Syylärin muovihitsaus

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
Undertaker
'Diplomat'
'Diplomat'

Syylärin muovihitsaus

Viesti Kirjoittaja Undertaker »

Mulla on omegan syylärissä muovissa halkeama. Oon sitä nyt useaan otteeseen yrittänyt kolvata kuntoon kolvaamalla siihen halkeaman päälle/sekaan SAMAA muovia. Kuitenkin se perkele aina alkaa jostain siitä hitsauksen kohdasta vuotamaan kun koneen ajaa lämpimäksi. Yritin jo epätoivoissani kolvailla koneen käydessä sitä mukaa kun jostain näin tipan mutta se vain pahensi asiaa.

Mitenkä perkele saan tuon pitämään?Pitäisikö kolvaus tehdä kylmälle koneelle(muoville) ja antaa jäähtyä useamman tunnin? Olen useasti tehnyt siten että kylmälle koneelle olen sen hitauksen tehny ja sit lähteny heti ajamaan ja kun kone on lämmennyt ja järjestelmään tulee painetta niin alkaa hikoilemaan jostain kohtaa hitsasusta.

Alkaa jo vituttamaan.
M lampinen
'Diplomat'
'Diplomat'

Re: Syylärin muovihitsaus

Viesti Kirjoittaja M lampinen »

Ei ole oikein hitsautuvaa muovia noi syylärin päädyt :roll:
Vikakoodien lukua mikkelissä: TECH2/mdi+Turvakoodin selvitys.
sepu
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja sepu »

se on jotain muovilasiseosta jota ei pysty kunnolla korjaan.yritin vectran syyläriä joskus mut siitä mitään tullu..

uus makso satasen luokkaa,ei kannattanu nähä vaivaa tohon rahaan..
Kuva
s.hyttinen
'Kapitän'
'Kapitän'

Viesti Kirjoittaja s.hyttinen »

Ei tosiaan oikein muovihitsaus onnistu noihin syylärimuoveihin. Hyvällä epoksiliimalla mahdollisesti kestää.
Undertaker
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Undertaker »

Nyt sain sen sihen pisteeseen että se käytännössä enää hikoilee lämmetessään. Tein kolvauksen suht kylmälle koneelle ja annoin yön yli olla ja nyt pitää vähän paremmin. Täytyy seurailla paheneeko se vuoto tuosta.
telwin
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö

Viesti Kirjoittaja telwin »

Suosittelisin vielä tekemään seuraavan operaation:
Putsaat kohdan rasvanpoistajalla,sitten siihen tuulilasin liimauksessa käytettävä musta primer,sen kuivuttua kerros lasiliimaa siihen päälle ja antaa kuivua.

Itse tehnyt tuon operaation pariin syyläriin ja ne on kyllä pitäneet sen jälkeen ihan hyvin.
opelleke
'Kapitän'
'Kapitän'

Viesti Kirjoittaja opelleke »

Vaihdoin ite syylärin uuteen viime kesänä parin 'hitsaus'- ja liimauskerran jälkeen. Vika oli sama. Lopputulos huono. Yritin kuitenkin.

Löysin muoviosista merkinnän PA ja muistaakseni GF 40, 50 tai 60.
Tämä tarkoittaa sitä, että perusmassa on polyamidi, joka on vahvistettu lasikuidulla 40-50-60 prosenttisesti. En nyt ole ihan varma mikä tuo lukema on.
Joka tapauksessa lasia on paljon.
Niin ja mitähän sitten lienevätkään se PA ja sen lisäaineet, niitä voi olla vaikka kuinka monta. Etenkin lisäaineita, joita ei ilmoiteta missään.

Lasimäärän vuoksi on hyvin hankalaa saada kolviin oikea lämpötila muoville, lasi ei sula kolvilla ja jos sulaa, muovi on tuhoutunut. Liian alhainen, ei sula kunnolla, liian korkea, muovi karkaa ja lasikuidut vievät sulan väärään paikkaan. Ja tuo lämpötilaikkuna muoville on hyvin pieni, 20-60 astetta. Säädäpä sitä normaalilla tinakolvilla.

Totesin, että uusi on uusi ja vanhan paikkaaminen on liian usein turhaa. Teettää vaan enemmän työtä.

Uusi syyläri maksoi n. 250 € ja vaihtoon tarvittiin vain normaalit työkalut.
lmb-58
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja lmb-58 »

tuo telwinin neuvo onkin erittäin käyttökelpoinen, kokeileppa tosiaan sitä.
opel vectra c 2,2 gts
Omenapomena
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Omenapomena »

Kokeilkaapa huvikseen oikeaa muovihitsausta, eli kuumailma puhallin, säädettävällä lämpötilalla ja suuttimella mihin voi työntää sopivaa muovia tankona.

Ei kolvi ole mikään muovihitsaus väline.

T:Muovituoteammattilainen.

Edit: Tavantallaajat voi tilata vaikka tuolta tavaraa: http://www.ikt.fi/product_catalog.php?c=20

Itse olen reilut 30 syyläriä korjannut ja kaikki on pitäny.
Vastaa Viestiin