Mikä rikkoo lohkolämmittimen??

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
ChiEf
OCF Member 2024
OCF Member 2024

Re: Mikä rikkoo lohkolämmittimen??

Viesti Kirjoittaja ChiEf »

Jarno kirjoitti:
Jukka T kirjoitti:
Jarno kirjoitti:
Jukka T kirjoitti:Isot pojat hiekkalaatikolla sanoo, että jos lämmittimelle tulee virtaa silloin kun taloyhtiön hallituksen jäsenet lähtee töihin ja itse lähtee eri aikaan, niin vastukset palaa. Eli siis virtaa pätkivät tolpat rikkoo lämmittimiä, noin niinkuin toisinsanoen.
Höpö höpö
Ja oliko tähän jotain faktaa vai kuitaanko samalla kommentilla?
On siitä joku TCT:n tutkimus minkä tosin jotkun myös kuittaavat höpöhöpönä.
Meillä oli duunipaikalla luettavana tutkimuslaitoksen (ellen väärin muista nin VTT) tekemä tutkimus tuosta aiheesta ja siinä oli huomattu virran pätkimisen lyhentävän vastuksen elinikää, ei merkittävästi mutta kuitenkin. Pitää huomenna kattoa vieläkö löytyy arkistoista tuo tutkimus. Työkaverit väittää että heillä menee usemapi vastus vuoteen tuon takia, itsellä ei 7 vuoteen vielä yhtään, tiedä sitten. :roll:
Opel Monza 2.2E -86
Opel Kadett C 4D Sedan -79
Opel Astra 1.9 CDTi Wagon OPC Line AT6 -07
Opel Vectra 2.0 Turbo STW -05
mijalo
'Kapitän'
'Kapitän'

Viesti Kirjoittaja mijalo »

Soitin tänään suoraan KAHA:lle ja kyselin miten on et onko letkulämmittimelle tullut jotain päivitystä ja olihan siellä tieto
et tammikuussa oli vaihtunut säteilylämmittimeksi.Otin yhteyttä myyjäliikkeeseen vaan en saanut varaosamyyjää kiinni jonka
kanssa olin asiastakeskustellut,niin jätin soittopyynnön.Soitti äsken ja lupasi lähettää takuuseen sen säteilylämmittimen.
Vanhaa ei tarvinnut lähettää vaan saa jäädä paikalleen kun muutenhan olisi koko alavesiletku pitänyt uusia.
Niin ja olishan se toisaalta aika tyhmää lähteä Tammisaaresta Vantaalle laitattamaan lämmitintä jonka asennuksen
pystyy helposti tekemään itsekkin.
porakone
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja porakone »

Jukka T kirjoitti:Isot pojat hiekkalaatikolla sanoo, että jos lämmittimelle tulee virtaa silloin kun taloyhtiön hallituksen jäsenet lähtee töihin ja itse lähtee eri aikaan, niin vastukset palaa. Eli siis virtaa pätkivät tolpat rikkoo lämmittimiä, noin niinkuin toisinsanoen.
Ja sekö nyt on sitten vastukset rikkovaa pätkimistä jos taloyhtiön kiinteä ajastin antaa virtaa esimerkiksi 5:00 - 8:00? Mistään 5 minuutin välein päälle/pois kytkeytymisestä tuskin on kyse tällaisessa tapauksessa.

Samalla tavalla se virta menee päälle ja pois silloinkin kuin sitä saa ajastaa/käyttää omien aikataulujensa mukaan.
Taikl
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Taikl »

porakone kirjoitti:
Ja sekö nyt on sitten vastukset rikkovaa pätkimistä jos taloyhtiön kiinteä ajastin antaa virtaa esimerkiksi 5:00 - 8:00? Mistään 5 minuutin välein päälle/pois kytkeytymisestä tuskin on kyse tällaisessa tapauksessa.

