Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Tarina on pitkä ja murheellinen ja edelleen jatkuu. Auto lähtee kylmänä hyvin käyntiin ja pelaa kuin enkeli. Lämmittyään 5-15 minuuttia sammuu kuin seinään, ei kakistele ennen sitä eikä sammuminen riipu kierrosluvusta. Sen jälkeen ei millään käyntiin kunnes moottori on kylmennyt kunnolla. Vikakoodeja on luettu joiden mukaan ECU olisi murheenkryyni. Käytin ECU:n korjattavana eikä mikään muuttunut. Tämän jälkeen merkkihuoltoon. Siellä vikakoodin luvussa ECU käskettiin ohjelmoida uudestaan tai vaihtaa. Ecuun yritettiin ajaa uutta ohjelmaa, mutta se ei suostunut ottamaan sitä vastaan. MInä päättelin tämän jälkeen, että ECU.n korjaus ei onnistunut ja tilasin käytetyn ECU:n samoilla sarjanumeroilla ajonestolaitteineen ja avaimeen laitettavalla saman sarja sirulla ja asensin paikalleen. Moottori lähti käyntiin taas hyvin kunnes sammui ihan samalla tavalla kuin aikaisemmin, mikään ei ole muuttunut. Tämän jalkeen vein sen merkkihuoltamon pihalle odottamaan josko heillä olisi aikaa. Siellä oli sen verran ehditty kokeilla, että polttoainepumpun rele oli vaihdettu, ei vaikutusta!! Nyt se siellä pihalla odottelee, mutta seuraavasta huoltoajasta ei ole tietoa.
Tällä sivustolla on paljon erilaisia kertomuksia ja ehdotuksia, mikään ei toistaiseksi ole vastannut täysin minun kokemuksia. Onko jollain täysin vastaavanlainen tapaus tai hyviä ehdotuksia ?
Kiitollisuudella otan vastaan
Taisi muistaakseni olla niin, että käytiin läpi tuo yksikkö parikin kertaa...
Yleensä viat on olleet selkeitä, mutta näyttää siltä, että noin 85-90% noista tulee kuntoon tämänhetkisen kokemuksen mukaan. Tämä on jäänyt vähän hämärän peittoon vielä. Voidaan toki ajan kanssa vielä tutkia jos haluat.
Ecu, mittaristo ja TCM-korjaukset
Optimoinnit, immo off, ym.
http://www.sercap.fi
Tarina jatkuu. Kampiakselin asennon tunnistinanturi on vaihdettu, ei vaikutusta. Vaihdettu ECU on tarkistettu ja se on kunnossa. Merkkihuollossa ei osata nyt sanoa mikä on vikana eikä heillä ole selkeää kuvaa mitä pitäisi lähteä tutkimaan.
Nyt kuitenkin kysymys, jota olen itse pohtinut. Aina sammumisen jälkeen on edestä katsoen vasemmalla moottorin ja imuilman suodattimen välissä oleva osa jäänyt nakuttamaan. Mikä osa se on? Siihen tulee pari letkua, mahdollisesti polttoainetankista?, ja lähtee sähköjohtoja johonkin... Olen maininnut asiasta huollossa, mutta he eivät ole katsoneet nakutuksella olevan merkitystä.
Tänään kuitenkin testasin autoa jälleen, se sammui muutaman minuutin kuluttua ja nakutus jäi päälle. Irroitin sähköjohdot tästä osasta jolloin nakutus loppui. Pistin johdot takaisin paikoilleen ja tämän jälkeen auto lähti heti käyntiin ja kojelaudasta oli vikavalot sammuneet!! Eli mahdollisesti tämä osa aiheuttaa auton sammumisen vaikka vikakoodit ei ole sinne viitanneet.
Mikä tämä osa on tai mitä se mittaa? Oman mietinnän mukaan se on jokin rele tai tunnistin, kooltaan se on reilun peukalonpään kokoinen mutikka ja kiinnitetty ilmansuodattimen kylkeen.
Vastauksista kiitollinen....
pasileinonen kirjoitti:Tarina jatkuu. Kampiakselin asennon tunnistinanturi on vaihdettu, ei vaikutusta. Vaihdettu ECU on tarkistettu ja se on kunnossa. Merkkihuollossa ei osata nyt sanoa mikä on vikana eikä heillä ole selkeää kuvaa mitä pitäisi lähteä tutkimaan.
Nyt kuitenkin kysymys, jota olen itse pohtinut. Aina sammumisen jälkeen on edestä katsoen vasemmalla moottorin ja imuilman suodattimen välissä oleva osa jäänyt nakuttamaan. Mikä osa se on? Siihen tulee pari letkua, mahdollisesti polttoainetankista?, ja lähtee sähköjohtoja johonkin... Olen maininnut asiasta huollossa, mutta he eivät ole katsoneet nakutuksella olevan merkitystä.
Tänään kuitenkin testasin autoa jälleen, se sammui muutaman minuutin kuluttua ja nakutus jäi päälle. Irroitin sähköjohdot tästä osasta jolloin nakutus loppui. Pistin johdot takaisin paikoilleen ja tämän jälkeen auto lähti heti käyntiin ja kojelaudasta oli vikavalot sammuneet!! Eli mahdollisesti tämä osa aiheuttaa auton sammumisen vaikka vikakoodit ei ole sinne viitanneet.
Mikä tämä osa on tai mitä se mittaa? Oman mietinnän mukaan se on jokin rele tai tunnistin, kooltaan se on reilun peukalonpään kokoinen mutikka ja kiinnitetty ilmansuodattimen kylkeen.
Vastauksista kiitollinen....
Taitaa olla EVAP-venttiili. Aiempaa keskustelua aiheesta.
nykyinen: Opel Astra K 1.6 CDTi BiTurbo MT6 Sports Tourer Innovation -17
ex: Opel Astra J 1.6T MT6 Sports Tourer Sport -11
ex: Opel Astra H 1.8 Cosmo -04
ex: Opel Astra G 1.6 16V Club Caravan -99
ex: Ford Taunus 1.6 -77