LET koneiden viritys

Keskustelua ahdetuista moottoreista ja moottoreiden ahtamisesta
Turbo 242
'Admiral'
'Admiral'

Re: LET koneiden viritys

Viesti Kirjoittaja Turbo 242 »

Arvon LET-tietäjät. :D

Calibraan on "uusi" moottori tekeillä joka tulee pitämään sisällään mm. H-profiili kanget. Näihin kankiin liittyy yksi askarruttava asia: orkkis kangissa on pieni reikä yläpäässä josta se ilmeisesti ruikkii öljyä männän alle/männän tapille. Itse en muista rakennetta yhtään, täytyis käydä tallissa katsomassa joten oikaiskaa jos on tarpeen. Uusissa H-profiili kangissa ei ole tämmöistä reikää joten tarvitseeko se sitä ollenkaan? Jos ja kun joku on varmasti törmännyt tähän asiaan niin olisi kiva jos saisi jonkunlaisen mielipiteen asiaan. :D

Toinen juttu:
Joskus ohimennen tätä topicia vilkaisseena olisi semmoinen muistikuva että jo(t)ku(t) olisi porannut kanteen ja lohkoon pienen reiän johonkin nurkkaan ilman poistamiseksi. Olenko ihan hakuteillä?

Pieni maininta moottorin reseptistä:
-Vakio C20LET lohko
-Vakiomännät uusilla renkailla
-Vakio kampura
-H-profiili kanget
-Uudet orkkislaakerit
-Runkolaakeripukkien tueksi 8mm vahvikelevy
-Vakio vauhtipyörä
-Sintterikytkin
-Metallinen kansi"pahvi"
-Orkkis kannenpultit

EDIT: Kiitos ja anteeksi.
Volvo 242 L -77 2.3 T & Volvo 940 -98 2.3 T
Opel Calibra -92 4x4 Turbo
EX - Toyota Carina -89 1.6 GL Lippalakki
vectraTBO
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö

Viesti Kirjoittaja vectraTBO »

Turbo 242 kirjoitti:Arvon LET-tietäjät. :D

Calibraan on "uusi" moottori tekeillä joka tulee pitämään sisällään mm. H-profiili kanget. Näihin kankiin liittyy yksi askarruttava asia: orkkis kangissa on pieni reikä yläpäässä josta se ilmeisesti ruikkii öljyä männän alle/männän tapille. Itse en muista rakennetta yhtään, täytyis käydä tallissa katsomassa joten oikaiskaa jos on tarpeen. Uusissa H-profiili kangissa ei ole tämmöistä reikää joten tarvitseeko se sitä ollenkaan? Jos ja kun joku on varmasti törmännyt tähän asiaan niin olisi kiva jos saisi jonkunlaisen mielipiteen asiaan. :D

Toinen juttu:
Joskus ohimennen tätä topicia vilkaisseena olisi semmoinen muistikuva että jo(t)ku(t) olisi porannut kanteen ja lohkoon pienen reiän johonkin nurkkaan ilman poistamiseksi. Olenko ihan hakuteillä?
Ei sinne männäntapille kyllä mun mielestä mene mitään öljykanavaa vaikka reikä siellä päässä onkin, voin toki olla väärässäkin. Sen sijaan orkkis kangessa on pieni reikä joka suihkuttaa öljyä männän alle, tai ainakin sinnepäin. Öljy siihen tulee ylemmän laakeriliuskan reiän kautta. H-Prof kangissa ei tätä reikää ole joten siksikin on perusteltua laittaa ne suuttimet sinne runkolinjaan.

Joo noita reikiä on jotkut porailleet tuon Z20LET tiivisteen kanssa, itse en porannut mutta ongelmia oli rajussa käytössä. Tiedä sitten auttaisko nuo reiät jotenkin asiaan. Mulla ei enää kyllä tule tota Z20LET tiivistettä.
Vectra A 2.0 16V Turbo FWD -89 10.735s/231.15kmh/402m & 308kmh/1609m
Calibra 4x4 Turbo -92
Astra G 2.0 16V Turbo Cabriolet -03
Corsa D OPC -08 Astra H OPC -07 Vectra C OPC -07 Insignia A OPC -10
Jarno
OCF Member
OCF Member

Viesti Kirjoittaja Jarno »

vectraTBO kirjoitti:Mulla ei enää kyllä tule tota Z20LET tiivistettä.
Tähän tulokseen päädyin itsekkin viimeisimmän sulaneen männän seurauksena.
Vectra-A Turbo 4x4 -94 - Irmscher Omega C40 V8 - Astra-G OPC Caravan - Corsa-C OPC - Opel Antara 3.2
vectraTBO
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö

