Vectra 1.6 sammui ajosta, ei käyntiin, mutta hetken...

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
liisax
'Admiral'
'Admiral'

Vectra 1.6 sammui ajosta, ei käyntiin, mutta hetken...

Viesti Kirjoittaja liisax »

Hyviä ideoita kaivattais.. Vectra 1.6 ykspisteruisku -91 (C16NZ)
Vectra sammu täysin yllättäen, kesken ajon. Eikä mistään tyhjäkäynniltä vaan ihan normiajossa kuudenkympin vaudissa. Ohjasin tien viereen ja koitin käynnistää. Kerran hörähti käymään ja sammu 2 sekunnin päästä. Muissa opeleissa tutuiks tulleita johtoja kävin pitelemässä ja välillä koitin käynnistellä ilman tulosta. Bensapumppu kyllä hörisi ja starttas ihan normaalisti, ei vaan lähteny käyntiin.
Soitin tietysti isännälle että auto hajos, tuu hinaamaan. Meni ehkä 20min kun siinä istuskelin ja koitin aina välillä käynnistää niin yhtäkkiä se lähti käymään. Ja sillä ajoin kotio n. 15km ja kotipihassakin vielä koitin niin normaalisti käyntiin.
Vikavalo ei palanu missään vaiheessa, eikä kotimatkalla ollu sit mitään erikoisia oireita. Aina välillä on semmosta vaimeeta nypytystä ollu havaittavissa, tulpat pitäs siihen ainaki tässä uusia.
Nyt en vielä tiiä miten toimii tuon jälkeen. Oon nyt sen kanssa lähdössä ajoon, jotta näkee että oliko se vaan joku hetkellinen häikkä vai tekeekö uusiks. Nii, enkä ennen sammumista ollu sillä ajanu kuin 7km kaupalle ja sit kaupalta 2-3km jonka jälkeen sammui..
Opel Vectra -91 C20NE = *Nestori*
JNN
OCF Tapahtumavastaava
OCF Tapahtumavastaava
Jäsennumero: 3208

Re: Vectra 1.6 sammui ajosta, ei käyntiin, mutta hetken...

Viesti Kirjoittaja JNN »

Eikös tuo 16se ole 4-pisteruisku? 16nz taas yhdellä suuttimella.
sytkäpuolen tosiaan viittaisi, johdot, tulpat tai puolapaketista jokin tai koko osa arvailun kohteena. Tuosta paketista en tiedä mitään, mutta katso ne johtojen päät onko minkä näköiset, ja tulpat itse. Ja voihan niiden johtojenkin vastusarvoja mitata.
Oireiliko aiemmin mitenkään, laiskuutta, nykimisiä tms..?
"Auto on kuin tyttöystävä, mutta siihen käytetään enemmän aikaa ja rahaa"
jarkkis
OCF Member 2021

Viesti Kirjoittaja jarkkis »

onkos tässä se sytytysmoduli virranjakajan sisällä, jos on ni se voipi olla sökö. itellä teki a-vectra semmosta et sammuili aikaajoin ja lopuksi ei lähteny enää käyntiin ollenkaan... vaihdettiin sit virranjakajan sisälle se moduli ni rupes pelittään ja toimi niin kauan ku auto oli mulla...

p.s jos moduli on virranjakajan sisällä se virranjakajan kansi on pitkä ja musta sekä kahdella vai olikohan peräti kolmella tähtipää ruuvilla se kansi kiinni ja se moduli on semmone lituska pyörijän takana johon menee muutama pikkuliitin...
liisax
'Admiral'
'Admiral'

Jees, ajatushäiriö, on tosiaan C16NZ tämä mun auto. Eikä oo se sytytysmoduuli siellä jakajassa vaan ihan erikseen on jakaja ja puola.
Nyt on sen verran paikallistettu, että puolalle menevässä johtonipussa on häikkä, sieltä ku avattiin liitin ja laitettiin crc:tä niin auto lähti käymään. Mutta kun sitä johtonivaskaa sopivasti pitelee niin auto sammuu.. Kyse ei oo siis siitä puolanjohdosta joka menee jakajalle, vaan siinä vähä niinku puolan alla on semmonen musta lituska liitin johon tulee useempi johto ja menee sit ilmeisesti sytkäboksille ja kuka minnekin...
Ja tulpanjohdot menee vaihtoon, ne lyö sormille..
vetkula4x4
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja vetkula4x4 »

liisax kirjoitti:Jees, ajatushäiriö, on tosiaan C16NZ tämä mun auto. Eikä oo se sytytysmoduuli siellä jakajassa vaan ihan erikseen on jakaja ja puola.
Nyt on sen verran paikallistettu, että puolalle menevässä johtonipussa on häikkä, sieltä ku avattiin liitin ja laitettiin crc:tä niin auto lähti käymään. Mutta kun sitä johtonivaskaa sopivasti pitelee niin auto sammuu.. Kyse ei oo siis siitä puolanjohdosta joka menee jakajalle, vaan siinä vähä niinku puolan alla on semmonen musta lituska liitin johon tulee useempi johto ja menee sit ilmeisesti sytkäboksille ja kuka minnekin...
Ja tulpanjohdot menee vaihtoon, ne lyö sormille..
Kyllä se "musta laatikko" (sytytysmoduli) on tuossa konemallissa jakajan sisällä ja erittäin yleistä että se temppuilee ajan saatossa...

Mutta hyvä jos vika löytyi!
liisax
'Admiral'
'Admiral'

Olkoon sitte. Mä aattelin taas sitä kummallisen näköstä virranjakajaa, joka mulla yhdessä astrassa oli.. niin semmosta tässä ei oo.. :D
Vastaa Viestiin