Astra F -94 Farmari etuiskarit?

Auton alustaan liittyvä keskustelu.
Renkaat, vanteet, madaltaminen, jarrut, jne...
hellraider
'Agila'

Astra F -94 Farmari etuiskarit?

Viesti Kirjoittaja hellraider »

Tervehdys kaikille!
Meitsi on nyt sitten ostanut ekan opel auton. Toistaiseksi olen ollut todella tyytyväinen, kyseinen auto on mielestäni helmi ajaa! Mutta, ikä on tehnyt tehtävänsä etuiskareille jotka menee vaihtoon. Kysyisinkin: Mitä kaikkea sinne nyt tulee, joku laakeri? ja se kumijuttu(hapertunut)? Kiitos! Ja jos jjollain olis vaikka myynnissä kyseiset osat ja hyviä ostaisin vaikka pois, EDULLISESTI tietenkin :)
keltanokka
'Diplomat'
'Diplomat'

Re: Astra F -94 Farmari etuiskarit?

Viesti Kirjoittaja keltanokka »

Asensin Bogen korkeapainekaasut omaan Astrafarkkuun vuonna 2005 ja vielä oli katsastuksessa todella hyvät paineet edessä. Jouset olen joutunut uusimaan pari kertaa, katkeilun takia, sitten viime iskarinvaihdon. Osasyy iskareiden kestävyyteen on varmsti se että asensin samalla pölynsuojakumit jotka myös ostin Motonetistä. Niitä korin kiinnityskumeja ei siten kannata ostaa Motonetistä. Ostin vahingossa Topranit ja ne kesti tasan yhden talven ja hapertuivat piloille. Kunnon kiinnityslaipan hinnalla saa kahdet Topranit mutta tämä on sijoitus mitä kannattaa tehdä. Yläpään laakerit olen aina puhdistanut & rasvannu uudestaan ja hyvin on toiminut. Ole tarkkana ettei laakeri mene väärinpäin kun asennat. Tämä tapahtui kerran minulle ja sitten käy niin että iskarin varsi pyörii mutterin sisällä.

Kannattaa melkein vaihtaa etujouset samalla että ei tartte heti olla availemassa näitä paketteja uudestaan ja tosiaan investoida niihin pölynsuojakumeihin. Minun Astrassa oli alkuperäiset iskarit kun avasin ne joustintuen mutterit. Olivat tosi kireällä ja hetken luulin jo että katkeavat kesken avaamisen. Vaati tukevan ruuvipenkin ja kunnon rautaputken. Kannattaa puhdistaa hyvin ja uusien muttereiden kierteisiin tervasuihketta tai kuparitahnaa niin lähtee paremmin auki seuraavan kerran. Uusien muttereiden kiristysmomentti on 200 Nm

Mikäli sinulla ei ole jousipuristimia niin pärjää ihan hyvin Motonetin peruspuristimilla. Nämä ovat kestäneet monta irroituskertaa ja eivät ole kovin kalliita. Vihjeenä vielä että kannattaa vähän löysätä iskareiden yläpäiden kiinnitysmuttereita ennen tolppien irroittamista autosta. Kierroksen verran riittää niin lähtevät sitten mukavasti kun jousien kuormat ovat puristimien varassa.

Itse irroitin tolpat autosta mutta kai se vaihto onnistuu myös vaikka ei irroita alapalloja. Alapallojen irroitus saattaa olla hankalaa mikäli autossa on alkuperäiset niiteillä kiinni olevat nivelet.
hellraider
'Agila'

Moi.
Vau olipas kattava vastaus, joo olen menossa ostoksille Motonettiin josta ajattelin osat hankkia. Eli ostoslista olisi: nesteiskarit, ne laakerit, sehapertuvakumi, ja suojakumi? jousia pitää harkita vielä kun budjetti ei ole niin pitkällä....viisainta olisi kuitenkin vaihtaa nekin kait joten jostain on taalat revittävä :) Velipojalla on työkalut ja asiantuntemusta tällaiseen remppaan. olen kerran vaihtanut itse erimerkkiseen(mazda626) autoon koko jousi-iskarisetin taakse ja se oli aikas helppo homma. Sain kaupanpäälle Opelin korjausoppaan jota kannattanee selailla homman edetessä. Kiitos vastauksesta!
keltanokka
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja keltanokka »

Vältä tätä osaa ainakin Topran merkkisenä. Ei tuota muuta kuin harmia kun on vaihtoa vaille vuoden kuluttua. Ajan itse autoa säästellen ja kuitenkin kumiosa repeytyi ja venyi samaan malliin kun mitä oli yli 10 vuotta vanhat alkuperäisosat. Ostin Fiksus tarvikeliikkeestä uudet ja vaihdoin ne 2006. Vielä alla samat ja ovat jopa ehjät.

Jousijalan ylätuki Astra 18-1311 Astra-F Joustintuen ylätuki [1991 - 1998] 14.90 €

Ja näihin kannattaa investoida. Paketti taisi sisältää suojakumien lisäksi uudet pohjaanlyöntisuojat:

Iskunv suojakPARI AstraKadett 17-3906 Astra-F 91->98 ETEEN PARI (ei GSi) [1991 - 1998] 22.00 €
hellraider
'Agila'

Morjens! Tämä selventi, nyt tietää mitä hommata. Kertoilen miten homma meni :)
Tuomas
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

hellraider kirjoitti:ostoslista olisi: nesteiskarit
Eipä niitä muita olekaan, joskus sata vuotta sitten oli vielä kitkaiskareitakin :D
keltanokka kirjoitti:Vältä tätä osaa ainakin Topran merkkisenä. Ei tuota muuta kuin harmia kun on vaihtoa vaille vuoden kuluttua. Ajan itse autoa säästellen ja kuitenkin kumiosa repeytyi ja venyi samaan malliin kun mitä oli yli 10 vuotta vanhat alkuperäisosat. Ostin Fiksus tarvikeliikkeestä uudet ja vaihdoin ne 2006. Vielä alla samat ja ovat jopa ehjät.
Ylipäätään kannattaa välttää ns. tarvikeosana, tarvikeosien kumilaatu tapaa olla luokattoman huonoa melkein merkkiin katsomatta. Veli vaihdatti nuo joskus muutama vuosi sitten ad-korjaamolla ja varta vasten pyysi laatuosaa. Kestivät vuoden nekin. Valitettavasti niistä ei selvinnyt valmistajan nimeä.
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
hellraider
'Agila'

Nyt on sitten vaihdettu eteen ne iskarit. Motonetista iskarit ja yläpään kumit fixus...valmistajan nimeä ei näkynyt..raidetangonpää pullahti ulos pentele....mutta näytti et jäi ehjäksi joten lumpsahti takaisinkin....vaihdan sen kuitenkin myöhemmin. aikaa meni mukavasti kun toinen puoli oli tiukassa, pallonivelet tuottivat päänvaivaa, oli muuten tiukassa!! Hyvä tuli ja on mukava ajaa taas!
Vastaa Viestiin