Vectra B vaihdetangon säätö
Vectra B vaihdetangon säätö
Olen päässyt tuossa niinkin pitkälle että olen saanut sen 13mm pultin löysättyä ja kepin lukittua paikoilleen mutta se itse vaihdelaatikossa oleva jousikuormitteinen ruuvi ei mene pohjaan sitten millään. Pitääkö tuossa oikeasti vaan käyttää niin pajon voimaa että se menee sinne vai teenkö jotain väärin? Auto on -01 B vectra 1.8 koneella eli kyseessä on ilmeisesti f17 laatikko.
Re: Vectra B vaihdetangon säätö
Sain tuon tapin painettua sisään mutta kävi niin että vaihdekepin neutraali asento onkin siinä missä ykkösvaihteen kuuluisi normaalisti olla, eli pakin paikalla onkin nyt ykkösvaihde jne. Luulen etten vaan lukitse tuota vaihdekeppiä oikeeseen kohtaan. Olen laittanut sen 5mm poranterän jonka korjausopas neuvoo pistämään siitä vaihdekepissä olevasta reiästä siihen reikään mikä on sen lähellä kun vaihdekeppiä vääntää vasemmalle. Korjausoppaassa tuosta kuvasta ei oikeen ota selvää eli aloin miettimään onkohan toi vaihdekeppi lukittu oikeaan kohtaan?
kyllä nyt taitaa olla siellä valitsinkannessa väärässä reiässä, liikuttele sitä vapaaasennossa edestakaisin niin lukittuu oikeeseen, se kun menee väärinkin, kepissä on vain yks reikä mihin se tappi laitetaan, sama on käynyt itsellekin joskus.
opel vectra c 2,2 gts
Siinä valitsinkanessa on vasemmalla puolella ainoastaan se yksi reikä mihin tuon saa tyrkättyä kiinni, mitä olen tuota tutkinut. Ja tuohon kun sen tyrkkää niin se lukittautuu nimenomaan siihen kohtaan mistä ykkönen valitaan ylöspäin eikä siihen normaaliin neutraaliin asentoon mikä olisi kolmosen ja kakkosen välissä.lmb-58 kirjoitti:kyllä nyt taitaa olla siellä valitsinkannessa väärässä reiässä, liikuttele sitä vapaaasennossa edestakaisin niin lukittuu oikeeseen, se kun menee väärinkin, kepissä on vain yks reikä mihin se tappi laitetaan, sama on käynyt itsellekin joskus.
Mikä tuon jousitapin funktio tossa hommassa on? Ilmeisesti sen saa vain pohjaan sillon kun on oikea vaihde valittuna laatikosta ja se itse laatikosta tuleva "varsi" juuri oikeassa asennossa?
ei kun se valitsinkansi on just siellä konehuoneessa missä on se jousitappi, se menee vääräänkin reikään, taisit tarkoittaa sitä vaihdekeppiä se ei mene kun yhteen reikeliin, löysää irti se 13mm pultti ja sitte liikuttele sitä vivustoa vapaaasennossa sivusuunnassa, sieltä löytyy oikee reikä mihin se lipsahtaa, menee vääräänkin kuten jo sanoin. eikä luultavasti men oikein mikään vaihde päälle.
opel vectra c 2,2 gts
Meinaatko että pitäisi liikuttaa tota vivustoa siitä laatikon vierestä, vai siitä kohtaa mihin se vaihdetanko päättyy? Yritin aikasemmin liikuttaa sitä tankoa avain vaihdelaatikon juurelta aika laihoin tuloksin.lmb-58 kirjoitti:ei kun se valitsinkansi on just siellä konehuoneessa missä on se jousitappi, se menee vääräänkin reikään, taisit tarkoittaa sitä vaihdekeppiä se ei mene kun yhteen reikeliin, löysää irti se 13mm pultti ja sitte liikuttele sitä vivustoa vapaaasennossa sivusuunnassa, sieltä löytyy oikee reikä mihin se lipsahtaa, menee vääräänkin kuten jo sanoin. eikä luultavasti men oikein mikään vaihde päälle.
siitä vivustosta tietenkin, edestakaisin toinen nakki siinä tapissa, ei siis pituussuunnassa, jos olet vetänyt sen 13 mm pultin miehen otteella kiinni niin se varmasti haraa vastaan kun se putki menee kasaan vähä väärästä paikasta, jos näin niin kannattaa irroittaa se putki ja tanko suosiolla toisistaan ja jollain meisselillä levittää sitä putkea, ihme että se menee vääräänkin reikään tai paikkaan mihin lukittuu, mutta näin vain on. oikeestaan parempi kun suosiolla irroitat sen putken ja tangon toisistaan, tai ainakin kepistä se tappi pois kokonaan.
opel vectra c 2,2 gts
Uskon ettei tossa ole ongelmana ollut se miten se tanko vaihdekepiltä ja sen vastakappale on ottanut yhteen, olen ollut tietoinen tuosta haraamisesta niin kauan kun olen tuon kanssa tapellut. Luulen että tuo epäonnistuminen tuon tapin painumisen kanssa on johtunut siitä että olen enemmänki renkslannut sitä vivustoa sieltä laatikon vierestä enkä suinkaan siitä tangon vierestä.lmb-58 kirjoitti:siitä vivustosta tietenkin, edestakaisin toinen nakki siinä tapissa, ei siis pituussuunnassa, jos olet vetänyt sen 13 mm pultin miehen otteella kiinni niin se varmasti haraa vastaan kun se putki menee kasaan vähä väärästä paikasta, jos näin niin kannattaa irroittaa se putki ja tanko suosiolla toisistaan ja jollain meisselillä levittää sitä putkea, ihme että se menee vääräänkin reikään tai paikkaan mihin lukittuu, mutta näin vain on. oikeestaan parempi kun suosiolla irroitat sen putken ja tangon toisistaan, tai ainakin kepistä se tappi pois kokonaan.
Täytyypä huomenna mennä vääntämään uusin mielin ja tullaan sitten tänne itkemään kun ei onnistu! Kiitos näistä eväistä.
vielä kerran kännissä muta kuitenkin se tappi pois sieltä vaihdekepistä ja sitten se 13 mm löysälle ja sitten se jousisydeemi lukkoon sieltä valitsimesta, sitten kepinjuureen se tappi ja sitten kiinni se 13mm. onhan onnistuttava.
opel vectra c 2,2 gts