Astra -99 raitisilmasuodatin

Koriin ja sisustaan liittyvät asiat. Keskuslukko, sähkölasit, sisustan purku, jne...
Vastaa Viestiin
Kädetön
'Agila'

Astra -99 raitisilmasuodatin

Viesti Kirjoittaja Kädetön »

Heippa, toivottavasti kyssäri tulee oikealle palstalle...mulla on -99 Astra 1,6 ilman ilmastointia ja sisään on pölähdellyt koivunsiemeniä ja muuta roskaa ihan yhtäkkiä. Ajattelin vaihtaa raitisilmasuodattimen jos siitä olisi apua. Pakko kysyä ja varmistaa vielä täältä, kun en ole itse autoja ropannut viimeiseen 20 vuoteen ja nyt ostin tuon Astran. Suodatin mulla on ja käsittääkseni sen paikka on jossain apukuskin jalkatilan vasemmalla puolen. Hanskalokerossa näytti olevan muutamia torkseja ja jos otan ne irti, niin saanen hansikaslokeron pois ja pääsen vetää vanhan suodattimen (jos sitä siellä edes on) pois ja tökkäämään uuden tilalle? Meneeköhän helposti vai ruttautuuko työnnettäessä? Mitä muuta tulisi ottaa huomioon? Voiko suodatin mennä vahingossa väärinperin vai lukeeko siinä vai katonko vaan miten mahdollinen vanha on ollut paikoillaan? Olisi kova jos saisin nopeasti neuvoja. Lapsi on koivu- ja pölyallergikko ja olisi saatava homma pikaisesti tehtyä. Kiitos kaikille.
Altti450
OCF Member 2018
OCF Member 2018

Re: Astra -99 raitisilmasuodatin

Viesti Kirjoittaja Altti450 »

Terve kädetön,

ainakin ilmastoiduissa versioissa se on siellä hanskalokeron takana (6?:lla torxilla kiinni) siellä vasemmalla sivulla. Itse ainakin ensimmäisellä kerralla hain luukkua kun oli sen verran huomaamaton. Se voi olla metalliklipsuilla tai muutamalla ruuvilla kiinni. Suodattimessa on nuoli ilman kulkusuunnan mukaan.
VWSharan 2.0TDI, Vectra C 1.9CDTI exiä kymmenkunta ooppelia ja muutama kansanauto.
PolarSeaBlue
OCF Member
OCF Member

Viesti Kirjoittaja PolarSeaBlue »

Vaihdon juuri pari viikkoa sitten vm. 2000 1.8 G-Astraan raitisilmasuodattimen. Eikä ilmastointia ole minullakaan. Ei ollut suodattimen vaihdossa mitään hankaluuksia.
Suurin kompastuskivi taitaa olla oikean sorttisen suodattimen hankinta. Niitä on kahta sorttia ja hieman kokoeroa suodattimilla. Muistaakseni Behr ja Delphi.

Apukuskin penkki taka-asentoon, niin on ihan hyvät työskentelytilat.
Ne hanskalokeron torxit tosiaan irti ja ulosvedettäessä lokeron sisävalon johtoliitin irti myös.
Suodattimen kotelo näkyy sitten siellä vasemmassa laidassa. Siinä päätykannessa taisi olla pari ruuvia ja muoviklipsejä.
Vanha suodatin tuli ulos oikeinkin helposti. Käytin pölynimurin rakosuulaketta kotelon sisäpuolen imurointiin ja nihkeällä rätillä vielä viimeistelin loput pölyt pois.
Mulla oli uuteen suodattimeen merkitty virtaussuuntanuoli, joten ei edes tarvinnyt katsoa mallia miten päin se vanha siellä olikaan.
Ilman väkivaltaa ja runnommista uusi meni hellästi ja hitaasti ujutellen kyllä asemiinsa kohtuullisen helposti. Hyvin vähän sitä joutuu taivuttamaan, ettei ei ihan heittämällä sinne mene, mutta helposti kuitenkin.

[Edit:] Noniin, tuli nyt hieman kertauksen luontoisesti, kun kävin kesken viestin kirjoituksen toimittamassa muita asioita. Samat asiat ovat kyllä täällä aikaisemminkin olleet esillä.
Oikeampi osasto olis vissiin ollut "Kori ja sisusta", koska ylläpitäjä kehottaa olemaan laittamatta tekniikkakysymyksiä tähän osastoon, kiitos.
4x Astra (G, 2x H & K): B16SHT, 2 kpl Z18XE & Z20LEH + Insignia A14NET
himrallye
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja himrallye »

Ei ole muuten helppo homma merkkihuollossakaan (tietysti henkilöstä riippuen) mutta omassa oli huolto työntänyt väkisin reikään ja kansi kiinni. Kun seuraavaksi vaihdoin itse, niin otin kurttuisin suodattimen mukaan ko. liikkeen tiskille ja sain "takuuseen" uuden. Ei se ihan helposti mene paikalleen vaikka on oikea osa kädessä. On se jännä juttu kun B- Vectrassa asia hoituu paljon helpommin :yes:
Astra K - 17 1.4TASS
Vectra B - 00 2.2 Elegance Voyager
Zafira
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Zafira »

Behriin suodatin menee paikalleen kun työntää vaan, mutta Delphin kanssa saa tapella, että suodattimen saa paikalleen jotenkuten ehjänä.
Kädetön
'Agila'

Kiitos vastauksista. Saa nähdä kuinka mekkoväen edustajan selviän. Mulla on Framin suodatin ja tänään on H-hetki :o
dobh
'Agila'

Viesti Kirjoittaja dobh »

Kannattaa tietysti vielä paikalleenlaiton jälkeen tarkistaa vaikka taskulampun kanssa että uusi suodatin on urissaan. Itsellä ensimmäisellä yrittämällä suodatin meni helposti "paikoilleen", mutta ihmettelin kun sisälle alkoi lentelemään roskia eikä niiden tulo lakannut. Kurkkaisu suodatinkotelon sisään ja sieltähän se vika löytyi. Suodatin irti ja takaisin paikoilleen, tarkistus ja roskien tulo lakkasi siihen. Toki vielä ensimmäisessä tuulettimen "pölläytyksessä" jotain rippeitä silmille lenteli, mutta eipä enää sen jälkeen.
Kädetön
'Agila'

No just tänään pölähti roskia sisään kun laitoin puhalluksen kylmälle ja kolmosasentoon :-? Ihmettelen vaan että miten te sinne kurkkaatte kun se aukko on siellä ihan edessä jalkatilassa eikä pää mene niin pitkälle. Mulla ei oo ainakaan silmiä päälaella...vai peilikö avuksi? Jotain häikkää on pakko olla. Roskat pysy kurissa reilun viikon.
Vastaa Viestiin