedä sellasta kuitenkaan tapahtuneen. Temppu kuulostaa tietysti (akattomista) turhuudelta, mutta se oli kyllä kovin helppo tehdä. Sen kahvankin saa avatuksi lähes ilman työkaluja. Ja nalkutus loppui.
UGH
Mä olen käyttänyt työkenkinä melko usein Sievin ESD-kenkiä. Ne jalassa ei ole saanut autostakaan sähköiskuja.
vaatetus vaikuttaa varmasti, minä saan räpsyja jo kotona naulakosta.
opel vectra c 2,2 gts
Ja mä sain töissä peltisestä pukukaapista ja ovista, joita tulee päivän mittaan avattua/lukittua joskus satoja kertoja. Pahimmillaan avaimen ja oven lukon välillä räpsähti 1-2cm kipinä kun olin laittamassa avainta lukkoon oven avatakseni, näytti aika hienolta hämärässä käytävässä yöaikaan.lmb-58 kirjoitti:vaatetus vaikuttaa varmasti, minä saan räpsyja jo kotona naulakosta.
-
Speedvelvet
- 'Senator'

Sillonku ostin tuon vekkulin niin olin lähdössä koeajolle niin aukasin oven niin räpsähti sormille. No olihan se melkein rakkautta ensi räpsäyksellä.