B1 omegan käsijarruvaijerin vaihto ?!
B1 omegan käsijarruvaijerin vaihto ?!
Elikkä tossa omegaan asennettiin liikkeessä jarrukilvet uudet ja käsijarrusatulat uusittiin, mutta nyt sit pitäis vielä käsijarruvaijeri vaihtaa. Ajattelin sitten tehdä sen itse, Joten osaisko joku kertoa jonkinlaiset asennusohjeet jolla onnistus toi vaijerin vaihto ja miten sit tapahtuu säätö ?
Opel omega B, 2.0 16v,- vm95
Re: B1 käsijarruvaijerin vaihto ?!
lisää otsikkoon omega, on muitakin b-1 malleja
opel vectra c 2,2 gts
Re: B1 omegan käsijarruvaijerin vaihto ?!
helppo homma jarrukilventakka jousi irti jonka jälkeen saa irti vaiverin pään. kun han on löysällä. etu päästä on peltien alla kardaanin alla jos ei jo poistettu 13mm kiinto avaimella pääse löysään/ kiristään vaijerin. säätö/ toinen säätö löytyy rumpujen sisältä reijästä voi säätää rullaa kello 12 kohdalla näkyy hyvin lampulla. jos ennen ei ole tehnyt ruuvarilla suunta ylös alas selviää kiristyykö vai löystyykö
ei köhän nuilla pärjää aluksi.
Okei,kiitos neuvoista, pitääkin laittaa vaijeri tilaukseen .
Joko sen vaijerin vaihdoit ?
Kävin itse äsken vaihtamassa B-Omegaan kässärin vaijerin, Motonet mallia
24-2533 € 19,90. Sain tuhrattua tunkatun auton alla melkisten 3 tuntia !
Huomioni oli että homma kannattas aloittaa perästä ne jouset irti jarrukilpien
takaanta ( kantsis hommata valmiiks uudet 1,5mmxhalk.8mmxpit.90mm/1kpl per puoli) itellä ne jouset oli ihan mädät eikä tieteskään uusia tilalle.
Kahta lämpökilpeä joudut raottamaan molemmissa pultit AV 10mm ja mielestäni siihen jarrukahvan nälkäkierteeseen sopii parhaiten AV 13mm:n räikkälenkki (ei oo kovin kallis !) No hienointa hommassani oli että vanha vaijeri oli EHJÄ. Sen kuori oli vaan lumpsahtanu takimmaisen kiinnikkeen läpi
jolloin kahva nous pystyyn eikä kässäri pitäny jsta nopea mutta väärä diagnoosi vaijeri poikki. Niin ja ne jarruliinat kyllä kannattaa säätää ihan ensimmäiseks, ettei tarvi autoa ees-taas tunkkailla.
Kävin itse äsken vaihtamassa B-Omegaan kässärin vaijerin, Motonet mallia
24-2533 € 19,90. Sain tuhrattua tunkatun auton alla melkisten 3 tuntia !
Huomioni oli että homma kannattas aloittaa perästä ne jouset irti jarrukilpien
takaanta ( kantsis hommata valmiiks uudet 1,5mmxhalk.8mmxpit.90mm/1kpl per puoli) itellä ne jouset oli ihan mädät eikä tieteskään uusia tilalle.
Kahta lämpökilpeä joudut raottamaan molemmissa pultit AV 10mm ja mielestäni siihen jarrukahvan nälkäkierteeseen sopii parhaiten AV 13mm:n räikkälenkki (ei oo kovin kallis !) No hienointa hommassani oli että vanha vaijeri oli EHJÄ. Sen kuori oli vaan lumpsahtanu takimmaisen kiinnikkeen läpi
jolloin kahva nous pystyyn eikä kässäri pitäny jsta nopea mutta väärä diagnoosi vaijeri poikki. Niin ja ne jarruliinat kyllä kannattaa säätää ihan ensimmäiseks, ettei tarvi autoa ees-taas tunkkailla.
ei oo vielä tullu vaihettua, mulla taas tilanne on se että koko käsijarrukahva ei liiku mihinkään, ala-asennossa vaan on. Mutta mielenkiintosta on se että käsijarru vaijeri liikku ihan normaalisti ennen kun auto oli huollossa missä siihen laitettiin uudet käsijarrukengät ja jarru kilvet, niinpä mua vähän ihmetyttää että miten se vaijeri on nyt sit jumittanu yhtäkkiä..