Vectra X25XE jakopäänhihnan vaihto??

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
B 2,5 V6
'Kapitän'
'Kapitän'

Vectra X25XE jakopäänhihnan vaihto??

Viesti Kirjoittaja B 2,5 V6 »

Ajattelin kerrankin vaihtaa tuon remmin itse kun on niin turkasen kallis vaihdattaa liikkeessä. Jotenkin ei tee mieli teetättää 3 tonnin autoon 500 euron remonttia...

Osaakos kukaan noita vaihtaneista sanoa onko tuossa jotain erityistä, jota pitäisi huomioida? Muuta kun todella ahdas väli. Kannattaako / tarvitseeko olla jonkun sortin lukitustyökalut apuna? Tarvitseeko hommassa jotain "erityis" työkaluja? Muita ohjeita / vinkkejä??

Kiitos jo etukäteen mahdollisille vastaajille!!
EL001
'Kapitän'
'Kapitän'

Re: Vectra X25XE jakopäänhihnan vaihto??

Viesti Kirjoittaja EL001 »

En ole itse vaihtanut kyseiseen koneeseen remmiä, vaikka mieli teki tuossa keväällä puuhaan ryhtyä. Vaihdon hinnaksi Hämeenlinnan Länsiautossa tuli reilut 600 euroa osineen. Sen tiedän, että ilman erikoistyökaluja ja todella hyviä ohjeita hommasta tulee erittäin vaikeaa tai jopa mahdotonta. Useisiin neloskoneisiin olen remmin vaihtanut, mutta on tuo X25XE kuitenkin haastavan oloinen vekotin. Tässä olisi linkki tarvittavaan työkalusettiin: http://www.toolsheduk.com/Q/1157/2/28/E ... #LargeView
Ohjeet löytyvät suomenkielisinä vaikkapa minulta (poimittu Autodatasta).
Vectra C GTS 2.0T -03
IziO
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja IziO »

Itse vaidoin keväällä X25XE Omegaan ilman mitään erikoistyökaluja jakopäänhihnan ja rullasarjan ja ei ollut kovinkaan kummoinen homma (ohje aika tuolle työlle on 4 tai 5 h ja mulla meni tunnin pidempään kun en saanut yhtä pulttia auki).
Aiemmin en ollut vaihtanut mihinkään autoon jakopään hihnaa ja silti minusta homma oli naurettavan helppo.

Hihnan vaihdon jälkeen ajettu 6000km ja tehot tallella sekä kulutus pieneni joten voinen sanoa että vaihto onnistui :D

Jakopäähihna sarjan mukana tulee ohjeet joiden avulla onnistut vaihdosta helposti jos vain et ole "uusavuton".
Itselläni ainoat "erikoistyökalut" oli 2 x lukkopihdit joilla nokat laitoin lukkoon (1&2 nokkan ja 3&4 nokkan).
Paljailla lukkopihdeillä ei kannata puristaa, vaan pistää vaikka kumiletkun palat väliin ja muistaa olla kiristämästä liikaa.
jariz
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja jariz »

Jos noista jotain ymmärtää ja vähän soveltaa niin ei tartte erikoistyökaluja. Minäkin montakertaa jo sen vaihtanut ja hyvin on toiminut. Omegaan tosin mutta kuitenkin.
Latuu
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja Latuu »

vectrassahan tuo on vähän ahtaampaa kuin omegassa. Itsellä meni n. 6h kaverin kanssa ja vähän ahdastahan tuo tuppasi olemaan. Minusta tuossa työkalusarjassa tärkeimmät kalut on kuitenkin ajoituksen tarkistus- ja kampiakselin lukitustyökalu. Ilman niitä minusta aika herkkää se jakopään saaminen kohdilleen, kuitenkin kahdella eri kiristysrullalla pitää saada kohdilleen. Osta sarja ja vaihda itse, onhan sillä jälleenmyynti arvoakin... jos et useammin vaihda.
B 2,5 V6
'Kapitän'
'Kapitän'

Kiitos kaikille vastanneille. Vähän googletin ja kappas biltemastahan löytyy jos jonkunlaista lukitustyökalua eikä hintakaan ole kovin paha. Ainut ero tuon omegan X25XE koneella taitaa minun käsityksen mukaan olla se, että eikös ompussa tuo kone ole pitkittäin, kun taas vectrassa se on poikittain. Muuten tuossa kait mitään eroa ole. Ja kaikille niille jotka Jyväskylän seudulla omistaa tuolla koneella olevan auton niin Orenius vaihtaa remmin osineen kaikkineen 500 euroon. Tai näin ainakin minulle viime kerralla. Tosin kait siinäkin inflaatio on nostanut hintoja jo ainakin sadalla eurolla...

Täytyypä ottaa homma työn alle tässä joku viikonloppu. Ja eihän siinä nyt kovin pahasti voi kämmätä. Korkeintaan kone laukeaa ;)
B 2,5 V6
'Kapitän'
'Kapitän'

Vielä tuli semmonen asia tuossa mieleen, että mistäs tiedän sen kummanlainen kiristin mulla on tuossa autossa? Kun ohjeet hihnan asentamiseen on erilaiset riippuen siitä onko "kohomerkki kiristimen hihnapyörällä" vai ei. Tämä jäi vähän kaivertamaan. En nyt tuosta uudesta kiristimestä ainakaan heti katsomalla löytänyt mitään kohomerkkiä. Toisaalta voi johtua siitä etten tiedä mistä pitäisi katsoa ja mitä...

Viikonloppuna ajattelin rueta pajottamaan autoa ja jos jaksan niin saatampa tehdä jonkun sortin ohjeenkin tuosta touhusta. Ainakin on kamera jo ladattu valmiiksi.
Timonen
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö

Viesti Kirjoittaja Timonen »

Mutta saako Biltemasta sitä ajoituksentarkistus työkalua?
Vectra B X25XE Sport -98, Vectra A C25XE CDX -94 ja Ascona C C20NE Irmscher Sprint -87 (projekti)

Vuokraan V6-jakohihnanvaihtotyökalusarjaa
B 2,5 V6
'Kapitän'
'Kapitän'

Eipä saa mutta eiköhän tuo ilmankin onnistu. Eikös sen tarkoitus vaan ole katsoa, että viivat menee kohdilleen kun kiristintä käännetään. Jos ei muuta niin piirtää vaikka tussilla paremmin näkyviin ne nokkien ajoitusviivat. Luulisi sen nyt näkevän silmälläkin millon ne viivat on kohdallaan. Voi tosin olla, että olen tässäkin asiassa väärässä...
Timonen
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö

Viesti Kirjoittaja Timonen »

B 2,5 V6 kirjoitti:Eipä saa mutta eiköhän tuo ilmankin onnistu. Eikös sen tarkoitus vaan ole katsoa, että viivat menee kohdilleen kun kiristintä käännetään. Jos ei muuta niin piirtää vaikka tussilla paremmin näkyviin ne nokkien ajoitusviivat. Luulisi sen nyt näkevän silmälläkin millon ne viivat on kohdallaan. Voi tosin olla, että olen tässäkin asiassa väärässä...
Juu näkee varmaan, mutta tuolla se onnistuu kätevimmin. Painat vaan sen nokkapyöriin kiinni ja katot, et täsmääkö.
Vectra B X25XE Sport -98, Vectra A C25XE CDX -94 ja Ascona C C20NE Irmscher Sprint -87 (projekti)

Vuokraan V6-jakohihnanvaihtotyökalusarjaa
Vastaa Viestiin