Keskuslukon moottorin toiminnan testaus
Keskuslukon moottorin toiminnan testaus
Eli miten voin esim. yleismittarilla testata, että onko keskuslukon moottori rikki, näkisi samalla mahdolliset johtoviat? Olen ottanut pistokkeen irti keskuslukon moottorista. Sinne näyttää menevän kolme johtoa. Sitten vielä, kun avaan tai suljen ovet virta-avaimesta, keskuslukituksen ohjausyksiköstä kuuluu naksaus. Onko naksaus normaalia?
Opel Astra 1.6 Cosmo, Hatchback 2004
Re: Keskuslukon moottorin toiminnan testaus
Täällä myös painitaan saman ongelman edessä. eilen purin takaoven ja tutkin päällisin puolin johdotukset. kaikki vaikutti olevan kunnossa. tosin siitä pilarin juuren haitarikumin sisällä olevat johtojen ulkopinnat oli halkeilleet mutta ei mielestäni mikään ollut poikki.
mittasin koitoskynällä ne kaikki 3 johtoa että tuleeko niihin + virtaa kun avaimella lukitsen ja avaan ovet. tulos ei mihinkään johtoon tullut + virtaa. kaikkki muut ovet toimii normaalisti.
moottorinhan voisi testata myös siten että syöttää sille erillisjohdoilla + ja - virtaa kun vaan tietäisi että mihin johtoon mitäkin syöttää johtoja kun on 3kpl.
Tänään tarkoitus tutkia autoa lisää joskin toi on vähän sokea kana systeemiä kun en sähköpuolesta paljoa ymmärrä. vinkit ois tervetulleita.
mittasin koitoskynällä ne kaikki 3 johtoa että tuleeko niihin + virtaa kun avaimella lukitsen ja avaan ovet. tulos ei mihinkään johtoon tullut + virtaa. kaikkki muut ovet toimii normaalisti.
moottorinhan voisi testata myös siten että syöttää sille erillisjohdoilla + ja - virtaa kun vaan tietäisi että mihin johtoon mitäkin syöttää johtoja kun on 3kpl.
Tänään tarkoitus tutkia autoa lisää joskin toi on vähän sokea kana systeemiä kun en sähköpuolesta paljoa ymmärrä. vinkit ois tervetulleita.
ei kannata syöttää virtaa sinne, siinä voi käydä niin että siellä rattaat hyppii yli ja rikkoo sen mikrokytkimen, mulla kävi niin mutta ei haitannut kun se kytkin oli valmiiksi rikki, ja sen kytkimen pystyy vaihtamaan uuteen, eli se ovimoottori on purettavissa, sitten pystyy pelit mittamaan.
opel vectra c 2,2 gts
kiitos varoituksesta imb-58 joskin en kerennyt tuota lukemaan ennenkuin lähdin autoa korjaamaan. no onneksi en syörränyt asitä virtaa mikä oli kyllä hieman ajatuksissa yhtenä testivaihtoehtona.
Tänään sitten otin ja taas tutkin asiaa oikein hartaasti ja otin ne kumihaitarit käteen sekä avasin sen pilarin pistokkeen. samoin vedin ovesta sen kumi tötsän irti. katselin niitä johtoja ja pyörittelin ja tutkin asiaa. kaikissa johdoissa ulko mupovikuoren halkeamia mutta muutoin ne tuntu olevan kunnossa kunnes.... pun/must johto jäi käteen eli se olikin ollut poikki hurraa
no ei muuta kun äkkiä kokeileen pielaveteläisellä eli hyppypiuhalla korvasin sen johdon kohdan ja testaamaan keskuslukkoa ja niks naks naps KAIKKI ovet lukkoon ja avaimella auki jess.
