Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Voi kilin v*ttu sanon minä! Tossa alkuviikosta vaihdoin tohon X20XEV:iin uuden öljypohjan tiivisteen kun vanha vuoti. Uusi tiiviste oli mallia loiskelevyllinen, eli loiskelevyyn oli vulkanoituneena tuo tiivistepinta (itseasiassa vanha oli samanlainen). Uuden tiivisteen laitoin kiinni ilman mitään mömmöjä, eli huolellisesti pinnat puhtaaksi ja uusi tiiviste paikalleen ja pohja kiinni. Öljypohjan pultit kiristin "käsituntumalla", en naama irvessä sentään mutta kireälle laitoin. Pultteihin en myöskään nähnyt tarpeelliseksi laittaa mitään kierrelukitetta. Nyt kun kurkkasin auton alle, niin näyttää taas olevan tuolta tiivisteen välistä kostea.
Millä helvetillä ton saa tiiviiksi??? Pitääkö laskea öljyt helvettiin ja taas avata toi p*ska ja laittaa jotain sittenkin mömmöä väliin? Ei naurata enää, ei.
Jos sillä on mitään merkitystä, niin ko. -XEV on vanhempaa mallia ja öljypohja on 1-osainen teräksinen.
Tarkoitatkos madi tolla öljypumpuntiivisteellä sitä kaksi osaisen öljypohjan alemman osan tiivistettä? Omaan tuli se vaihdettua, mutta koska ylempikin tiiviste vuotaa, niin on aika mahdotonta sanoa että pitääkö edes se alempi... Ylemmän tiivisteen vaihto olisi ihan järkevää, mutta kun tuo kone on tuolla keulalla väärinpäin, niin taitaa öljypohjan irroitus olla aika työläs.
Madin kommentti lienee mulle tarkoitettu, ja kuten aloitusviestissä mainitsin niin kyseessä on -XEV yksiosaisella teräksisellä öljypohjalla. Eli kyseessä on joko öljypumppu"lohkon" tiiviste tai stefa... Kumpi vaan, on varmaan v*tun kiva vaihtaa...
Täytyy ens viikolla pestä kunnolla toi motti ja katsoa mistä vuotaa.
Sitä tiivistettä kun katsoo, niin ei se äkkisiltään näytä siltä että se kaipailisi mitään mömmöjä kaverikseen. Tiedä sitten...
Mulla c20xe :ssä xev:in loiskelevyllinen tiiviste. Laitoin 40 000km sitte kun tein koneen ja ei oo vuotanu mistään mitään. Pinnat oli tietty puhtaat ja laitoin katkoskohtiin mustaa silikoni massaa. Samalla tavalla joskus xeviin laitoin ja ei vuotanu. Öljypumpun takatiiviste tosin vuoti joskus xev:issä silleen että sotki öljypohjan sauman.
JJunior kirjoitti:Mulla c20xe :ssä xev:in loiskelevyllinen tiiviste. Laitoin 40 000km sitte kun tein koneen ja ei oo vuotanu mistään mitään. Pinnat oli tietty puhtaat ja laitoin katkoskohtiin mustaa silikoni massaa. Samalla tavalla joskus xeviin laitoin ja ei vuotanu. Öljypumpun takatiiviste tosin vuoti joskus xev:issä silleen että sotki öljypohjan sauman.
Mä en laittanu mitään mömmöä, edes noihin katkoskohtiin...liekö sieltä sit lisäks hikoilis?
Jos jostain löydät locktiten blacktite tiivistemassaa, niin laita sitä loiskelevyn molemmille puolille.
Ei vuoda enää ja saa vielä öljypohjan irtikin tarvittaessa.
Siitä hyvä tökötti, että kuivuu tosi nopeasti verrattuna moneen muuhun tiivistemassaan.
"ON ERI ASIA TARVITA NIITÄ SAATANAN VALOJA, KUIN TAAS SE, ETTÄ OMAT VALOT AUTTAISI ASIAAN NIINKUIN NIITTEN KUULUISI! -Jiri
Minä suosittelisin tuota kierrelukitetta myös laittamaan ruuvien kaveriksi. ko. koneesta en tiedä, mutta monesta tuntunu olevan löysällä ajan myötä. c20ne:n kun tein saman homman, niin liimaa väliin ja kasaan. Eikä tiputellut..
"Auto on kuin tyttöystävä, mutta siihen käytetään enemmän aikaa ja rahaa"
Tässä on nyt useamman kerran tullu tehtyä niin, että kun oon sumpun pessyt niin parin päivän ajon jälkeen tarkastamaan mistä tulee: kyllä se perkele sieltä jakopään puolelta öljypohjan tiivisteen välistä puskee (ei onneksi ö-pumppu).. Noh, syksyn öljynvaihdossa pohja irti, pintojen puhdistus ja sama tiiviste kunnon mömmöillä kiinni...luulis pitävän.
Saman vian kanssa painitaan täälläkin , tiiviste vaihdettu liimalla ja ilman mutta roikaa ölppää taitisesti edelleen . Eräs korjaaja sanoi että tulee kannentiivisteen
välistä mut en usko kunnei ole oireita joita yleensä ilmenee kansipahvin menossa
Eikö se öljypumppu ole siellä öljypohjan sisällä , vaikka siitä vuotaisikin tiiviste/stefa niin miten se ulkopuolelle voi tiputtaa ?
ei ole öljypohjassa pumppu, siellä on imuputki pumppu on kampuran päässä ja siinä on stefa, mikä vuotaa ulospäin jos rikkoontuu. voi se tulla kansipahvin välistä vaikka muita oireita ei olekaan, mutta ei varmasti kannata ensimmäisena kantta repiä pois, sehän voi tulla venttiilikannestakin tai vaikka mistä, varmaan jos pesettää moottorin niin löytyy vuoto paremmin.
Mitäs joutuu purkaa et saa pumpun käteen ? Niin paljon vituttaa toi vika kun 2 kertaa ollu pohja pois tiivistyksen takia , sekin oli erillainen tässä tuonti
ompussa , joutu Palinilta tilaamaan
miksi sen pumpun irroitat, ei sitä stefan takia tarvi, stefan pystyy vaihtaan jakopään ja alapyörien irroittamisen jälkeen, niin tai ei sitä remmiä tarvi pois kokonaan ottaa, riittää kun otat pois sen remelin alimmaisten pyörien tieltä.