Jarno kirjoitti:
Vähän kyllä hävettää kun itsekin aikoinaan väitin sullekin vastaan ja olin ton Z20LET tiivisteen puolestapuhuja, mutta en tosiaan enää ole. Vakiomotissa toimi mulla kyllä ihan hienosti sen 35tkm mutta enemmän viritetyissä ei näköjään oikeen toimi.
Calibra 4x4 Turbo -92
Thuuning
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Thuuning »

vectraTBO kirjoitti:
Jarno kirjoitti:
Vähän kyllä hävettää kun itsekin aikoinaan väitin sullekin vastaan ja olin ton Z20LET tiivisteen puolestapuhuja, mutta en tosiaan enää ole. Vakiomotissa toimi mulla kyllä ihan hienosti sen 35tkm mutta enemmän viritetyissä ei näköjään oikeen toimi.

Minkälaista ongelmaa sit esiinty tuolla tiivisteellä? Oliko sulla itse kasattu se kahdeksasta kerroksesta vai ihan vaan z20let normi tiiviste? Itse voin ainakin suositella rajuun käyttöön jos sen kasaa kahdesta tiivisteestä oikein. Ja eikös siinä yhdessä +700 heppasessa astrassakin ollu tuo z20let tiiviste kylläkin itse kasattuna muistaakseni..
Jarno
OCF Member
OCF Member

Enhän minäkään voi varmaksi sanoa että mun konerikko johtui tiivisteestä mutta oman mielenrauhan takia laitoin nyt sinne sellaisen tiivisteen missä kaikki jäähdytyskanavat kohtaavat toisensa.
Vectra-A Turbo 4x4 -94 - Irmscher Omega C40 V8 - Astra-G OPC Caravan - Corsa-C OPC - Opel Antara 3.2
vectraTBO
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö

Thuuning kirjoitti:Minkälaista ongelmaa sit esiinty tuolla tiivisteellä? Oliko sulla itse kasattu se kahdeksasta kerroksesta vai ihan vaan z20let normi tiiviste? Itse voin ainakin suositella rajuun käyttöön jos sen kasaa kahdesta tiivisteestä oikein. Ja eikös siinä yhdessä +700 heppasessa astrassakin ollu tuo z20let tiiviste kylläkin itse kasattuna muistaakseni..
Ihan normi Z20LET tiiviste on ollut joka kerta eikä tuo kahdesta tiivisteestä tekeminen poista ongelmaa vaikka mitenpäin kasais. Niin mikä on raju käyttö kenenkin mielestä? Mun mielestä se on sitä että isolla ahtimella ajetaan pitkään kaasupohjassa vakiota huomattavasti isommilla paineilla. Onhan siinä +600hv firgesin corsassakin kaiketi ollut toi tiiviste mitä uusimman gti:n kuvia kattelee mutta eipä sitä autoa ole missään mailiajoissa näkynytkään ja tuskin silläkään on ajettu _pitkään_ kaasu pohjassa isoilla paineilla.

Niinkuin Jarnokin sanoi niin en minäkään tiedä onko mun koneen ongelmat johtunu tosta Z20LET tiivisteestä mutta enää en sitä kyllä laita.
Calibra 4x4 Turbo -92
Jarno
OCF Member
OCF Member

Ja menihän Firges Corsastakin motti viime kesänä.
vectraTBO
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö

Niin meni juu ja uusimmassa gti:ssä on pari kuvaa puretusta koneesta.
Calibra 4x4 Turbo -92
Thuuning
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Thuuning »

No juu.. mitäpä tuosta tiivisteestä väitteleen, toisilla toimii ja toisilla ei.. itsellä toimi ainakin 300hepan koneessa moitteitta.. en sitten tiedä että merkkasko mitään tuo kun oli kossun kansi ja siinä on ovaalimman muotoiset nuo vesireijät ja taas normi kannessa pyöreämmät että nuo kossun vesireijät osu paremmin kohdalle noihin z20letin tiivisteen pikkureikiin ja pysty kasaan tiivisteen kahdella niitillä..

Pistäkäähän sit jotain kannentiiviste ehdokkaita tänne et mikä olis sit hyvä tiiviste sinne +500 hepan tienoille tai että mikä kestäis sit kovempaa rääkkiä.

Cometicci taitaa olla identtinen z20letin kanssa eli cometikkikin on sitten vissiin huono vaihtoehto..
jarkkis
OCF Member 2021

Viesti Kirjoittaja jarkkis »

mikä tiiviste tohon lettiin rajus käytös olis sitte paras?
vectraTBO
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö

Thuuning kirjoitti:No juu.. mitäpä tuosta tiivisteestä väitteleen, toisilla toimii ja toisilla ei.. itsellä toimi ainakin 300hepan koneessa moitteitta.. en sitten tiedä että merkkasko mitään tuo kun oli kossun kansi ja siinä on ovaalimman muotoiset nuo vesireijät ja taas normi kannessa pyöreämmät että nuo kossun vesireijät osu paremmin kohdalle noihin z20letin tiivisteen pikkureikiin ja pysty kasaan tiivisteen kahdella niitillä..