Eli vika löydetty piuha poikki. se on nyt siellä teipattuna ja toimii mutta meen ja tinaan sen vielä joko tänä iltana tai huomenna tai ainankin tällä viikolla mutta loisto homma että vika löytyi ja se että korjauskustannukset 0eur
Muutenkin tämä viikko ollu voittojen viikko sillä tuon takaoven lukon lisäksi korjattu kuskin oven sähkö ikkuna vika sekä keskuslukituksen avaimen tinaus joka piiitkästä aikaa siin nyt toimii kaukosäätöisesti. täytyy sanoa että ei passaa laskea tunteja mutta kunnossa on ja käytännössä jokainen vika korjaus 0eur
Tänään sitten otin ja taas tutkin asiaa oikein hartaasti ja otin ne kumihaitarit käteen sekä avasin sen pilarin pistokkeen. samoin vedin ovesta sen kumi tötsän irti. katselin niitä johtoja ja pyörittelin ja tutkin asiaa. kaikissa johdoissa ulko mupovikuoren halkeamia mutta muutoin ne tuntu olevan kunnossa kunnes.... pun/must johto jäi käteen eli se olikin ollut poikki hurraa
Eli vika löydetty piuha poikki. se on nyt siellä teipattuna ja toimii mutta meen ja tinaan sen vielä joko tänä iltana tai huomenna tai ainankin tällä viikolla mutta loisto homma että vika löytyi ja se että korjauskustannukset 0eur
Muutenkin tämä viikko ollu voittojen viikko sillä tuon takaoven lukon lisäksi korjattu kuskin oven sähkö ikkuna vika sekä keskuslukituksen avaimen tinaus joka piiitkästä aikaa siin nyt toimii kaukosäätöisesti. täytyy sanoa että ei passaa laskea tunteja mutta kunnossa on ja käytännössä jokainen vika korjaus 0eur
Paljonko tuota kumia uskaltaa vetää sieltä pilarin sisästä voimalla, ettei johdot irtoa? Sen uloimman kiinnityksen sain auki, mutta siellä pilarin sisässä ilmeisesti olisi vielä toinen samanlainen kiinnitys. Eli tyyliin ||==||==E näin hienosti asciina ilmaistuna.matti65 kirjoitti:kiitos varoituksesta imb-58 joskin en kerennyt tuota lukemaan ennenkuin lähdin autoa korjaamaan. no onneksi en syörränyt asitä virtaa mikä oli kyllä hieman ajatuksissa yhtenä testivaihtoehtona.
Tänään sitten otin ja taas tutkin asiaa oikein hartaasti ja otin ne kumihaitarit käteen sekä avasin sen pilarin pistokkeen. samoin vedin ovesta sen kumi tötsän irti. katselin niitä johtoja ja pyörittelin ja tutkin asiaa. kaikissa johdoissa ulko mupovikuoren halkeamia mutta muutoin ne tuntu olevan kunnossa kunnes.... pun/must johto jäi käteen eli se olikin ollut poikki hurraano ei muuta kun äkkiä kokeileen pielaveteläisellä eli hyppypiuhalla korvasin sen johdon kohdan ja testaamaan keskuslukkoa ja niks naks naps KAIKKI ovet lukkoon ja avaimella auki jess.
Eli vika löydetty piuha poikki. se on nyt siellä teipattuna ja toimii mutta meen ja tinaan sen vielä joko tänä iltana tai huomenna tai ainankin tällä viikolla mutta loisto homma että vika löytyi ja se että korjauskustannukset 0eur![]()
- Mika
Opel Vectra B1 Caravan -98 2.0i 16V X20XEV
Hmm jotenkin toi kuvasi ei täysin minulle auennut mutta siis minulla oli kyseessä vectra-99 ja kuskinpuolen takaovi. elikkä jos kysyt minkä verran johtoja saa ulos siitä auton rungosta pilarista niin tossa minulla ne tuli kohtuu voimalla ainoastaan noin 3-5cm ulos.
sitten siitä oven puolesta niin kokolailla saman verran ne tuli ulos 3-5cm
minulla oli se pistoke siellä a-pilarin sisässä auton rungossa siis. ja se tuli käteen saakka ihan kepesti ja vielä muutama sentti johtojakin.
itse en irroittanu mitää kynnyskoteloita kun siihen ei ollut tarvetta.
Eli minulla on siellä a-pilarin sisässä ensin johtoa sitten se avattava pistoke jonka jälkeen tulee se tiukkakumitulppa joka kiinnittuu siihen pilarin reikään. sitten tulee sitä kumihaitaria joka näkyy aina kun ovea availlaan ja sitten lopuksi taas se tiukka kumikiinnike joka tulee oven reikään. mitään pistoketta minulla ovessa ei ole ennenkuin vasta siellä lukon lähellä missä itse sähkömoottorikin sijaitsee.
sitten siitä oven puolesta niin kokolailla saman verran ne tuli ulos 3-5cm
minulla oli se pistoke siellä a-pilarin sisässä auton rungossa siis. ja se tuli käteen saakka ihan kepesti ja vielä muutama sentti johtojakin.
itse en irroittanu mitää kynnyskoteloita kun siihen ei ollut tarvetta.
