Lämmittimen säätimien outo elämä
Lämmittimen säätimien outo elämä
Tervehdys,
Tulipa ostettua G astra vm -1999. Ihmettelin tuossa miksi ikkunat huurtuvat. Viaksi paljastu outo sisäilmakiertokytkimen toiminta Eli poppa palaa läppä auki (ilma tulee ulkoa) ja toisin päin.
Sitten toinen onglema puhalluspaikansäädin (en nyt saa päähän oikeeta nimee.) pyörii ympyrää ja vaihtaa puhalluspaikkaa randomilla.
En ole vielä ehtiny sitä sen enempää purkaa.
Osaisko joku sanoa mikä minua siellä mahtaa oottaa??
Niin autossa on manuaali ilmastointi.
- Arto
Tulipa ostettua G astra vm -1999. Ihmettelin tuossa miksi ikkunat huurtuvat. Viaksi paljastu outo sisäilmakiertokytkimen toiminta Eli poppa palaa läppä auki (ilma tulee ulkoa) ja toisin päin.
Sitten toinen onglema puhalluspaikansäädin (en nyt saa päähän oikeeta nimee.) pyörii ympyrää ja vaihtaa puhalluspaikkaa randomilla.
En ole vielä ehtiny sitä sen enempää purkaa.
Osaisko joku sanoa mikä minua siellä mahtaa oottaa??
Niin autossa on manuaali ilmastointi.
- Arto
Näillä mennään!.. EI mulle muutakaan annettu
VW Passat 3C 1.9TDI sedan
Re: Lämmittimen säätimien outo elämä
Dodih! Jaksoin taas perehtyä tuohon läppä ongelmaa. Kävin mittailemassa jännitteet tuolta
Elikkäs Musta/keltanen: Sisäkierto pois = 0V ja päällä 10V ja Musta/sininen päällä 0V Pois 10V.
Meneekö noi oikein ongelmana siis on ollut, että läppä toimii väärin päin?
Lisäksi ilokseni huomasin, että muke piuhan liittimen pinni on rikkikatki. Mistä noita sais uusia?
Toi säädin homma on tutkittu ja fiksattu oli vaijeri irti.
Elikkäs Musta/keltanen: Sisäkierto pois = 0V ja päällä 10V ja Musta/sininen päällä 0V Pois 10V.
Meneekö noi oikein ongelmana siis on ollut, että läppä toimii väärin päin?
Lisäksi ilokseni huomasin, että muke piuhan liittimen pinni on rikkikatki. Mistä noita sais uusia?
Toi säädin homma on tutkittu ja fiksattu oli vaijeri irti.
Kytkentäkaaviosta pääteltynä jännitteen ollessa mustasinisessä syttyy sisäilmakierron napin valo ja tällöin mielestäni pitäisi sisäilmakierron olla päällä. Ohjauselektroniikka ohjaa moottoria, joka kääntää läppää.
Eihän noiden pitäis noin vain väärinpäin mennä.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Joo niinpä tuosta kaaviosta näkee kun kattoo.Robertx kirjoitti:Kytkentäkaaviosta pääteltynä jännitteen ollessa mustasinisessä syttyy sisäilmakierron napin valo ja tällöin mielestäni pitäisi sisäilmakierron olla päällä. Ohjauselektroniikka ohjaa moottoria, joka kääntää läppää.
PItää siis käydä hakee uuus moottori tuohon läpälle jos se ois kaput!
Niin ja noista liittimen pinneistä osaisko kukaan sanoa mistä niitä sais? Tuoss liittimessä lukee BOSCH PA66-6F15 ja 1 928 403 Aattelin noista bosch car servisestä käydä kysyy jos siellä ois.
Sen verran väsynyt olin minäkin, ettei auennut sitten tuo muke eri lauseessa
. Siis ymmärtääkseni eihän se läppä käänny pois sisäilmakierrolta, kun liitin on rikki, eli korjaa ensin se liitin.
Liittimiä ja liitinpinnejä voi saada Yleiselektroniikasta, Partcolta tai Elfalta , eli elektroniikan komponentteja , ym. myyvistä liikkeistä.
