X25XE Termostaatin vaihdosta
X25XE Termostaatin vaihdosta
Termostaattia oon vaihtelemassa tässä B Vectraan, niin onko tarpeellista purkaa koko imusarja? Jos on, niin tuleeko sellaista tilannetta, että pitäisi vaihtaa suuttimien o-renkaatkin, kun jakoputkihan on siinä päällä? Menossa vaan ostamaan tässä tavaraa, et jos joku pystyisi valaisemaan asiassa näin etukäteen et ei tarvi montaa kertaa kaupoilla käydä.
Onko yleensäkään muuta tärkeää, mitä pitää huomioida irrotuksien/asennuksen yhteydessä?
Onko yleensäkään muuta tärkeää, mitä pitää huomioida irrotuksien/asennuksen yhteydessä?
-
(F)ast_tra
- 'Diplomat'

Re: X25XE Termostaatin vaihdosta
Tarvitsee purkaa koko imusarja. Tuossa vuosi sitten kun itse tein saman homman niin purin kaikki ensin ja sitten kävin hakemassa uudet kamat. Muistaakseni sitä suutinhässäkkää ei tarvitse ottaa irti imusarjan alaosasta, itse kyllä otin. Tarvitset termostaatin ja tiivisteen, siihen putkeen ne kaksi vai kolme tiivistettä, itse vaihdoin samalla tulpat, imusarjan tiivisteet, kaasuläppäkotelon tiivisteen, lämpöanturit ja oikeastaan kaiken mitä vaihtaa pystyi uusiin.
Ei siinä mitään erityistä tarvitse ottaa huomioon, pultit irti ja taas kiinni. Hommaahan siinä on ensikertalaiselle ainakin.
Ei siinä mitään erityistä tarvitse ottaa huomioon, pultit irti ja taas kiinni. Hommaahan siinä on ensikertalaiselle ainakin.
Ok. Homma tyssäsi vähän, kun ei löydy oikean kokoista torx-kärkeä imusarjan alaosan irrottamiseen, niin sillä kyselin. Kaasuläppäkotelon tiiviste ja tyhjäkäyntisäätimen tiiviste on tilattu. Haittaako tuo sitten paljoa, kun ajattelin ensi viikon puolella joka tapauksessa purkaa auton uudelleen niin pitää vanhat siihen asti?(F)ast_tra kirjoitti:Tarvitsee purkaa koko imusarja. Tuossa vuosi sitten kun itse tein saman homman niin purin kaikki ensin ja sitten kävin hakemassa uudet kamat. Muistaakseni sitä suutinhässäkkää ei tarvitse ottaa irti imusarjan alaosasta, itse kyllä otin. Tarvitset termostaatin ja tiivisteen, siihen putkeen ne kaksi vai kolme tiivistettä, itse vaihdoin samalla tulpat, imusarjan tiivisteet, kaasuläppäkotelon tiivisteen, lämpöanturit ja oikeastaan kaiken mitä vaihtaa pystyi uusiin.
Imusarjan ja sen termostaattiin tulevan alumiiniputken tiivisteet pitää lähteä hakemaan tässä. Moottorin lämpötila-anturi on tullut vaihdettua, mutta onko siellä jotain muutakin sitten?
-
(F)ast_tra
- 'Diplomat'

Ei kai se mitään haittaa, kunhan eivät rikki ole. Siellä on mittarille erikseen lämpötila-anturi, vaihdoin senkin samalla. Ei ole välttämätöntä, mutta oli epämääräinen huoltohistoria omassa autossa niin vaihdoin kaiken pitkän kaavan mukaan.
Joo... Muut tiivisteet sain nyt hyllystä, niin saa hommat hoidettua. Mites onko tuon termostaattipötikän irrottamiseen jotain helppoja konsteja, kun vaikuttaa näin ens alkuun aika nihkeältä tapaukselta? Imusarja on nyt siis kokonaan irti, lukuunottamatta sitä pientä palaa sen alemman putken alla, joka on miljoonalla ruuvilla kiinni. Hitto nuo saksalaiset osaa kyllä tehdä pienet asiat vaikeaksi.(F)ast_tra kirjoitti:Ei kai se mitään haittaa, kunhan eivät rikki ole. Siellä on mittarille erikseen lämpötila-anturi, vaihdoin senkin samalla. Ei ole välttämätöntä, mutta oli epämääräinen huoltohistoria omassa autossa niin vaihdoin kaiken pitkän kaavan mukaan.
Mites noiden avointen ilmakanavien kanssa, et jos sinne pääsee livahtamaan hiekkapölyä tai joku roska imuventtiilien päälle ni voiko ne vaan imuroida puhtaaksi? Oon kyllä suojannut ne, mutta jos käy vahinko.
-
(F)ast_tra
- 'Diplomat'