Eli minulla on siellä a-pilarin sisässä ensin johtoa sitten se avattava pistoke jonka jälkeen tulee se tiukkakumitulppa joka kiinnittuu siihen pilarin reikään. sitten tulee sitä kumihaitaria joka näkyy aina kun ovea availlaan ja sitten lopuksi taas se tiukka kumikiinnike joka tulee oven reikään. mitään pistoketta minulla ovessa ei ole ennenkuin vasta siellä lukon lähellä missä itse sähkömoottorikin sijaitsee.
se pistoke on siellä pilarin sisällä, ja tulee muutaman sentin ulos, mutta mitä sitä oikeestaan kannattaa sieltä ulos ottaakaan, se haitarikumi auki, siellä se vika ehkä on, kun voi olla itse moottorissakin.
opel vectra c 2,2 gts
Aah kyse olikin takaovesta. Edessä on tuo ulkoinen pistoke jota kuvasin. (A-pilari on etummainen pilari ja se takaovien keskimmäinen pilari on nimeltään B-pilari)
Takana tosiaan se pistoke on siellä B-pilarin sisässä. Itselläni ei tule ulos sieltä joten ei voi tutkia sitä ainakaan irroittamatta sisustaa. Itselläni voi olla sieltäkin jotain poikki, koska kumikiinnitys oli pilarista irronnut oven avaamisen takia. Eli ilmeisesti haitarikumi tai johdot liian tiukat ja riuhtasee aina johtoja/kumia samalla, kun avaa oven kokonaan. Pitää tutkia.
Edessä itselläni pitää tuo moottori sellaisen vaimean hurahduksen, mutta mitään ei tapahdu. Olisiko moottori vaan mennyt, kun jotain virtaa kuitenkin tulee?
Takana tosiaan se pistoke on siellä B-pilarin sisässä. Itselläni ei tule ulos sieltä joten ei voi tutkia sitä ainakaan irroittamatta sisustaa. Itselläni voi olla sieltäkin jotain poikki, koska kumikiinnitys oli pilarista irronnut oven avaamisen takia. Eli ilmeisesti haitarikumi tai johdot liian tiukat ja riuhtasee aina johtoja/kumia samalla, kun avaa oven kokonaan. Pitää tutkia.
Edessä itselläni pitää tuo moottori sellaisen vaimean hurahduksen, mutta mitään ei tapahdu. Olisiko moottori vaan mennyt, kun jotain virtaa kuitenkin tulee?
Sori toi mun sekoilu noista pilarien kirjaimista.
Niin jos sinulla se moottori pitää vaimean "hurahduksen" niin voisi kuvitella että johdot on kunnossa ja sinne virta kulkee. samoin voisi kuvitella että moottori saattanee olla myös kunnossa koska se pitää ääntä. mutta se miksi ovi ei menelukkoon/aukea on sitten tutkittava vaan. voihan olla että lukkomoorrori toimii mutta mekanismista on irronnut jokin osa joten se hurisee ja yrittää lukita mutta lyö "tyhjää"
No noi pelkkäää arvelua ei muuta kun iso kupponen tuoretta kahvia ja ovi pahvi pois ja sitten ovea lukkoon ja auki ja katsot mitä se oikein siellä vaimeasti hurisee.
Niin jos sinulla se moottori pitää vaimean "hurahduksen" niin voisi kuvitella että johdot on kunnossa ja sinne virta kulkee. samoin voisi kuvitella että moottori saattanee olla myös kunnossa koska se pitää ääntä. mutta se miksi ovi ei menelukkoon/aukea on sitten tutkittava vaan. voihan olla että lukkomoorrori toimii mutta mekanismista on irronnut jokin osa joten se hurisee ja yrittää lukita mutta lyö "tyhjää"
No noi pelkkäää arvelua ei muuta kun iso kupponen tuoretta kahvia ja ovi pahvi pois ja sitten ovea lukkoon ja auki ja katsot mitä se oikein siellä vaimeasti hurisee.
Hankala sanoa mikä siellä vaimeasti surisee, mutta ovi pahvit on poissa ollut jo pitempää. Käsin pitää sormella vaan avata/lukita se sieltä vivusta. (vetonapin vaijeri ei ole kiinni) Myös joskus tuo vipu jää täysin jumiin ja joutuu kampeamaan voimalla sen vivun ylös sieltä, jotta oven saa auki. Otin nyt lukosta kokonaan virrat pois niin testaan, että meneekö jostain syystä takalukitus itsestään päälle. Tosin tuo kampeaminen on voinut sieltä moottorin sisältä jonkun osan särkeä. Todennäköisesti pitää uusi moottori vaan hommata ja testata sitten. Hmm. Tietoa minkäkokoisella torxilla nuo lukon pultit saisi auki ja onko muita kiinnityksiä?matti65 kirjoitti:Sori toi mun sekoilu noista pilarien kirjaimista.