Liittimiä ja liitinpinnejä voi saada Yleiselektroniikasta, Partcolta tai Elfalta , eli elektroniikan komponentteja , ym. myyvistä liikkeistä.
Itse omin käsin onnistuin tuon liittimen telomaan. Pitääpä piipahtaa tuolla sparcolla..
Okay. Partcolla ainakin nettikaupan perusteella näyttäis olevan muutamaa eri mallia irtopinnejä... mahdollisesti sopivia.
Mittailimpas uudestaa nuo jännitteet. Ne on tuossa aloitus viestissä väärin päin. Eli sisäkierto poi ke/mu 10v si/mu 0V sisäkieropäällä ke/mu 0V si/mu 10V
Noinpäin vaikuttaa loogisemmalta, eli jännitteet oikein päin.
Mulla oli joskus samanlainen menopeli ja sama vika. Sen lisäksi sisäkiertopuhaltimen läppä ei mennyt kiinni vaikka piti, säädin rikki. Teippasin luukun jesarilla kiinni ja huurtuminen loppui.
EX B Vekkuli
EX GAstra
Nyt GT Kadett
EX GAstra
Nyt GT Kadett
Mulla on samantyylinen ongelma F-astrassa eli putsasin (annoin valohoitoa) puhaltimen moottorin ja nyt ikkunat huurtuu, vaikka puhallin toimii ihan ok. Vois mahdollisesti olla sisäilmankierto jumittanut päälle, pitää tutkia. Mutta osaako joku sanoa, mikä alipaineletku siellä puhaltimen moottorin lähellä on? Ja miten ihmeessä olisin saanut sisäilmankierron epäkuntoon moottoritilassa operoidessani? Törmäsin kyllä netissä viestiin, jossa joku valitti korjaamolla suoritetun puhaltimenmoottorin vaihdon jälkeen vioittuneesta sisäilmankierrosta.
F-Astrassa sisäilmakierto toimii alipaineella. Puhaltimen lähellä on alipaineletku. Se joko menee alipaineakulle tai tulee sieltä sisäilmakierron solenoidiventtiilille, joka ohjaa alipainetoimilaitetta, joka taasen kääntää läpän pois tai päälle sisäilmakierrolta. Sen letkun pitää siis olla kiinni molemmista päistä.
Jos olet ottanut letkun irti, tai se on irronnut, niin silloin olet onnistunut vioittamaan sisäilmakiertoa.
Jos olet ottanut letkun irti, tai se on irronnut, niin silloin olet onnistunut vioittamaan sisäilmakiertoa.
Osaako joku sanoa onko delphin ja berhin systeemeissä eri servot? Tai onko niitä yleensäkki montaa eri sorttia liikkeellä?
Huolto-ohjelmiston kuvan mukaan delphin ja behrin servot ovat erilaisia ainakin tuon sisäilmakierron osalta.
Kohtuullisen hyvin oli onnistunut mun korjaus. Ensinnäkin olin kasaamisvaiheessa laittanut sen vedenohjauslevyn (joka tulee raitisilmasuodattimen päälle) huonosti paikalleen, oli jäänyt menemättä sille tarkoitettuun uraan. Tämän johdosta raitisilmasuodatin oli imenyt itseensä arviolta puol litraa vettä, no sen sai vielä kuivaksi. Toisekseen puhaltiomen läheltä näyttäis puuttuvan yksi alipaineletku kokonaan, en muista millään oliko siellä sellainen, kun purin niitä koteloita. Enhän mä kyl tiedä onko sisäilmankierto toiminut aikaisemminkaan. Läppä on nyt kuitenkin siinä asennosta, että puhaltimen luota katsottaessa se on "ylhäällä" ja hansikaslokeron takaa katsottaessa aukko on auki puhaltimelle, kuuluu olla varmaan näin normaalisti?F-Astrassa sisäilmakierto toimii alipaineella. Puhaltimen lähellä on alipaineletku. Se joko menee alipaineakulle tai tulee sieltä sisäilmakierron solenoidiventtiilille, joka ohjaa alipainetoimilaitetta, joka taasen kääntää läpän pois tai päälle sisäilmakierrolta. Sen letkun pitää siis olla kiinni molemmista päistä.