Laturin hiilistä.
Mulla oli 2.0 GSi8v Kadetissa laturin hiilet lopussa. Autossa oli 14v hiilet ja korjaaja vaihtoi sinne 14.6v versiot. Voiko tuosta olla haittaa? Voiko laitteet saada liikaa virtaa? Mulla ei ole pahemmin sähköpuolen taitoa, joten tää kyssäri voi olla aika aloittelijatasoa..kyllä mä tiedän et siellä on sulakkeet,mut miten pitempiaikaisessa käytössä pieni ylijännite vaikuttaa.
Eikö asia ole niin, ettei hiilillä säädetä latausjännitettä, vaan säädön hoitaa jännitteensäädin. Optimi jännite autokäytössä on 14V, mutta en usko että tuolla 0,2V ylityksellä on merkitystä. Osa tarvike jännitteensäätimistä on säädetty 14,4-14,6V jännitteisiin juuri pohjoisen vaativien talviolosuhteiden takia, jotta akku latautuisi nopeammin -> saattaa kuluttaa akkua hieman nopeammin. Näin meille ainakin on koulussa opetettu, korjatkoon joku jos on parempaa tietoa.On 2003-09-24 17:27, Jyrki K wrote:
Mulla oli 2.0 GSi8v Kadetissa laturin hiilet lopussa. Autossa oli 14v hiilet ja korjaaja vaihtoi sinne 14.6v versiot. Voiko tuosta olla haittaa? Voiko laitteet saada liikaa virtaa? Mulla ei ole pahemmin sähköpuolen taitoa, joten tää kyssäri voi olla aika aloittelijatasoa..kyllä mä tiedän et siellä on sulakkeet,mut miten pitempiaikaisessa käytössä pieni ylijännite vaikuttaa.
<font size=-1>[ This Message was edited by: pkh on 2003-09-24 17:34 ]</font>
boshin laturissa hiilet ja jännitteensäädin on yhtä ja samaa pakettia ja kiinni kahdella ruuvilla laturin takapäässä.
ainoita haittapuolia korkeasa jännitteestä on että polttimoiden käyttöikä lyhenee tosin niitten antama valoteho on suurempi joka ei ollenkaan huono juttu pimeässä suomessa. ja jotkut halppis buusterit ja mankat alkaa lämmetä ja katkomaan virtoja.
ainoita haittapuolia korkeasa jännitteestä on että polttimoiden käyttöikä lyhenee tosin niitten antama valoteho on suurempi joka ei ollenkaan huono juttu pimeässä suomessa. ja jotkut halppis buusterit ja mankat alkaa lämmetä ja katkomaan virtoja.
Vectra OPC vagon, Astra j ctdi paku, Astra h GTC, Vectra c sedan.