Vectra B:n oven haitarikumin irrotus

Koriin ja sisustaan liittyvät asiat. Keskuslukko, sähkölasit, sisustan purku, jne...
zamm
'Admiral'
'Admiral'

Vectra B:n oven haitarikumin irrotus

Viesti Kirjoittaja zamm »

Kuulostaa ehkä tyhmältä, mutta en tohtisi rikkoa turhaan osia. Eli miten repsikan oven haitarikumi, jossa on jonkinnäköinen pistoke kiinni, irtoaa ovesta, jotta näkisin mahdolliset johtovauriot koska repsikan oven keskuslukko ei toimi. Auto vuosimallia 98
Opel Astra 1.6 Cosmo, Hatchback 2004
zamm
'Admiral'
'Admiral'

Re: Vectra B:n oven haitarikumin irrotus

Tarviiko sitä hirveen voimalla pyöräyttää?
2639
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja 2639 »

Johdon väri, joka maadoittaa oven keskuslukon moottorin ja sulkee lukon, on väriltään puna-ruskea. Ruskea-valkoinen maadoittaa sen auki-asentoon. Jos eivät ole poikki, työnnä neula johdon sisään ja maadoita näitä johtoja vuoron perään, niin näet onko lukkomoottori kunnossa. Ei tartte turhaan alkaa ovea purkamaan.
Ooppeli ei ruostu!

Vectra 2,0 CD Sport '97
zamm
'Admiral'
'Admiral'

Kiitos vinkeistä :)
zamm
'Admiral'
'Admiral'

En vielä ole kunnolla kerinny vilkaiseen, vähän tossa kyllä yritiin ruuvailla. Mut ei irronnu, pitääkö sitä jotenkin tönätä tai vetää samalla ku pyörittää?
zamm
'Admiral'
'Admiral'

Ihan vielä selventääkseni. Haitarikumi on n. 6cm pitkän pistokkeen perässä. Pitääkö se koko pistoke irroittaa ovesta?
zamm
'Admiral'
'Admiral'

Ja nimenomaan vastapäivään pyöritys?
matti65
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja matti65 »

Tervehdys, juuri tänään olin samaisen ongelman kimpussa. eli vectra tdi-99 ja kuskin puolen takaoven keskuslukko ei toimi. kaikki muut ovet toimii normaalisti.

Totuttuun tyyliin koitin ensin tutkia vikaa ja sitten vasta foorumille ja niinhän siinä paloi 4h turhaan :lol: elikkä purin kaiken ovesta ja koitin katselemalla löytää vikaa ja mm ovwen kahva ei meinannu irrota ei sit millään ennenkuin vahingossa huomasin että perkules siinähän on piilosokka :o hyvä etten särkeny sitäkin.

Irroitin toki ketjun aloittajan kysymän ovipistokkeenkin mutta koska kyseessä taka ovi sitä ei tarvinnu kiertää vaan lähinnä vain vetää. avasin pistokkeen ja lukolle näyttäis menevän 3 johtoa. koitin sähkökynällä tuleeko mihinkään virtaa kun avaan/suljen lukkoa avaimella-> eipä tullut.

Sitten tutkin johtoja että meneekö mikään niistä maihin niin yllätys kaikki antoi maata :bonk: olen aivan pihalla nyt. siis johdot pilarista auton sisälleppäin menevät johdot antaa kaikki maata kun keskuslukkoa ei painele ja virta avain ei ole lukossa. en tajua kyllä yhtään. osaaako joku vinkata miten vikaa lähtiusin selvittelemään?
matti65
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja matti65 »

2639 kirjoitti:Johdon väri, joka maadoittaa oven keskuslukon moottorin ja sulkee lukon, on väriltään puna-ruskea. Ruskea-valkoinen maadoittaa sen auki-asentoon. Jos eivät ole poikki, työnnä neula johdon sisään ja maadoita näitä johtoja vuoron perään, niin näet onko lukkomoottori kunnossa. Ei tartte turhaan alkaa ovea purkamaan.
Ymmärsinkö tuon viestin oikein että lukkoa ohjataankin maadoittamalla sitä ei johtamalla + virtaa?
Jos niin on niin ilmeisesti sitten se kolmas johto on aina +virrassa? ja keskuslukko antaa - virtaa sitten noihin 2 johtoon tarpeen mukaan?

Jos noin on niin miten minulla on kaikki 3 johtoa maassa kts. ed viestini?
miten toimia tästä eteenpäin?
ascona_c
OCF Member 2020

Viesti Kirjoittaja ascona_c »

zamm kirjoitti:Ihan vielä selventääkseni. Haitarikumi on n. 6cm pitkän pistokkeen perässä. Pitääkö se koko pistoke irroittaa ovesta?
Oletettavasti tässä on kyse haitariKUMIN irroituksesta A-pilarista, ei pistokkeen liittimen irroituksesta?

