Jäähdytys petti 2,0 CDTI Inkku

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
muucalainen
'Agila'

Jäähdytys petti 2,0 CDTI Inkku

Viesti Kirjoittaja muucalainen »

Torstai-iltana lähdin 2,0 CDTI:llä kohti kotia.
Koneen vedet olivat varmaan vielä lämpimiä, seissyt -6 pakkasessa n 2 tuntia 50 km ajon jälkeen.
Ihmettelin kun ei tullut lämmintä ilmaa.
No, ilmastointi oli säädetty 18 ja väänsin lämpöä ja panin puhaltimia isommalle, mutta ei.
Aloin manailla tietokoneita ja katsoin näkyykö näytössä mitään.
Eihän siinä näkynyt mutta vedenlämpö oli 10 km matkalla noussut 95:een, eikä aikaakaan kun tietokone ilmoittaa "jäähdytysneste ylikuumentunut, käytä tyhjäkäynnillä".
No minä kiroamaan tietokoneita ja nykytekniikkaa korvessa, pikkutakki päällä, -6 pakkasessa, 30 km kotoa.
Pysäytin, funtsin ja totesin, ettei autoa voinut siihen paikkaan jättää.
Neste ei voinut olla liian laihaakaan, koska olin lähtenyt useampana aamuna -15 kelissä ilman piuhaa ja alkusyksystä lisäsin nestettä 0,5 litraa ja panin hiukka isommin sitä jäänestoa ja onhan niillä nesteillä jo 2 talvea mentykin.

Annoin pannun jäähtyä 10 min ja ajoin pari km ennen kuin vesi keitti taas.
Oli alamäki, joten pidin valot leiskumassa ja sammutin koneen.
Tämä kilometrin lasku jäähdytti nesteen 85:een ja sitten taas ylämäkiin moottorivoimin.
Seuraavat tasaiset ja alamäet ilman konetta.
5 km jälkeen koneen lämpö pysyi tasan 90:ssä viisi kilometriä, kunnes se taas alkoi nousta.
Tuntui oudolta että välillä neste tuntui kiertävän.

Näin sitten, jäähdytellen vapaalaskussa, välillä moottorin avulla ajaen tulin kotiin 30 km.
Tilasin sitten iltapäiväksi ajan pikahuoltoon ja panin pelit piuhan päähän.
Kun olin sinne lähdössä, ei kone käynnistynyt.
Startti pyörittää hyvin, mutta pelkkää sahaamista.

Aivan kuin ei saisi polttoainetta, mutta miten ihmeessä katokseen ajettu auto vetäisisi ilmat järjestelmään keskellä yötä?
Miten neste voi välillä jäähtyä ja sitten taas ei.

Onko muilla Inkun dieseleillä samanlaisia kokemuksia?
Vastaa Viestiin