Tarpeeksi kauan suihkuttelee irroitusainetta siihen putken päähän ja nitkuttelee irti. Suurta voimaa ei kestä. Itse teippasin niiden imukanavien päälle monkertaisen paperin ettei mennyt roskia.
Onko tolle jäähdytysnesteelle mitään nopeaa poistotapaa? Ei viittis hirveenä irrotella termaria ennen kuin saa vedenpinnan sen verran alas ettei ala tulvia... Ei mahu auton alle irrottelee letkuja tai availee venttiiliä mikäli siellä edes on sellasta.(F)ast_tra kirjoitti:Tarpeeksi kauan suihkuttelee irroitusainetta siihen putken päähän ja nitkuttelee irti. Suurta voimaa ei kestä. Itse teippasin niiden imukanavien päälle monkertaisen paperin ettei mennyt roskia.
-
(F)ast_tra
- 'Diplomat'

Tuleehan sieltä termostaattikotelosta jonkinverran pois vaikka mitä tekis, mutta alavesiletkun olen ottanut irti, tulee aika paljon nestettä sieltä. Ylävesiletkunhan joutuu joka tapauksessa ottamaan pois. G Astrassa on syylärissä tyhjennysproppu, mutta Vectrassa ei ikävä kyllä ole.
Ok. No jos sen ylävesiletkun sitten ottais siitä syylärin kyljestä varovasti irti ja koittas varoa roiskuttelemasta nesteitä kovin paljon ku ei nyt paljoa vaihtoehtoja ole...(F)ast_tra kirjoitti:Tuleehan sieltä termostaattikotelosta jonkinverran pois vaikka mitä tekis, mutta alavesiletkun olen ottanut irti, tulee aika paljon nestettä sieltä. Ylävesiletkunhan joutuu joka tapauksessa ottamaan pois. G Astrassa on syylärissä tyhjennysproppu, mutta Vectrassa ei ikävä kyllä ole.
Kohta menee hermo ton putken kanssa. Tunnin yrittäny nitkutella irti mut ei vaan lähe!
-
(F)ast_tra
- 'Diplomat'

Anna sen/jonkun irroitusaineen muhia siellä jonkin aikaa niin kyllä se sieltä lähtee. Älä yritä vetää sitä vaan pyöritellä putkea varovasti.
Laitoin eilen illalla irrotusainetta ja tänään vielä lämmittelinkin putkea, mutta eipä tuo ollu moksiskaan. Ois ihan hyvä, jos sais sen ylävesiletkun kokonaan irti, niin ois enemmän tilaa hommailla. On vaan niin pirullisessa paikassa se alumiiniputken pään klemmari et ei sitä saa nipistettyä millään auki.(F)ast_tra kirjoitti:Anna sen/jonkun irroitusaineen muhia siellä jonkin aikaa niin kyllä se sieltä lähtee. Älä yritä vetää sitä vaan pyöritellä putkea varovasti.
En tiiä. Alkaa v*tutus alkaa olemaan sen verran korkeella et joutuu kohta hinaamaan auton pajalle. Säästyis hermot ja ei vapaapäivät menis ihan kokonaan hukkaan.
-
(F)ast_tra
- 'Diplomat'

Ootko saanu sitä yhtään liikkeelle? Kyllähän se ylävesiletkun pidike saattaa olla vaikeassa paikassa, mutta ei siitä kyllä oikein mitään tule, jos ei sitä saa irti putkesta.
Ei se ainakaan paljoa ole liikkunut, jos yhtään. Se pidike siinä alumiiniputken päässä on sellasessa asennossa et ei sinne lukkopihtejä saa ujutettua. Lieköhän tuo ylävesiletku kallis jos sen pistää päreiksi ihan suosiolla?(F)ast_tra kirjoitti:Ootko saanu sitä yhtään liikkeelle? Kyllähän se ylävesiletkun pidike saattaa olla vaikeassa paikassa, mutta ei siitä kyllä oikein mitään tule, jos ei sitä saa irti putkesta.