Noita kiinnitys torxien kokoja en tiedä koska mun ei ole tarvinnut tuota irroittaa. täällä saitilla oli muuten jossakin ihan kuvakin tosta puretusta lukko pesästä ja ihan ohjeet miten se pitää avata. muistaakseni siitä pitää porata 1 lukitus irti ja loput sitten lähtee avaimilla. kannattaa käyttää hakua niin löytyy. itse muistaakseni käytin hakua nimellä "keskuslukitus vectra-b" mutta kokeile millä löytyy. mä sain kyllä vissiin kymmenen sivua eli olihan niissä selaamista mutta koitin selvittää piuhojen väörejä mutta sain ristiriitaisia neuvoja ja lopulta en edes sdit tarvinnut niitä kun löysin sen katkenneen johdon.
edelleenkin voisin kuvitella et sulla johdot ok ja samoin moottori ok koska se surisee eli saa virtaa eli yrittää avata mutta voi olla että jokin mekanismi on paikoiltaan kun olet käsin sitä vääntänyt? erittäin vaikea kyllä tietää. ei muuta kun tutkimista vaan lisää.
edelleenkin voisin kuvitella et sulla johdot ok ja samoin moottori ok koska se surisee eli saa virtaa eli yrittää avata mutta voi olla että jokin mekanismi on paikoiltaan kun olet käsin sitä vääntänyt? erittäin vaikea kyllä tietää. ei muuta kun tutkimista vaan lisää.
olisko t 40 tai 45 en nyt muista mutta molemmat käy, mullahan saattaa olla ehjiä ovimoottoreita koko sarja eli kaikkiin oviin ja vielä ainakin pensaluukun moottori, niihin on kytkimet vaihdettu uusiin joten pitäis toimia. sinne takaoviin on aika hankala vaihtaa se moottori, etuoviin helpompi, mikähän vaijeri siellä on, ei ole mun autossa eikä kyllä muissakaan mitä olen ehjännyt. voin yrittää muistella miten niiden purkaminen hoituu, kuitenkin kaikki mitä olen käyttänyt auki ja saanut vielä pelaamaankin. luulen niin jos se lukko jumii niin on se mikrokytkin maalissa, en tosin ole varma, mutta ei sinne oikeestaan muutakaan vikaa mahdu, siellä sisällä on tosiaan vain sähkömoottori ja se mikrokytkin, eipä taida olla muita sähköosia. mikrokytkin kääntää sen virran kulkeen siellä sisällä toisinpäin tai miten tään nyt selittäis. ymmärrän itse mutta ei nyt tule ulos.
opel vectra c 2,2 gts
Pitääpä käydä sitten torx ostoksilla. Vaijerilla tarkoitin ovinupin vaijeria, joka menee siihen moottorin vipuun. Saa nähdä hommaanko vaan uuden moottorin vai yritänkö tuota moottoria korjailla. Kerrostalo alueen parkkipaikalla on kiva väkertää näiden kanssa.lmb-58 kirjoitti:olisko t 40 tai 45 en nyt muista mutta molemmat käy, mullahan saattaa olla ehjiä ovimoottoreita koko sarja eli kaikkiin oviin ja vielä ainakin pensaluukun moottori, niihin on kytkimet vaihdettu uusiin joten pitäis toimia. sinne takaoviin on aika hankala vaihtaa se moottori, etuoviin helpompi, mikähän vaijeri siellä on, ei ole mun autossa eikä kyllä muissakaan mitä olen ehjännyt. voin yrittää muistella miten niiden purkaminen hoituu, kuitenkin kaikki mitä olen käyttänyt auki ja saanut vielä pelaamaankin. luulen niin jos se lukko jumii niin on se mikrokytkin maalissa, en tosin ole varma, mutta ei sinne oikeestaan muutakaan vikaa mahdu, siellä sisällä on tosiaan vain sähkömoottori ja se mikrokytkin, eipä taida olla muita sähköosia. mikrokytkin kääntää sen virran kulkeen siellä sisällä toisinpäin tai miten tään nyt selittäis. ymmärrän itse mutta ei nyt tule ulos.
Tuo vivun jumiintuminen siis voisi johtua mikrokytkimestä? Tosin jos olen jotain mekaanisia osia hajottanut sieltä.
Minulla sama tilanne että tos kerrostalon pihassa olen aikoinaan rassaillut. mutta nyttemmin olen melko kyllästynyt tohon yleisöön joten useimmiten ajan jonnekkin huitsin vitun nevadaan jotta saan tutkia autoani rauhassa 
Vika löytyi keskuslukon moottorista. Ei toiminu ollenkaan, uusi hommattu ja oodottaa vain asennusta 
Opel Astra 1.6 Cosmo, Hatchback 2004