(Siirretty viesti vieraskirjasta)
Jani 3. heinäkuuta 2002 19:57:59
Teksti1 : Vectra B DTI-16v, 90kw.
Lueskelin noita juttuja öljynsyönnistä. Mun opelilla ajettu 150tkm. ja öljyn menekki on edelleen kysymysmerkki. 5w-40 opelin oma litku. Se kuulemma normaalia jos syö 6dl/1000km. ?? . Viisaat opelin myyjät kertoneet.
öljynsyönnistä
Minulle sanoneet saman että 0.6L/1tkm ja mikä on mielestäni todella paljon ehjässä ja uudessa moottorissa. Valitukset ei auta (MetroAuto). Huomasin omassa autossani että mitä enemmän startteja niin sitä enemmän kulutti öljyä (5w-40) ja pitkässä matka-ajossa ei sit kulunut ollenkaan. Tein testin jossa putsasin turbolle menevän imuletkun ja annoin moottorin käydä minuutin tyhjäkäyntiä (kylmä moottori). Tarkistin imuletkun joka oli aivan märkä öljystä. Vaihdoin 5w-50 öljyt ja öljyä alkoi kulua nyt matka-ajossakin 1.5L/1tkm. Mietiskelin että jos paksua öljyä koneessa niin öljyä kuluu reippaasti ja öljy karkaa moottorin huohotin letkun kautta imusarjaan. Vaihdoin nyt 0w-40 öljyihin ja öljyn häviäminen loppui. Olen nyt ajanut 2tkm ja öljyn pinta pysynyt paikoillaan. Aion kokeilla vielä Castrol 0w-30 öljyjä. Veikkaan että huohotin järjestelmässä on suunnitteluvirhe ja nokka-akseli pystyy roiskimaan paksun öljyn sinne. Kävin myös Autotohtorin luona mittauttamassa kampikammion paineet jotka olivat hyvät, eli ei pitäisi olla väljäkään.