Itse kumi on todennäköisesti vain painettu A-pilariin kiinni, ja lähtee irti talttameisselillä varovasti kampeamalla. Oletettavasti haitarikumissa on pilarin sisäpuolella olake, joka pitää kumin paikoillaan ja estää sitä irtoamasta ovea avatessa. Tämä olake pitäisi vaan saada meisselin avulla vetkuteltua reiästä läpi, niin sitten tuo kumi irtoaa jo lähes itsekseen.
Locheed
'Kapitän'
'Kapitän'

Viesti Kirjoittaja Locheed »

Itselläni samainen ongelma. Olen toki pistokkeen onnistunut irroittamaan ovesta pyöräyttämällä, mutta miten näkee parhaiten nämä poikki menneet johdot? Pitääkö pistoke irroittaa haitarikumista jotenkin vai pitääkö haitarikumi saada irti A-pilarista? Tätä haitarikumia yritin kampeamalla irroittaa A-pilarista ja näytti että se irtoaa siitä, mutta huomasin että kumiosa taitaa jatkua vielä syvemmälle pilarin sisään.

- Mika
Opel Vectra B1 Caravan -98 2.0i 16V X20XEV
jak3
OCF Member 2020

Viesti Kirjoittaja jak3 »

Locheed kirjoitti:Itselläni samainen ongelma. Olen toki pistokkeen onnistunut irroittamaan ovesta pyöräyttämällä, mutta miten näkee parhaiten nämä poikki menneet johdot? Pitääkö pistoke irroittaa haitarikumista jotenkin vai pitääkö haitarikumi saada irti A-pilarista? Tätä haitarikumia yritin kampeamalla irroittaa A-pilarista ja näytti että se irtoaa siitä, mutta huomasin että kumiosa taitaa jatkua vielä syvemmälle pilarin sisään.

- Mika
Itse tein muistaakseni niin että pyöräytin siitä pistokkeesta aivan sen haitarikumin juuresta sen muovirenkaan irti ja nyhdin sitä haitarikumia siitä itse pistokkeesta poispäin jolloin sain johdot näkyviin. Aika selvästi selitetty :D
Vectra C 1.9 cdti OPC Line -08
Manta B 2.0 GT/E -84
2639
'Senator'
'Senator'

matti65 kirjoitti:Tervehdys, juuri tänään olin samaisen ongelman kimpussa. eli vectra tdi-99 ja kuskin puolen takaoven keskuslukko ei toimi. kaikki muut ovet toimii normaalisti.

Totuttuun tyyliin koitin ensin tutkia vikaa ja sitten vasta foorumille ja niinhän siinä paloi 4h turhaan :lol: elikkä purin kaiken ovesta ja koitin katselemalla löytää vikaa ja mm ovwen kahva ei meinannu irrota ei sit millään ennenkuin vahingossa huomasin että perkules siinähän on piilosokka :o hyvä etten särkeny sitäkin.

Irroitin toki ketjun aloittajan kysymän ovipistokkeenkin mutta koska kyseessä taka ovi sitä ei tarvinnu kiertää vaan lähinnä vain vetää. avasin pistokkeen ja lukolle näyttäis menevän 3 johtoa. koitin sähkökynällä tuleeko mihinkään virtaa kun avaan/suljen lukkoa avaimella-> eipä tullut.

Sitten tutkin johtoja että meneekö mikään niistä maihin niin yllätys kaikki antoi maata :bonk: olen aivan pihalla nyt. siis johdot pilarista auton sisälleppäin menevät johdot antaa kaikki maata kun keskuslukkoa ei painele ja virta avain ei ole lukossa. en tajua kyllä yhtään. osaaako joku vinkata miten vikaa lähtiusin selvittelemään?
Juu, sorry väärää tietoa, nuo kaksi johtoa, jotka nimesin, maadoittavat kaikki lukot sieltä releiden luota, minne asensin tuon keskuslukon kaukosäädön. Mulla oli tuo sama kuskin puoleisen takaoven aukeamisongelma(keskuslukko).

Miten siinä saranapuolen haitariputkessa on muka vain kolme(3) johtoa, mulla löytyy seitsemän (7) sieltä. Kävin oikein tuossa katsomassa värit: punainen, puna-musta, ruskea-vihreä, musta-sininen, keltainen-musta, vihreä ja harmaa. Taisi olla tuo keltainen musta aivan poikki, jonka tinaamalla ja teippaamalla lukko on nyt toiminut hyvin.

Sähkökaaviosta tästä katselen, niin keskuslukkoa ohjaavia johtoja ovat puna-musta, musta-sininen ja kelta-musta. Muista ei ole niin selvää, mutta virtaahan sinne oven sisään pitää saada lukon moottorille ja mulla kun on CD-mallissa ne ovien kulkuvalot. Olisiko muut johdot sähköikkunoiden johdotukset, jos sellainen varuste joistakin Vectroista löytyy?
Ooppeli ei ruostu!