Samalla tavalla se virta menee päälle ja pois silloinkin kuin sitä saa ajastaa/käyttää omien aikataulujensa mukaan.
Kyllä tässä jotaki perää saattaa olla. omasta autosta palo tuo vastus joku aika sitten ja se ollu sielä n.15v. Nyt sitten se vastus kyrvähti ku otin puolustusvoimilta autopaikan mikä tosiaan pätkii tuota lämmitystä noin että esim 5min päällä ja 5min pois. ei kestäny ku jonku nelisen viikkoa vanha vastus, toki voihan se olla vaan sattumaa että se nyt sitten meni.. katotaan nyt kauan toi uus vastus kestää, toivottavasti ei iha heti pala ku on nii vittumaine vaihtaa
spiidi10
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja spiidi10 »

Taikl kirjoitti:
porakone kirjoitti:

Kyllä tässä jotaki perää saattaa olla. omasta autosta palo tuo vastus joku aika sitten ja se ollu sielä n.15v. Nyt sitten se vastus kyrvähti ku otin puolustusvoimilta autopaikan mikä tosiaan pätkii tuota lämmitystä noin että esim 5min päällä ja 5min pois. ei kestäny ku jonku nelisen viikkoa vanha vastus, toki voihan se olla vaan sattumaa että se nyt sitten meni.. katotaan nyt kauan toi uus vastus kestää, toivottavasti ei iha heti pala ku on nii vittumaine vaihtaa
Pitää muuten paikkansa.
Metalli laajenee lämmetessään ja kutistuu jäähtyessään. Viiden minuutin välein se vastus laajenee-kutistuu-laajenee... Sehän on melkein sama kun rautalankaa taivuttelis, katkeehan se kun tarpeeks monta kertaa edestakasin vääntää.
Järjetöntä sähkönsäästöö. Laihian mieskin säästeli viiden euron kenkiään ja otti niin pitkiä askelia et kymmenen euron housut repes. :D
Exät: Kadett E HB -89, Kadett E sedan -89 Fastra -95
Minna -68, Päivi -62 Tiina -72, Teija -71
millenium
OCF Member 2020

Viesti Kirjoittaja millenium »

Hah! hyvä tuo laihian mies kommentti... Mutta Joskus olen kuullut että ainakin vanhan mallin lohkolämmittimissä on sellainen ominaisuus et jos käynnistää eka auton ja ottaa sitte vasta lämmittimen irti niin koneen tärinä ym.. veden kiertoon lähteminen hajottaa vastuksen. onkohan tässä perää.?
Senator B C30se v.i.p/Senator B c30se/Omega A "Lotuslook" c30se/Omega 3000 c30se./Omega B2 M57(2.5dti)./Omega B2 M57(3.0dti).
mijalo
'Kapitän'
'Kapitän'

millenium kirjoitti:Hah! hyvä tuo laihian mies kommentti... Mutta Joskus olen kuullut että ainakin vanhan mallin lohkolämmittimissä on sellainen ominaisuus et jos käynnistää eka auton ja ottaa sitte vasta lämmittimen irti niin koneen tärinä ym.. veden kiertoon lähteminen hajottaa vastuksen. onkohan tässä perää.?
Kyllähän se mahdollista on et veden kieroonlähtö saattaa hajottaa vastuksen,ainakin minun mielestä.Saattaahan esim.kuuma kahvipannukin hajota jos valelee kylmällä vedellä.Itseasiassa mulla kerran halkesi vanhassa Zafirassa tuulilasi kun kesäkuumalla pesin autoa.Pienestä kiveniskemästä ratkes lasi
spiidi10
'Senator'
'Senator'

millenium kirjoitti:Hah! hyvä tuo laihian mies kommentti... Mutta Joskus olen kuullut että ainakin vanhan mallin lohkolämmittimissä on sellainen ominaisuus et jos käynnistää eka auton ja ottaa sitte vasta lämmittimen irti niin koneen tärinä ym.. veden kiertoon lähteminen hajottaa vastuksen. onkohan tässä perää.?
Nonii. Urbaanilegenda joka on saanu alkunsa siitä olettamuksesta et vastus toimiessaan olis sulamispisteessä ja tärinästä hajois.
Ei pidä paikkaansa. Vastuksen lämpötila on sama kun sen veden jota se lämmittää eli jotain max. +90c. Metallin sulamispiste on yleensä yli +250c
Vesi johtaa melko hyvin lämpöö eli jos yhdessä pisteessä on +90 niin muualla samassa kierrossa ei voi olla paljookaan alempi eli startatessa sinne ei juurikaan
kylmää vettä tule.
Paksapuhetta.... noin vähän sensuroituna....
spiidi10
'Senator'
'Senator'

