Corsa D takalasin lämmitys -ongelma

Koriin ja sisustaan liittyvät asiat. Keskuslukko, sähkölasit, sisustan purku, jne...
Vastaa Viestiin
SorsaD
'Agila'

Corsa D takalasin lämmitys -ongelma

Viesti Kirjoittaja SorsaD »

Vain kaksi D-Corsan takalasin lämmityslankaa lämpenee ja muut ovat kylmät :( Olen googlaillut ratkaisuehdotuksia ja yrittänyt itse ratkaista ongelmaa: 1) hankkinut sähkömittarin ja todennut että sähkö ei kulje toisesta (punaisesta) liittimestä kylmiin lankoihin. Toimivien lankojen osalta mittari näyttää että ovat ok. 2) Todennut että ongelma on jo ihan lasin reunassa, eivät siis ole poikki keskeltä 3) Hankkinut motonetistä hopeamaalia ja sutinut sitä pensselillä vaakalankojen jatkeeksi niin pitkälle lasin reunaan kuin vain yletyin (1-2 cm takaluukun kehikon sisälle). Eli olen maalannut kaikki langan näkyvät päät noin 2cm matkalta. Eivät kuitenkaan huolellisesta maalauksesta huolimatta toimi, samaa näyttää myös sähkömittari.

Eli sähkö tulee liittimiin ja siitä eteenpäin kahdelle lämmittävälle vaakalangalle (eivät ole reunimmaiset) ja muut eivät saa sähköä. Maalasin lankojen reunat hopeamaalilla ihan vaan vanhojen päälle, en 'raapinut' niitä esille. Lasia katsoessa ulkoapäin, on siinä kohtaa missä kirkas lasi ja tumma lasin reuna yhtyy, havaittavissa pienen pienet täplät lankojen kohdalla niiden lankojen kohdalla jotka eivät toimi. Tulkitsin että siinä kohtaa langat olisivat poikki ja keskityin siis niiden paikkaamiseen, tuloksetta.

Onko vinkkejä mitä/miten voisin seuraavaksi yrittää ratkaista ongelmaa? Lasia en itse ala irroittamaan, mutta nähdäkseni ongelma on se etten näe onko aivan lasin reunassa menevä pystylanka ehjä. Lisäksi en tiedä onko oma maalausyritykseni mennyt ok.
MiTu
'Senator'
'Senator'

Re: Corsa D takalasin lämmitys -ongelma

Viesti Kirjoittaja MiTu »

Katkokohta löytyy volttimittarilla hakemalla missä kohtaa jännite muuttuu nollasta 12V tai päinvastoin...
Ja mielestäni noissa on joku pinnoite mikä ainakin hopeamaalin alta on syytä rapsuttaa pois.
SorsaD
'Agila'

Kun se ongelma on se että en pääse volttimittarilla kokeilemaan takaluukun rungon suojassa olevaa, aivan lasin reunassa olevaa pystylankaa. Kaikkialta mistä pystyn mittarilla jännitettä mittamaan (aivan lasin näkyvästä reunasta lähtien) näyttää että jostain on katki. Tuota mahdollista pinnoitetta mietin itsekkin ja netistä löytämäni ohjeet neuvoivat raaputtamaan 'kuparin' esille ja sitten vasta maalaamaan. Mutta jos sitä jännitettäkin pystyy kuitenkin mittaamaan 'pinnoitteen' päältä niin miksei se sähkö kulkisi päällemaalattua maalia pitkin tuon ongelmakohdan ylikin? Itse lankakin tuntuu olevan aika hyvin pinnassa esillä ja pinta on karhea...
MiTu
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja MiTu »

Totta on että ulkopuoleltakin katkokohta usein erottuu, tietty jos ei pääse käsiksi niin paha sitä lienee korjata... Ihanko on peltiä edessä vai plastiikkaa?

Puhdistaisin silti sen pinnan metallikirkkaaksi parin millin matkalla mattopuukon kärjellä tms ja itse olen antanut kuivua ainakin yön yli ennen testausta.
SorsaD
'Agila'

Siinä kohtaa lasia missä ulkopuolelta katsottuna langoissa on pienet täplät (1,5mm x 1,5 mm) ovat vielä juuri ja juuri paikattavissa sisältäpäin. Ja näin aluksi yritinkin vain päällemaalamalla mutta kun ei auttanut niin maalailin lankojen reunoja varmuuden vuoksi pari senttiä pidemmältäkin matkalta reunaan päin. Reunemmassa on peltiä edessä kun tiivisteen on poistanut tieltä, eikä sinne oikein ylety kunnolla muutaman millin raosta.

Tuo rapsutus ja uudelleenmaalaus lienee tosiaan ainoa vaihtoehto mitä voisin vielä kokeilla. Olen antanut molemmilla kuivauskerroilla maalin kuivua vähintään puolipäivää ennen testausta.
Vastaa Viestiin