Vectra 2,0 CD Sport '97
Locheed
'Kapitän'
'Kapitän'

Viesti Kirjoittaja Locheed »

jak3 kirjoitti: Itse tein muistaakseni niin että pyöräytin siitä pistokkeesta aivan sen haitarikumin juuresta sen muovirenkaan irti ja nyhdin sitä haitarikumia siitä itse pistokkeesta poispäin jolloin sain johdot näkyviin. Aika selvästi selitetty :D
Tätä kokeilinkin tuossa juuri ja lähtihän se. On vaan niin vähän työskentely tilaa tuossa oven välissä. Kumiakaan ei saanut kovin paljon revittyä siitä pois, joten ei nähnyt kun pistokkeen päädyssä olevat johdot. Johdot vaikutti ainakin siinä päässä olevan hyväkuntoiset, mutta tosiaan ei tiedä missä kunnossa on keskemmällä.

Takaoven haitarikumi oli irronnut itsestään B-pilarista ilmeisesti taka-ovea avatessa. Kovin paljoa sitäkään ei saanut vedettyä näkyviin sieltä pilarin sisästä, että johdot näkyisi. Mietin vaan että olisiko jotain irronnut/poikennut sieltä pilarin sisältä. Voisi tosin olla myös oven puolelta. Tuokin pitänee tutkia vielä.
2639 kirjoitti: Juu, sorry väärää tietoa, nuo kaksi johtoa, jotka nimesin, maadoittavat kaikki lukot sieltä releiden luota, minne asensin tuon keskuslukon kaukosäädön. Mulla oli tuo sama kuskin puoleisen takaoven aukeamisongelma(keskuslukko).

Miten siinä saranapuolen haitariputkessa on muka vain kolme(3) johtoa, mulla löytyy seitsemän (7) sieltä. Kävin oikein tuossa katsomassa värit: punainen, puna-musta, ruskea-vihreä, musta-sininen, keltainen-musta, vihreä ja harmaa. Taisi olla tuo keltainen musta aivan poikki, jonka tinaamalla ja teippaamalla lukko on nyt toiminut hyvin.

Sähkökaaviosta tästä katselen, niin keskuslukkoa ohjaavia johtoja ovat puna-musta, musta-sininen ja kelta-musta. Muista ei ole niin selvää, mutta virtaahan sinne oven sisään pitää saada lukon moottorille ja mulla kun on CD-mallissa ne ovien kulkuvalot. Olisiko muut johdot sähköikkunoiden johdotukset, jos sellainen varuste joistakin Vectroista löytyy?
Itselläni noita johtoja on kanssa riittävästi. Edessä lukolle, laseille, peileille ja kaiuttimille. Takana pitäisi olla vain kaiuttimille ja lukoille menevät johdot.

- Mika
Opel Vectra B1 Caravan -98 2.0i 16V X20XEV
2639
'Senator'
'Senator'

Locheed kirjoitti:
jak3 kirjoitti: Itse tein muistaakseni niin että pyöräytin siitä pistokkeesta aivan sen haitarikumin juuresta sen muovirenkaan irti ja nyhdin sitä haitarikumia siitä itse pistokkeesta poispäin jolloin sain johdot näkyviin. Aika selvästi selitetty :D
Tätä kokeilinkin tuossa juuri ja lähtihän se. On vaan niin vähän työskentely tilaa tuossa oven välissä. Kumiakaan ei saanut kovin paljon revittyä siitä pois, joten ei nähnyt kun pistokkeen päädyssä olevat johdot. Johdot vaikutti ainakin siinä päässä olevan hyväkuntoiset, mutta tosiaan ei tiedä missä kunnossa on keskemmällä.

Takaoven haitarikumi oli irronnut itsestään B-pilarista ilmeisesti taka-ovea avatessa. Kovin paljoa sitäkään ei saanut vedettyä näkyviin sieltä pilarin sisästä, että johdot näkyisi. Mietin vaan että olisiko jotain irronnut/poikennut sieltä pilarin sisältä. Voisi tosin olla myös oven puolelta. Tuokin pitänee tutkia vielä.
2639 kirjoitti: Juu, sorry väärää tietoa, nuo kaksi johtoa, jotka nimesin, maadoittavat kaikki lukot sieltä releiden luota, minne asensin tuon keskuslukon kaukosäädön. Mulla oli tuo sama kuskin puoleisen takaoven aukeamisongelma(keskuslukko).

Itselläni noita johtoja on kanssa riittävästi. Edessä lukolle, laseille, peileille ja kaiuttimille. Takana pitäisi olla vain kaiuttimille ja lukoille menevät johdot.

- Mika
Juupa, tsekkaamalla tästä sähkökaaviosta, joka on tietysti tottumattomalle aikamoista spaghettia, kaiuttimen jodot ovat ne ruskea-vihreä ja vihreä. Punainen lienee virtaskaa ja harmaako maata näyttää? Siitä vain korjaamaan autosähkömiehet, jos näin ei ole.
Ooppeli ei ruostu!

Vectra 2,0 CD Sport '97
Vastaa Viestiin