B vectra nykii, kone tärisee

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
Jari
'Admiral'
'Admiral'

B vectra nykii, kone tärisee

Viesti Kirjoittaja Jari »

B2 vectra Z18XE koneella käy kuin joku pytty jättäisi yhden tahdin pois välistä aina silloin tällöin, kuitenkin useamman kerran sekunnissa tärinän taajuudesta päätellen. Sama tuntuu ajossa tiheänä nykymisenä ja puhti on kadoksissa.

Kun moottorin ehtii jäähtyä, toimii (lähes poikkeuksetta) moitteetta ja saattaa mennä ilman ongelmia pitkän pätkän. Mutta jos kuuman moottorin sammuttaa ja käynnistää uudestaan, on ongelma päällä lähes varmasti. Kone käy niin, että koko moottori tärisee ja tärinän tuntee persuksissa kun istuu autossa. Jopa lapsi ihmetteli että mikä tää tärinä on. Kun vika on päällä on ilmiö havaittavissa koko kierrosalueella. Tyhjäkäynnillä kierroslukuneula on vakaa, mutta pakoputkesta kuuluu papapatus ja kone tärisee silmissä. (Kun vika on poissa, ei koneen värinää havaitse silmin juurikaan.)

Aloitin helposta ja vaihdoin paljon ajetut tulpat uusiin. Vanhat tulpat kaikki ihan saman näköisiä ja mielestäni ihan ok värisiä, ei siis toivomaani vinkkiä sieltä puolelta, vaikka vika ollut päällä muutaman päivän ja kilsoja jo varmaan 200 vika päällä ajettuna.

Kun vika on päällä (ja kone kuuma), kuuluu selvä ja lyhyt (1-2 s) ilman haukomisääni tai alipaine vuoto ääni kun polkaisee kaasua paikallaan. Kun vika poissa (ja kone kylmä) ei tuota ääntä kuulu. Voisko liittyä vikaan vai onko normaalia lämpimällä koneella?

Useamman kerran on käynyt niin, että kone toimii pitemmänkin matkan (20 km) normaalisti, mutta kun sammuttaa lyhyeksi aikaa esim. pankkiautomaatilla käynti, niin vika on heti päällä kun käynnistää.

Onko hyviä arvauksia, mikä voisi olla vikana? Moottorin merkkivalo kyllä palaa, mutta ajattelin kysäistä ennen kuin maksan vikakoodin luvusta. Kokemukseni mukaan täältä saa osuvampia ohjeita ilman vikakoodia kuin liikkeestä vikakoodin luvun jälkeenkään. Kiitos jo etukäteen yrittäneille.
Jari
'Admiral'
'Admiral'

Re: B vectra nykii, kone tärisee

Viesti Kirjoittaja Jari »

Pitäs varmaan lukea muittenkin topicceja ennen kuin kysyy ; )
Täällähän on puolet uusista aiheista tästä samasta.

Rätyhän jo sano että Saksa on paska, mutta että puolakin ...
Saako tuota pakettia järkevästi mitattua?
LAtee
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja LAtee »

Tästä B Vectran nykimisestä pitäs tehä joku pysyvä topicci tänne, et mitä tehdä ku sitä ilmaantuu. Itelläni on samaa vikaa, että auto nykii nii perkeleesti, ku moottori on lämmenny, mut kylmällä moottorilla pelaa iha hyvi.

Auto menee ens viikon tiistaina huoltoon ja sanon niille kavereille, et maksan vaikka vittu 200€pelkästään siitä, että ne ees kertoo mulle ja selvittää, et mikä helvetti sen nykimisen aiheuttaa. Tulpat menee mulla vaihtoon joko huollossa tai sitten huollon jälkeen, että saa nähä jos se mulla auttais. :no:
Steroz
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja Steroz »

On ihan pakko laittaa vielä yks vectra b vm- 97 1.8 automaatti samaan "läjään" mulla on sama vika. Kerran sen sai helpottumaan huohotus järjestelmän puhdistuksella mut ei kestäny kun kuukausen tai pari kun homma alko taas kusemaan, (huomenna pitäis taas kattoo josko taas sais putsata). Oon tullut siihen johtopäätökseen että ooppeli on p********ä, en oo montaa "hyvää päivää nähny ton auton kanssa. Vituttaa suunnattomasti se että kun haluaa näyttää välillä miten oliver lähtee niin sit heti hyytyy ja romisee. Pitäis katsoa montako samanlaista paskaa saa kerättyä kaiken kaikkiaan kokoon, voi olla että jos kaikki jotka omistaa saman vian/auton ilmottaa asiasta niin määrä voi olla melkonen. Mun vesselillä ei oo ajettu kun pikusen alle 200 000 km
Kuke
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Kuke »

Jaa, no lisätään vielä yksi b-vectra farmari sarjaan, koneena z22se eli 2.2 litrainen, ja vuosimalli on 2001, tässä vika tosin löytyi, johtui löystyneestä jakoketjusta, jonka seurauksena jako oli hitusen pielessä, nyt pelaa taas moitteettomasti, ja autolla ajettu melkein 210000 km.
Vastaa Viestiin