onkohan mulla termostaatissa vikaa?

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
mika_21
'Senator'
'Senator'

onkohan mulla termostaatissa vikaa?

Viesti Kirjoittaja mika_21 »

nii sitä mä mietin et voisko mulla autossa olla termostaatissa vikaa, kun lämmöt nousee sinne 100c hujakoille heti kun oon 2 minuuttia antanu tyhjäkäynnillä olla.. mut ajossa sit laskee sinne 90 molemmille puolille... ja flektiki lähtee vast 95c pyörimään ja sitte lämmöt tippuu tohon 90c...
Vectra 1.8 16v -97 farmari
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'

Re: onkohan mulla termostaatissa vikaa?

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Tuossa dataa lämmöistä :
http://s622.photobucket.com/albums/tt30 ... rcdata.jpg

Tuskin on termostaatissa vikaa.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
mika_21
'Senator'
'Senator'

Robertx kirjoitti:Tuossa dataa lämmöistä :
http://s622.photobucket.com/albums/tt30 ... rcdata.jpg

Tuskin on termostaatissa vikaa.
eli jos tosta tajusin oikein niin vasta 123 asteessa kone keittää?
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'

Juurikin niin. Edellyttää, että paisuntasäiliön korkki on ehjä. Auton jäähdytysjärjestelmässä on ylipaine ja tällöin neste kiehuu vasta korkeammassa lämpötilassa.
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
mika_21
'Senator'
'Senator'

Robertx kirjoitti:Juurikin niin. Edellyttää, että paisuntasäiliön korkki on ehjä. Auton jäähdytysjärjestelmässä on ylipaine ja tällöin neste kiehuu vasta korkeammassa lämpötilassa.
Okei. =) Paisuntasäiliö?? :D
Antero
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Antero »

mika_21 kirjoitti:
Robertx kirjoitti:Juurikin niin. Edellyttää, että paisuntasäiliön korkki on ehjä. Auton jäähdytysjärjestelmässä on ylipaine ja tällöin neste kiehuu vasta korkeammassa lämpötilassa.
Paisuntasäiliötä kuvaavampaa nimeä on hankala edes keksiä ja myös talojen vesikiertoisissa lämmitysjärjestelmistä moiset löytyy. Nesteellä kun on tapana laajentua lämmetessään, niin järjestelmässä pitää olla tilaa tälle laajenemiselle... Paisuntasäiliön korkki on se keltainen korkki jonka kautta järjestelmään mm. lisätään nestettä. Korkki toimii varoventtiilinä ja rikkinäisenä ei kykene ylläpitämään oikeaa painetta järjestelmäss.
Kuva
mika_21
'Senator'
'Senator'

Antero kirjoitti:
mika_21 kirjoitti:
Paisuntasäiliötä kuvaavampaa nimeä on hankala edes keksiä ja myös talojen vesikiertoisissa lämmitysjärjestelmistä moiset löytyy. Nesteellä kun on tapana laajentua lämmetessään, niin järjestelmässä pitää olla tilaa tälle laajenemiselle... Paisuntasäiliön korkki on se keltainen korkki jonka kautta järjestelmään mm. lisätään nestettä.
joo niin ajattelinkin että se on se =)
2639
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja 2639 »

Se on sillä lailla, että jos jäähdytinjärjestelmä on kaikilta osin kunnossa, ei flekti pahemmin pyöri kuin vain kovemmilla helteillä. Huomasin tämän, kun erehdyin käyttämään jäähdyttäjän paikkausainetta (sitä jauhemaista, onko se jäädytinsementtiä) niin löipä varmaankin osittain tukkoon sekä jäähdyttäjän kennoston että lämppärin kennoston.

Lämmöt nousee herkästi jos on yhtään paikallaan esim. liikennevaloissa ja viime talvena ei meinannu sisälle löytyä kuumaa ilmaa, tuli vaan sellaista haaleata puhallusta. Eipä olis kannattanu sitä mömmöä sinne pistää, ei vain viitsinyt ruveta etsimään vuotoa juu.
Ooppeli ei ruostu!

Vectra 2,0 CD Sport '97
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'

Se on kyllä totta, että paikkausainetta ei kannata käyttää. Ja noinhan se on, ettei flekti juuri puhaltele, jos järjestelmä kunnossa on. Tosin nimenomaan paikallaan ollessa joissakin Opeleissa lämmöt nousee nopeammin kuin toisissa. Tokihan ei voi tietää, onko esim. edellinen omistaja käyttänyt paikkausainetta.

Tuossa oli topicci jäähdytysjärjestelmän puhdistamisesta kidesoodalla ja onhan sitä saatavissa ihan sitä varten tarkoitettua puhdistusainetta.
veccuman83
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja veccuman83 »

Tuli mieleen et voiks noi lämmöt vaikuttaa kulutukseen?
Itellä tos b-vecussa oli lämmöt n.80asteen korvilla ennen termarin vaihtoo mut eile vaihdoin termarin nii ne nous sinne normaaliin 90asteesee.
Eikös se toinen koneen lämpöanturi mittaa boxille et missä lämpötilassa kone on ja sitä myötä säädä seosta rikkaammalle ja laihemmalle??
2.0 16v CDX
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja 2.0 16v CDX »

veccuman83 kirjoitti:Tuli mieleen et voiks noi lämmöt vaikuttaa kulutukseen?
Itellä tos b-vecussa oli lämmöt n.80asteen korvilla ennen termarin vaihtoo mut eile vaihdoin termarin nii ne nous sinne normaaliin 90asteesee.
Eikös se toinen koneen lämpöanturi mittaa boxille et missä lämpötilassa kone on ja sitä myötä säädä seosta rikkaammalle ja laihemmalle??
Oletko sitten mitannut vaikuttaako kulutukseen?? :o En kyllä usko että vaikuttaa, kummatkin lämpötilathan on vielä ihan "normaaleja"..
veccuman83
'Senator'
'Senator'

2.0 16v CDX kirjoitti:
veccuman83 kirjoitti:Tuli mieleen et voiks noi lämmöt vaikuttaa kulutukseen?
Oletko sitten mitannut vaikuttaako kulutukseen?? :o En kyllä usko että vaikuttaa, kummatkin lämpötilathan on vielä ihan "normaaleja"..
En oo viel mitannu mut täytyy kattoo.
Talvella piti kokoajan 80asteessa vaikka oli pahvia keulalla, nyt termarin vaihdon jälkeen on tosiaan sen n.90astetta.
2.0 16v CDX
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja 2.0 16v CDX »

Oliskohan vanha ollut 82 asteinen ja uusi 92? Oliko talvellakin lämmin vanhalla termostaatilla? Paloiko sormet ilmasuuttimen edessä?
veccuman83
'Senator'
'Senator'

2.0 16v CDX kirjoitti:Oliskohan vanha ollut 82 asteinen ja uusi 92? Oliko talvellakin lämmin vanhalla termostaatilla? Paloiko sormet ilmasuuttimen edessä?
Vanha oli kans se 92 asteinen.
No kyllä talvella suuttimista lämmintä tuli mut ei mitään niin kuumaa et sormet olis palanu.
mika_21
'Senator'
'Senator'

sitä en muuten tajunnut tässä sanoa että mulla normaali ajossa lämmöt on siinä 70 asteen hujakoilla? :o mut tyhjäkäynnillä nousee mut sit taas laskee... normaalisti siin 70c hujakoilla...
Vastaa Viestiin