Sori vaan Mijalo, tämä ei ollu sulle tarkotettu enkä halua mitenkään loukata mut kun tämä ei kuitenkaan ole mikään kahvipannu.
Sun periaate on kyllä täysin oikeen eli kuuman raudankin saa ratkeemaan kylmällä vedellä mut kierron lämpötilavaihtelut ei siihen riitä.
spiidi10
'Senator'
'Senator'

Onneks olet kauhajokinen ettei tullu vinoiltua suoraan laihianmiehille... :D
mijalo
'Kapitän'
'Kapitän'

juuh eihän se ole kahvipannu ei mut se oli vertauskuva ehkä vähän huono sellainen :oops:
jjvirtan
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja jjvirtan »

Niin tai näin,aina nuo letkulämmittimet tuntuvat palavan.Ehkä tuo ei konstruktiona ole kovin onnistunut.

Toisaalta olen nähnyt sellaisia valurautamötiköitä joihin tulee letkut ja vastus sisässä. luulis noitten toimivan.
C1. Vectra 1.8 GTS
Astra G 1.6 8V
Myyn:2.0 dth moottori osina,myös apulaitteet.
millenium
OCF Member 2020

Viesti Kirjoittaja millenium »

En mä vittuilusta välitä! mut mä en kahvipannusta mitää puhunu enkä liitä sitä mitenkään raudan sulamispisteeseen liittyviin asioihin. vaan tarkotan et jos moottori tärisee eli käynnissä ja vastuksessa virta nii se ei kuulemma tee hyvää.. sitten siihen päälle vielä veden kiertoon lähtö ja esim ilmakupla.. (toki ei pitäis olla ilmaa)vastuksen kohtaan jolloin tulis kuumenpikohta. EI! mitään sulamista yms. nii saattais käydä vastuksen päälle et ainaki käyttöikä pienenis mut nää on vaa toki mutuja ja olettamuksia sitä yritinkin kysyä et onko tästä faktaa ? :whack:
Senator B C30se v.i.p/Senator B c30se/Omega A "Lotuslook" c30se/Omega 3000 c30se./Omega B2 M57(2.5dti)./Omega B2 M57(3.0dti).
Juho M-P
OCF Member
OCF Member

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

jjvirtan kirjoitti:Niin tai näin,aina nuo letkulämmittimet tuntuvat palavan.Ehkä tuo ei konstruktiona ole kovin onnistunut.

Toisaalta olen nähnyt sellaisia valurautamötiköitä joihin tulee letkut ja vastus sisässä. luulis noitten toimivan.

Se rikkoutuminen johtuu yleensä siitä että letkussa ei vesi pääse kunnolla vaihtumaan ja jäähdyttämään vastusta.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Taikl
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Taikl »

Juho M-P kirjoitti:
jjvirtan kirjoitti:Niin tai näin,aina nuo letkulämmittimet tuntuvat palavan.Ehkä tuo ei konstruktiona ole kovin onnistunut.

Se rikkoutuminen johtuu yleensä siitä että letkussa ei vesi pääse kunnolla vaihtumaan ja jäähdyttämään vastusta.
kyllä se mulla palo tuo ihan lohkolämmitin eikä mikään letkulämmitin. ei ollu jörjestelmässä ilmaa. vissii tuo pätkäsähkötolppa + 15v vahna vastus ei ollu hyvä yhistelmä. nyt on taas hyvi pelittäny tuo uus vastus.
Vastaa Viestiin