Pistäkäähän sit jotain kannentiiviste ehdokkaita tänne et mikä olis sit hyvä tiiviste sinne +500 hepan tienoille tai että mikä kestäis sit kovempaa rääkkiä.

Cometicci taitaa olla identtinen z20letin kanssa eli cometikkikin on sitten vissiin huono vaihtoehto..
Itsellä myös cossun kansi. Eikä niillä niiteillä ole merkitystä onko niitä neljä vai onko niitä lainkaan kun kannen ohjuritapit kuitenkin kohdistaa myös tiivisteen. Kai toi Z20LETti sen kestää mitä kukkopillillä saa aikaan. Sillä nyt muutenkin nousee pakolämmöt ja muutkin lämmöt sen verran korkealle ettei sillä pitkään moottoria luukuteta.

Cometicciä meinasin itse seuraavaksi koittaa ja se ei kyllä ole samanlainen Z20LET tiivisteen kanssa. Cometicissä on ne jäähdytysreiät oikeissa paikoissa.
Calibra 4x4 Turbo -92
madi
OCF Moderaattori
OCF Moderaattori

Viesti Kirjoittaja madi »

onko noita z20let tiivisteitä erinlaisia kun en o vieläkään löytänyt siitä mitään mikä tukkii jotakin vesikanavia ?
Vectra A 2.0 8v Turbo 4x4 -93 "Turbo lookalike"
Calibra A 2.0 16v 4x4 Turbo -90 "Jäärata"
Kadett C City 2.0 16v Turbo -76 "FakeXE"
anza69
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja anza69 »

Sama täällä, muutaman jo noita hommannut. Tarkistettiin kaverin kanssa ja koneistaja, mutta ei kenenkään mielestä nuo tuki mitään kanavia. Eri asia jos niitä on monen laisia. Siinä etuosassahan tiivistettä ne on vain pienet reijät siinä tiivisteessa isoissa kanavissa, mutta tämähän vain kasvattaa virtaus nopeutta joten jäähdytys teho nousee. Mutta tiedä sitten.
Turbo Colibri 4x4
Gsi Kadett 2.0 16v
Mitsubishi Legnum VR-4 2.5L V6 TWINTURBO 4WD
Mitsubishi lancer 1.6 GLXi
GSi+to4
'Senator'
'Senator'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja GSi+to4 »

madi kirjoitti:onko noita z20let tiivisteitä erinlaisia kun en o vieläkään löytänyt siitä mitään mikä tukkii jotakin vesikanavia ?
GSi+to4 kirjoitti:
GSi+to4 kirjoitti:
vectraTBO kirjoitti: Otin tosiaan tuon saman tiivisteen varmuuden vuoksi samalla tilauksella muiden osien kanssa. Ja kai mä sitten sen sinne taas laitan kun raati sanoo että se on hyvä. Kun ei näillä moottoreilla kuitenkaan montaa kesää ajeta niin kai se sen ajan kestää sitten :lol:
Laitoitkos nyt tuon z-letin peltitiivisteen sellaisenaan paikalleen? Tuli itsekin tutkittua tuota hieman tarkemmin
http://kuvablogi.com/nayta/2548496/
http://kuvablogi.com/nayta/2548497/
Onneksi tuossa tuo halkio menee kanavaan, mutta en kyllä uskaltaisi kasata poraamatta pientä (2-3mm) reikää kanavan kohdalle. Rauhallisessa käytössä saattaa toimiakin ok, mutta en kyllä riskeeraisi silloinkaan...
Tuossa osa porattuna, kantta vasten kuvattuna
http://kuvablogi.com/nayta/2564635/

lohkoa vaste kuvattu
http://kuvablogi.com/nayta/2564638/
http://kuvablogi.com/nayta/2564637/
Tämä on kolben kannesta kuvattu.
anza69 kirjoitti:Siinä etuosassahan tiivistettä ne on vain pienet reijät siinä tiivisteessa isoissa kanavissa, mutta tämähän vain kasvattaa virtaus nopeutta joten jäähdytys teho nousee. Mutta tiedä sitten.
:o Siis ne on vain ilmausreikiä ja vedenkierron kuuluisi tapahtua että vesi nousee vasta koneen takaosasta kanteen ja kannen etuosasta termostaatin kautta syylärille.
Vastaa Viestiin